בפינלנד זה כבר הצליח: כך יגרמו לכלב הים הנזירי לחזור להתגורר בישראל

למרות שלא נראה בארץ מאז שנות ה-50, בשנים האחרונות אומתו 100 דיווחים על תצפית של כלב הים הנדיר • שיתוף פעולה עם מדינות כמו טורקיה, יוון וקפריסין אמור לעודד את החיות לנוח ולהתגורר באזור

כלבת הים הנזירית "מאיה", שפוקדת לעיתים את חופי ישראל, צילום: ד"ר מיה אלסר - דלפיס

עמותת דלפיס, הפועלת למען היונקים הימיים, תקיים מחר (חמישי) אירוע מיוחד במוזיאון הטבע בתל אביב שיעסוק באחד היונקים הנדירים ביותר שנצפו בישראל, כלב הים הנזירי, שיהווה את נקודת הפתיחה של הקמפיין "מחזירים את כלב הים לישראל".

• לפני שיהיה מאוחר: כך נוכל למנוע את הפגיעה שתוביל להכחדת חיות

• בפעם השנייה בלבד: תיעוד נדיר של ציפור שיר קטנטנה

• לאחר 30 שנה: צעד משמעותי בדרך לסיום מלחמות השוורים

לרגל האירוע, "ישראל היום" שוחחה עם חוקרת כלבי הים ד"ר מיה אלסר על בעל החיים המסקרן, שקרוב לוודאי לא מוכר על ידי רוב הישראלים. בהקשר לכך, מציינת ד"ר אלסר כי החיה, שנמצאת כיום בסכנת הכחדה משמעותית, נראתה לאחרונה בחופי ישראל בשנות ה-50. "בשנים האחרונות נצפו 450-400 פרטים של כלב הים בים התיכון, וההערכה הייתה כי הוא ייכחד עד שנת 2020. למרבה השמחה, זה לא קרה, ואוכלוסיית כלב הים הנזירה גדלה עקב פעולות נרחבות של הסברה ושימור, בין היתר באמצעות הכרזה על שמורות טבע והסברה בקרב דייגים", היא אומרת.

כלבת הים הנזירית "מאיה", שפוקדת לעיתים את חופי ישראל, צילום: ד"ר מיה אלסר - דלפיס


למרות שכלב הים הנזירי נחשב למין שלא קיים יותר בחופי ישראל, מאז 2010 התקבלו 100 דיווחים מאומתים על תצפית של כלב הים הנזירי בחופי הארץ. על כך, ד"ר אלסר אומרת: "הדיווחים המפתיעים האלו קיבלו אישוש, והצלחנו לזהות שלושה פרטים שביקרו בישראל, אחד מהם, של נקבה, נצפתה וצולמה בארץ וצולמה חמש פעמים. הדיווחים מראים על מגמה של זליגת כלב הים הנזירי מאזורי המחייה שלו בטורקיה, יוון וקפריסין חזרה לאזור שלנו, וזאת ככל הנראה עקב התרבות הפרטים באזורי המחייה הרגילים שלהם. דיווחים נוספים התקבלו גם מכל המרחב, מלבנון, סוריה, מצרים ותוניסיה".

מכינים את השטח

ההבנה כי פרטים של כלב הים הנזירי חזרו לישראל, גרם לחוקרים בארץ לבצע סקר מערות ימיות כדי לבדוק אם פרטים של כלב הים הזה יכולים לא רק לבקר בארץ, אלא ממש לנוח ולהתרבות כאן. המסקנות הראשונות הראו כי כיום אין בארץ מערות ימיות שמתאימות לשהות ארוכה של כלב הים, ולכן הוחלט לפעול לשינוי המצב.

"במסגרת שיתוף פעולה אזורי עם טורקיה, יוון, קפריסין וספרד, הוחלט לייצר לכלבי הים מקומות מנוחה ורבייה חדשים במרחב, וזאת כדי שהם יישארו באזורים האלו. כחלק מההחלטה, מערות שהיו בעבר בשימוש ושנהרסו עם השנים ישוקמו", אומרת ד"ר אלסר. "נתיב נוסף שהוחלט לפעול בו הוא של חפירת מערות מלאכותיות ובתי גידול מלאכותיים עבור המין הנדיר הזה, מעשה דומה שנעשה עבור מין אחר בפינלנד".

יש תקווה. כלבת הים הנזירית "מאיה", בחופי ישראל, צילום: ד"ר מיה אלסר - דלפיס
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר