X

היכולת הזו יכולה להציל את מערכת היחסים שלכם

אם יש לכם בן זוג נוחר, זה עלול בקלות להפוך לאיום על מערכת היחסים שלכם. אבל יש התנהלות מסוימת שמסוגלת גם לפתור את המצב וגם לעשות זאת בלי להרוס את הזוגיות

גבר נוחר לצד אשתו המתוסכלת. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

בעיות שינה – כלומר, נחירות – הן עניין מטריד כשלעצמו, שהופך לסיוט של ממש כשמדובר בבעיות שינה של בן זוג. אבל מחקר חדש מגלה כי יכולת אחת חשובה עשויה להיות המפתח להתגברות על האתגר המשותף הזה: היכולת לוותר על יעדים בלתי ניתנים להשגה בעת הצורך. הסתייענו בקלוד כדי לפרט.

המחקר, שפורסם ב-Frontiers in Psychology, ניתח נתונים מ-113 זוגות בטווח רחב של גילים ובדק כיצד איכות השינה של כל אחד מבני הזוג, גמישות היעדים ושביעות הרצון הכללית ממערכת היחסים הצטלבו והשתנו במהלך תקופה של שנה. התוצאות הראו כי כשאחד מבני הזוג נאבק בעקביות עם שינה לקויה, זה נטה לערער את שביעות הרצון של בן הזוג השני ממערכת היחסים בהמשך. עם זאת, ההשפעה הזו התמעטה באופן משמעותי עבור אלה שהפגינו כישורים חזקים ביכולת להסתגל לנסיבות ולוותר על מטרות או עיסוקים שהפכו לבלתי ניתנים להשגה.

איך ויתור על מטרות מגן על מערכות יחסים מול חוסר שינה? חוקרים משערים כי שינה מופרעת כרונית פועלת כגורם לחץ עיקרי, המאלץ בני זוג להסיט משאבים ממטרות אישיות, כמו עבודה או תחביבים, על מנת לנהל את המצב ולתמוך בצרכי בן הזוג. "היכולת להתנתק בצורה גמישה ממטרות אישיות עוזרת לפנות זמן ואנרגיה להתמודדות פעילה כצוות כאשר מתעוררות בעיות שינה", מסבירה המחברת הראשית, ד"ר מייגן בארלו, עוזרת פרופסור באוניברסיטת וילפריד לורייר בקנדה.

משתתפים מיומנים ביכולת הזו נטו להאשים את עצמם פחות ולהשקיע יותר מאמץ במערכת היחסים במקום לפצל מאמצים בין איסנפור יעדים שונים ומנוגדים לעתים. לעומת זאת, אנשים שנאבקו לנטוש מטרות אישיות לאור חוסר השינה של בן זוגם ראו ירידה גדולה יותר באיכות היחסים לאורך זמן – ככל הנראה תוצאה של הקדשת תשומת לב פחותה לטיפול באתגר העומד על הפרק, שגרמה לו להפוך לאבן נגף.

היכולת "להתחבר מחדש" על ידי בחירת מטרות חדשות לאחר ויתור על הישנות שיחקה תפקיד מורכב יותר; עבור אנשים עם קשיי שינה, מיומנויות גבוהות של מעורבות מחדש נקשרו דווקא לשביעות רצון נמוכה יותר ממערכות היחסים – אולי בגלל שהחתירה למטרות חדשות גרמה גם היא לפיזור יתר ועייפות.

לסיכום, שינה בריאה היא "ספורט קבוצתי", הדורש תיאום בין בני הזוג. אם בעיות שינה מתעוררות, שני הצדדים יצטרכו לשים בצד יעדים אישיים קיימים על מנת להתמקד בפתרונות ולתמוך זה בזה. היכולת לוותר על מטרות לפי הצורך מבלי להישאב לתסכול עשויה לחולל הבדל עצום בחיזוק מערכת היחסים מול המצב.

"שינה משפיעה על מערכות היחסים שלנו בדרכים עמוקות, גם אם איננו מבינים זאת", מציינת ד"ר בארלו. "היכולת לתעדף את מה שבאמת חשוב באותם רגעים עשויה להיות מה שמציל זוג עם כוונות טובות מלאפשר לתשישות להוליד טינה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר