X

נגיעה אחת רחוקה מדי: כשאומנות פוגשת אצבע סקרנית🎨 💔

מה קרה כשתייר צעיר חקר מקרוב מדי יצירה של מארק רותקו, צייר יהודי-אמריקאי מחשובי זרם האקספרסיוניזם המופשט, ולמה זה עניין של מיליונים?

הוא רק רצה לגעת בצבע... 👆🎨 המשטרה פחות אהבה את זה 🚓😅. צילום: ChatGPT

תקרית מצערת במוזיאון הולנדי, בה ילד גרם נזק ליצירה יקרת ערך, מאירה את הרגישות הייחודית של ציורים מודרניים לפגיעה. בעוד צוותי שימור נאבקים להציל את היצירה, עולה השאלה המתבקשת - מדוע דווקא יצירות אמנות מודרניות כה רגישות? ומיהו מארק רותקו, האיש שמאחורי הקנבס שנפגע, אשר מלבני הצבע המופשטים שלו הפכו לאוצרות תרבות המוערכים במיליוני דולרים? התקרית מזמינה אותנו להכיר מקרוב אמן מהפכני שיצירתו ממשיכה לרגש ולעורר השראה גם חמישים שנה לאחר מותו.

🎨 לא לגעת! – שכבת צבע אחת, עשרות מיליונים של רגש

אפור, כתום על חום-אדמדם, מס' 8

מארק רותקו
שמן על קנבס, 1960

Gray, Orange on Maroon, No. 8

Mark Rothko
Oil on canvas, 1960


היצירה שנפגעה היא אחת מהביטויים המזוקקים ביותר של שפתו הצבעונית של רותקו – 'אפור, כתום על חום-אדמדם, מס' 8' (Grey, Orange on Maroon, No. 8). מדובר בקנבס רחב ממדים שבו שלוש רצועות צבע – אפור עמום, כתום עז, וחום-אדמדם עמוק – מרחפות זו מעל זו כמו רגשות בשכבות. הציור שייך לסדרת עבודות מאוחרת של רותקו, בהן חקר את הקשרים שבין אור, חומר ונפש. השילוב בין הצבעים מעורר תחושת דרמה שקטה ונוכחות מדיטטיבית. הנזק שנגרם פגע בשכבה הכתומה המרכזית – אולי זו שהכי מבטאת את הרגש החי שעמד בלבו של האמן. כעת, השאלה כיצד לשחזר אותה בלי לפגוע באותנטיות האינטימית שלה היא משימה רגישה מאין כמוה.

תיקון שבר עדין: מבצע שיקום בקנבס 🛠️🧪

איך מחלצים יצירת אמנות מפגיעה פיזית בלי לפגוע בנשמה שלה

הילד, שהשתהה ליד הציור בזמן שהוריו הביטו הצידה, השאיר שריטה עדינה אך הרסנית באחת מהשכבות העליונות. הציור, שמוערך ב-50 מיליון יורו, הועבר מיד לחדר מיוחד, שם החלה עבודת שיקום שנמשכת חודשים.

מומחים מארה"ב ואירופה מנתחים כל נגיעה: מיקרוסקופ, הדמיות תלת-ממד, ספקטרוסקופיה – כל כלי עומד לרשות השימור. אך האתגר אינו רק טכני: האם ראוי "לשחזר" צבע של אמן שמת במאה הקודמת? איפה עובר הגבול בין תיקון לפלישה?

אוצרות מאחורי זכוכית 🔍🖼️ – במוזיאון בויכמנס, גם היופי שבשקט זקוק להגנה, צילום: F.Eveleens https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

צבע בלי הגנה: אמנות שמעדיפה פגיעות על פני הגנה 📜🎨

למה ציורי רותקו עדינים יותר מתחרה ומשי

אמני האקספרסיוניזם המופשט, ובראשם רותקו, ויתרו על טכניקות שימור מסורתיות לטובת אסתטיקה חדשה. רותקו השתמש בשכבות צבע דקיקות ליצירת אפקט זוהר וחי – אך גם כזה שיכול להיהרס ממגע קליל.

הפיגמנטים שבחר היו חדשניים אך רגישים במיוחד לאור, לחות וטמפרטורה. גרוע מכך – הוא סירב לצפות את יצירותיו בשכבת מגן, בנימוק שזה "מרחיק את הצופה מהחוויה הישירה עם הציור". אידיאולוגיה מרגשת, אך יקרה.

מי אשם? 🤷‍♂️👨‍⚖️

כשאצבע של ילד מחוללת סערה משפטית

האם ההורים אחראים? או שמא המוזיאון כשל בשמירה? התקרית עוררה ויכוח סוער: מומחי ביטוח שוקלים כעת פרמיות גבוהות יותר לתערוכות של אמנות מודרנית. במקביל, מוזיאונים ברחבי העולם מחמירים נהלים – עוד שומרים, מחיצות זכוכית, חבלים, ומערכות זיהוי תנועה.

