תגידו גודביי: אמזון לא תדבב תכנים לעברית בעזרת AI

בתחילת השנה הבטיחה אמזון להפוך את תכני הווידאו שלה לזמינים בכל השפות ע"י דיבוב AI • בפועל, הדיבוב הזה היה כל כך גרוע שהחברה ביטלה את הניסוי ומסרבת אפילו לדבר עליו

גבר צופה בטלוויזיה עם לוגו אמזון עצוב. צילום: נוצר באמצעות Nano Banana Pro

ניסוי שאפתני של אמזון להשתמש בבינה מלאכותית לדיבוב תכנים בשירות הזרמת הווידאו שלה הסתיים תוך ימים ספורים, לאחר גל של ביקורות קשות וזעם מצד צופים ושחקנים כאחד. החברה הסירה בשקט את חלק מהדיבובים הניסיוניים, ללא כל הודעה או הסבר באשר לסיבה, וכנראה לא מתכוונת לנסות להוסיף דיבובים בשפות אחרות.

"בזיון מוחלט"

בסוף נובמבר, צופים באמזון פריים וידאו הבחינו באפשרות חדשה בחלק מסדרות האנימה (הנפשה יפנית): דיבוב באנגלית או בספרדית עם הכיתוב "AI beta". הסדרות שנכללו בניסוי היו, בין היתר, Banana Fish, No Game No Life: Zero ו-Vinland Saga – סדרות אהובות, שעד כה הוצעו רק עם כתוביות, כאשר הדיבור הוא ביפנית.

אלא שמהר מאוד התברר שמשהו השתבש לחלוטין. בקטעי וידאו שהחלו להסתובב ברשתות החברתיות, הדמויות דיברו בטון מונוטוני ונטול כל רגש. בסצנה דרמטית מ-Banana Fish, דמות מנסה להעיר ילד שנורה למוות ומתחננת "אל תעזוב אותי, בבקשה", בקול שטוח של רובוט המקריא רשימת קניות.

התגובות השליליות לא איחרו לבוא.

איגוד שחקני הקול האמריקני (NAVA) פרסם הצהרה שבה כינה את הדיבובים “AI slop” ("זבל AI"). שחקן הקול דיימן מילס, שדיבב את דמותו של קאוורו בשלושה סרטי Evangelion עבור פריים וידאו, פרסם ביקורת נוקבת שזכתה לאלפי לייקים. "שחקני קול ראויים לאותה רמת כבוד כמו שחקנים שמופיעים מול מצלמה", כתב. "תעשיית האנימה ממילא משלמת לכישרונות מעט מאוד. שימוש ב-AI לדיבוב סדרה שיצאה לפני כמעט שמונה שנים, ללא שום לחץ של לוחות זמנים, הוא פשוט יריקה בפנינו".

הסרה שקטה, ללא התנצלות

ימים בודדים לאחר תחילת הסערה, אמזון הסירה בשקט את רוב הדיבובים באנגלית. הדיבובים בספרדית, לעומת זאת, נותרו זמינים בכמה מהסדרות. החברה בחרה שלא להגיב לפניות של אתרי חדשות בנושא, ולא פרסמה כל הודעה רשמית על הניסוי (מלבד ההודעה שלה על כוונתה להתחיל בו, שפורסמה בחודש מרץ) או על הסרתו.

המהלך הכושל מעורר תמיהה, במיוחד לאור טענתה של אמזון בהודעה הנ”ל, שבה הבטיחה כי דיבובי ה-AI יעברו "בקרת איכות על ידי מומחים אנושיים". יתרה מזאת, החברה טענה אז שהטכנולוגיה תשמש לדיבוב תכנים "שלא היו מדובבים אחרת" – אך No Game No Life: Zero, למשל, כבר קיבל דיבוב אנושי מקצועי עוד ב-2017.

תבנית חוזרת בתעשייה

הפרשה משקפת מגמה רחבה יותר בתעשיית הבידור. חברות רבות מנסות לשלב בינה מלאכותית יוצרת בתהליכי ההפקה כדי לחסוך זמן וכסף – אך נאלצות לסגת כשהתוצאות חושפות את מגבלות הטכנולוגיה.

כך, למשל, פריים וידאו עצמה כבר ספגה ביקורת השנה על שימוש ב-AI ליצירת תקצירי סרטים ופוסטרים; שירות הסטרימינג Crunchyroll של סוני הואשם בקיץ בכתוביות גרועות שנוצרו על ידי AI; ודיסני, על פי דיווחים, נסוגה מתוכניות לשלב AI בהפקות כמו Tron: Ares ו-Moana, מחשש למשבר יח"צני סביב הסרטים שאמורים להיות שוברי קופות.

למרות המבוכה, נראה שאמזון לא מתכוונת לוותר על שילוב AI בשירות בכל דרך שלא תיכשל לחלוטין. החברה השיקה לאחרונה תכונת סיכומי פרקים מבוססת AI, והניסוי הכושל בדיבוב כנראה ילמד אותה בעיקר להיות זהירה יותר – לא בטכנולוגיה עצמה, אלא באופן שבו היא מציגה אותה לציבור.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר