התחרות על חשבון החשמל שלנו עולה שלב: כך תוכלו לחסוך כסף

הרפורמה של משרד האנרגיה פותחת את הענף לתחרות ומאפשרת לצרכנים לרכוש חשמל מספקיות שונות – אז איך עוברים? למה המחירים יירדו? ולמי פונים במקרה של תקלה? ● כל מה שצריך לדעת על המהלך שצפוי לחסוך מאות שקלים בשנה עבור משקי הבית בישראל

עמודי חשמל . צילום: shutterstock

בשיתוף פזגז

בספטמבר 2021 איבדה חברת החשמל את הבלעדיות על מכירת החשמל ללקוחות. זה היה מהפך היסטורי שספק אם מעטים חשבו שיקרה. החברה אמנם תמשיך להיות האחראית הבלעדית על הולכת החשמל לצרכנים ועל תחזוקת רשת ההולכה, אך בעקבות רפורמה מקיפה, לראשונה צרכנים פרטיים ועסקיים – יכולים לעבור לחברות מתחרות שישווקו להם את החשמל.

הרפורמה, קווים לדמותה

עד לפני שנים בודדות, היתה חברת החשמל מונופול על ייצור ואספקת החשמל. החברה ייצרה 100% מהחשמל שנצרך במשקי הבית במדינה והחזיקה בבלעדיות גם על האספקה. למעשה היא שלטה בכל השרשרת – תשתיות, מכירה ושיווק.

בעשור האחרון החל תהליך של פתיחת הייצור לתחרות. בהדרגה קמו יצרניות חשמל פרטיות ותחנות כוח הופרטו או נמצאות בתהליך הפרטה. כיום כ־50% מייצור החשמל נמצא בידי יצרנים פרטיים, ונתון זה צפוי לגדול ל-65% בהדרגתיות במהלך השנתיים הקרובות.

זה היה רק השלב הראשון ברפורמה. כעת ישנה תחרות לא רק על הייצור, אלא גם על המקטע האחרון בשרשרת – אספקת החשמל. ב-2022 פתחה רשות החשמל גם את האספקה לתחרות, ואפשרה לחברות שלא מייצרות חשמל להתחיל לספק אותו. בחודשים האחרונים יצא לדרך השלב הסופי של הרפורמה ובמסגרתו נוכל לבחור ספק שירות ולעבור בקלות בין הספקים השונים, כפי שאנו עושים עם חברות האינטרנט, הסלולר והטלוויזיה.

"מדובר ברפורמה מעולה שיכולה לחסוך מיליוני שקלים לציבור", אומר אסף עופר, מנכ"ל חברת פזגז, אחת הספקיות החדשות שנכנסו לשוק החשמל. "זה טוב למשק האנרגיה, טוב ללקוחות וטוב לחברות השונות בשוק".

אסף עופר, מנכ"ל חברת פזגז, צילום: יח"צ פזגז

ומה עושים במקרה של תקלה? כדי שלא להקשות על הצרכנים ולשמור על שירות טכני קל ומהיר, האחריות על תשתיות החשמל והטיפול בתקלות נותרו בידי חברת החשמל. המוקד לפתרון בעיות נשאר כפי שהיה – חיוג 103 מטלפון קווי וסלולרי.

אילו חברות יכולות לספק חשמל?

כדי לוודא שהספקים שמקבלים רישיון אספקה מרשות החשמל יוכלו לתת שירות ללא תקלות, המדינה הגדירה דרישות בסיס כגון מערך הפקת חשבונות וגבייה, מוקד שירות לקוחות ועוד. מטרת דרישות אלה היא להבטיח שהחברות המעוניינות לספק חשמל יכולות להתנהל מול אלפי לקוחות ולתת שירות מיטבי.

משרד האנרגיה ורשות החשמל רצו לראות את חברות התקשורת וחברת הגז, להן יש את היכולת לספק שירותים נרחבים, נכנסות לתחרות. ואכן, חברות גדולות נכנסו לשוק בכל הכוח. המשמעות עבור הצרכנים היא שניתן לרכוש חשמל במסלולים שונים ובהנחה מספק החשמל בו הם בוחרים, ובכך למעשה השוק נפתח לתחרות.

איך מתבצע המעבר לספקית חדשה?

עד היום המעבר לספקית חשמל פרטית התאפשר רק על ידי מונה חכם ולכן התהליך היה ארוך ומסובך. כעת, במטרה להסיר חסמים ולקדם את התחרות, רשות החשמל החלה בהליך שיאפשר בסופו של דבר לצרכנים ביתיים ניוד לספקים פרטיים ללא תלות בהתקנת מונה חכם.

ההחלטה תאפשר את מעברם של כלל הצרכנים ביתיים של לספקים פרטיים גם טרם החלפת המונה, וצרכן שיהיה מעוניין לעבור למספק פרטי יפעל מול הספקית שבה בחר על מנת לבצע את ההתקשרות. חברת חשמל תמשיך בקריאת כלל המונים הבסיסיים באותו אופן שנעשה עד היום ועל פי זה יחויב המנוי על ידי הספקית.

בעקבות כך פתחה חברת פזגז חשמל את התהליך הדיגיטלי שלה להצטרפות לקוחות ללא קשר לסוג המונה הקיים ברשותם, ובכך היא מאפשרת לכולם להירשם ולהצטרף לשירותיה. הניוד יהיה בכפוף להחלטה הסופית של רשות החשמל ובהתאם למועד סיומו של ההליך.

זאת בניגוד למונים הישנים שנקראים פיזית על ידי נציגי החברה המספקת (עד היום אנשי חברת החשמל) שעושים זאת אחת לחודשיים ועל פיהם מפיקים את החשבונות ללקוחות.

המונה החכם, צילום: יח"צ פזגז

איך הרפורמה מועילה ללקוחות?

כולנו ראינו מה קרה בשוק הסלולר והטלוויזיה ברגע שנכנסו שחקניות חדשות ונפתחה תחרות. בעקבות הרפורמה, צפויה הוזלה משמעותית גם בשוק החשמל כשכל חברה יכולה להציע הטבות ותעריפים מוזלים. החברות יציעו מסלולים בהתאם למאפייני הצריכה של הלקוחות שיבחרו לעבור אליהן.

המונים החכמים אמורים לתת לספקיות כלים לניהול חכם של משק החשמל הביתי באופן שיוכל להוריד את גובה חשבון החשמל של כולנו. רשות החשמל קובעת תעריף גג לשירות, והחברות יציעו מחירים בהתאם לצריכה של לקוחותיהן.

כשהמחירים עולים, החשמל יורד

ספקיות החשמל רוכשות את החשמל מחברת "נוגה" הממשלתית, ומספקות את שירותיהן באמצעות מנגנון מכירה תחרותי המבוסס על ביקוש והיצע. הבדלי המחיר בין שעות היממה יתמרצו את החברות החדשות להקטין צריכה בשעות העומס ולגרום ללקוחות להשתמש בשעות אחרות. כמו כן, על מנת להקל על הספקיות החדשות להיכנס לשוק, חברת החשמל לא מורשית בשלב זה להציע הנחות חדשות ללקוחות. בסוף התהליך, המעבר לספק פרטי יכול לחסוך לצרכנים מאות שקלים בשנה.

"כולנו גדלנו עם זה שיש חברת חשמל שכולם סומכים עליה, ולכן לציבור ייקח זמן להבין שיש חלופה", אומר אסף עופר. "אנחנו רואים שיש עליה הדרגתית במודעות, ואני מאמין שככל שיעבור הזמן המודעות תעלה. הלקוחות יבינו שיש אופציה לקבל את החשמל בצורה מוזלת ויעברו לספקיות החדשות".

המונה החכם, צילום: יח"צ פזגז

חיסכון בזמן ובכסף

כדי למשוך את הלקוחות הוציאו הספקיות החדשות חבילות הכוללות הנחות גם לשעות היום, הלילה ובסופי שבוע, וכן הנחות קבועות. מרבית הלקוחות מעדיפים את מסלול הצריכה הקבועה כי אינם יודעים בדיוק מתי הם צורכים יותר חשמל ומתי פחות. מבדיקה שנערכה עולה כי חברת פזגז מציעה את ההנחה הקבועה הגבוהה ביותר בשוק (7%).

"אנחנו כבר מספקים שנים רבות אנרגיה למשקי הבית בישראל, ולמעשה החשמל עכשיו משלים את השירות שלנו", מסביר עופר. "כמו שחברות התקשורת סיפקו אינטרנט וסלולר ואז הוסיפו טלוויזיה, גם אנחנו כבר נותנים פתרונות אנרגיה רבים כמו חימום ובישול, וטבעי שנעשה את זה גם עם חשמל. לפעמים זה גם מוצרים משלימים של חימום על ידי חשמל או גז חשמלי שרבים משתמשים בהם. הלקוח רוצה פתרון אנרגטי ופזגז נותנת לו את המענה המושלם".

פזגז ממשיכה להוביל את שוק החשמל ומאפשרת לכל לקוח להצטרף למהפכה ללא צורך במונה חכם כתנאי. כל לקוח יכול להצטרף וליהנות מאותו החשמל בדיוק רק זול יותר. החברה פתחה את האפשרות להצטרפות דיגיטלית קלה ומהירה דרך האתר הרשמי שלה.

*ניוד לקוחות בעלי מונה בסיסי יבוצע בכפוף לאישור החלטת רשות החשמל ובמועדים שייקבעו בהחלטתה.

בשיתוף פזגז

כדאי להכיר