השאלה הגדולה שנותרה פתוחה: האם נוכל לאפשר חוויה אינטימית עם יצירה, מבלי לסכן אותה?

מיהו מארק רותקו? 🧑‍🎨💭

האמן שבחר לגעת ברגש, לא בצורה

מארק רותקו נולד בשנת 1903 בלטביה בשם מרקוס רוטקוביץ' למשפחה יהודית מסורתית. בגיל עשר היגר עם משפחתו לארצות הברית, שם גדל בפורטלנד, אורגון. חוויית ההגירה והמפגש עם זהות חדשה השפיעו עמוקות על עולמו הפנימי – תחושת שייכות כפולה, שורשים אירופיים מול חלום אמריקאי, ורגישות עמוקה לחוויות של זרות וניכור. אמנם לא עסק בזהותו היהודית ביצירה באופן ישיר, אך יסודות של רוחניות, מוסר קיומי ותהייה על משמעות החיים – רעיונות השזורים גם במקורות יהודיים – חלחלו ליצירתו בדרכים מופשטות ועוצמתיות.

זה לא רק צבע. זה מה שמרגישים כשעוצרים ומסתכלים. רותקו, האיש שחצה גבולות של פורמט ורגש 🖼️,

דרכו האמנותית החלה בסגנונות פיגורטיביים ואף נגעה בסוריאליזם, אך בהמשך התמסר לרוח המופשט. בשנות הארבעים עבר רותקו מהפך סגנוני והחל לצייר את עבודותיו האיקוניות – "המלבנים הצפים": כתמי צבע גדולים, מעורפלים ובעלי קצוות רכים, אשר מרחפים על הקנבס כמו שכבות של רגש. הוא האמין בכוחו של הצבע כערוץ ישיר לחוויה רגשית – לא כתיאור של דבר, אלא כחוויה עצמה. לשם כך דרש שציוריו יוצגו באור חלש ובחללים שקטים, כדי שהצופה יוכל "לטבוע" בהם, כמעט כמו במדיטציה. בעיניו, האמנות לא הייתה קישוט – אלא שער למעמקי הנפש האנושית.

קנבס כקפלה: כשהמרחב הופך חלק מהיצירה 🏛️🌌

רותקו ביקש לא רק להראות – אלא לסחוף

לקראת סוף חייו, רותקו החל לבנות חוויות כוללות: ציור, תאורה, חלל. הדוגמה הבולטת ביותר היא קפלת רותקו ביוסטון – מבנה אוקטגונלי הכולל 14 ציורים כמעט שחורים. זהו חלל מדיטטיבי שנועד להקיף את הצופה בתחושת נצח.

במקרה אחר, סירב רותקו להציב את ציוריו במסעדת יוקרה בניו יורק, משום שחש שהאווירה העסקית מנוגדת לרוח יצירתו. הוא אף החזיר את הכסף שקיבל – החלטה נדירה באמנות המסחרית.

סוף טרגי, השפעה נצחית 🌘✨

החיים נגמרו, הרגש נשאר

ב-1970, שם רותקו קץ לחייו. הוא סבל מדיכאון וממחלות לב. מותו היה טראומה לעולם האמנות – אך ציוריו רק התחזקו במעמדם. כיום הם מוצגים במוזיאונים המובילים בעולם, ונמכרים בעשרות מיליוני דולרים. ציורו 'מס. 6 (סגול, ירוק ואדום)' מ-1951 נמכר בשנת 2014 במחיר שיא של 186 מיליון דולר.

עבורו, צבעים היו רגשות. אדום ייצג תשוקה, כחול – שקט, שחור – מוות. לא פלא שציוריו ממשיכים להשפיע גם כיום, כשהם מוצגים כסמל לאמנות שאינה מספרת סיפור, אלא מרגישה אותו.

נמכר במחיר שיא לרותקו. מס. 6 (סגול, ירוק ואדום)

מאחורי הזכוכית: כמה קרוב זה קרוב מדי? 🪟🧍‍♀️

אמנות היא מגע – אז למה היא לא ניתנת למגע?

האירוע במוזיאון שופך אור על הדילמה המרכזית של מוסדות תרבות בימינו: האם מוזיאון הוא ארכיון לשימור, או חוויה פתוחה לציבור? האם נציב מחיצות בין הצופה לאמנות? או שנלמד את הצופים – ובמיוחד את ילדיהם – כיצד להתקרב מבלי לגעת?

ייתכן שהתשובה נעוצה בשילוב של טכנולוגיה, חינוך, ותכנון חווייתי מחודש. בסופו של דבר, האתגר הוא לא רק לשמר את הציור – אלא את הקסם שבו.


מקורות:

The Art Newspaper Tate Modern The Guardian Artsy The New York Times Museum of Modern Art

המאמר נערך ונבנה בעזרת מקורות שצוינו לעיל ובסיוע ChatGPT.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר