האם דווקא בינה מלאכותית תחזיר את הרגש לחוויית הקנייה?

80% מהחלטות הקנייה צפויות להיות מושפעות בידי כלי AI, אך מגע אנושי נותר קריטי להצלחה • וולמארט השיקה כלים מבוססי AI ל-1.5 מיליון עובדיה כולל תרגום ב-44 שפות • מחקר חדש מציג תפיסה חדשנית המשלבת בין פסיכולוגיה צרכנית לטכנולוגיה מתקדמת

חוויית קניות בעידן ה-AI (אילוסטרציה). צילום: נוצר על ידי בינה מלאכותית - Google AI Studio

חנויות וקניונים עוברים שינוי יסודי. מה שבעבר היה מרחב פיזי של מוצרים, הופך כיום למעבדה טכנולוגית מתקדמת, שבה בינה מלאכותית, רובוטיקה ומערכות ניטור חכמות פועלות יחד. המטרה? לא רק לייעל תהליכים, אלא להבין את הצרכן האנושי לעומק - כולל את רגשותיו.

השאלה הגדולה היא האם השינוי הטכנולוגי הופך את חוויית הקנייה לקרירה ומנוכרת, או שמא דווקא פיתוחים טכנולוגיים יחזירו את הרגש לחוויית השופינג.

המודל החדש: חמישה צרכים שמניעים קנייה

מחקר חדש בתחום מציג תפיסה חדשנית המשלבת בין פסיכולוגיה צרכנית לטכנולוגיה מתקדמת. במרכזו עומד מודל בשם "Buyerarchy of Needs" - גרסה צרכנית מודרנית למודל הצרכים הידוע של מאסלו, שמזהה חמש סיבות מרכזיות שדוחפות אותנו לקנות: נוחות, חיבור, ביטחון, שליטה וקהילה.

המחקר, שמופיע בספר "The Science of Shopping" של המומחית לשיווק ולצרכנות קייט הארדקאסל, חושף נתון מרכזי: 80% מהחלטות הקנייה צפויות להיות מושפעות בידי בינה מלאכותית. למרות זאת, מגע אנושי ותחושת רגש נותרות קריטיות להצלחת מותגים.

קונים בקניון (אילוסטרציה). מותגי העתיד לא יכולים להסתפק בהצעת מוצרים בלבד, צילום: רויטרס

אחת מהתובנות המרכזיות היא שמותגי העתיד לא יכולים להסתפק בהצעת מוצרים בלבד, אלא שעליהם לבנות מערכות יחסים רגשיות ואותנטיות עם לקוחותיהם.

מפות חום שחושפות רגשות

אם בעבר ניתוח תנועת קונים היה משימה מורכבת, הרי שכיום מערכות מצלמות חכמות מייצרות "מפות חום" שמציינות את האזורים המועדפים או השקטים ביותר בחנות.

הנתונים האלה מאפשרים לקמעונאים לקבל החלטות מושכלות על מיקום דוכנים, שילוט, ניהול כוח אדם, ואף להחליט אילו מוצרים לקדם - כל זאת בזמן אמת ועל בסיס נתונים מדויקים.

אך הטכנולוגיה אינה מסתכמת בייעול עסקי בלבד. מידע תפעולי כמו "מפת חום" מציג חלון הצצה לצרכים הרגשיים של הלקוח: אזור פופולרי יכול להצביע על צורך ב"נוחות", ב"חיבור" או בתחושת "קהילה". השילוב בין הנתונים הקרים לבין ההבנה הפסיכולוגית-רגשית של הצרכן הוא מה שמאפשר לקמעונאים לעצב חוויות קנייה שמצליחות לגעת בלב.

קניון ישראלי (ארכיון). מידע תפעולי כמו "מפת חום" מציג חלון הצצה לצרכים הרגשיים של הלקוח, צילום: עמי שומן

התקווה הישראלית

אילנית גריוביץ'-ברגר, מנכ"לית קניון שער הצפון, מסבירה את הגישה החדשה: "טכנולוגיות המיפוי החדשות יאפשרו לנו לא לנחש מה הלקוח רוצה או מעדיף, אנחנו נדע מראש. זאת באמצעות הנתונים שייאספו ויסייעו לנו להבין מה מושך צרכנים לאזורים כאלו או אחרים, ואילו השפעות חיצוניות משפיעות על עוצמת החוויה".

"המידע הזה הוא כלי ליצירת חוויות שמחוברות לצרכים הרגשיים של המבקרים שלנו, ועתידות להעצים את החוויה", מוסיפה גריוביץ'-ברגר.

רובוטים שמחזקים את האנושי

כולנו כבר נתקלנו ברובוטים שמנקים בשדות תעופה ובקניונים ברחבי העולם, אך כעת נכנסים לתמונה רובוטים חכמים שמביאים את ההיבט האנושי. הם מברכים את הלקוחות, מזהים את פניהם, ומספקים תשובות לשאלות על מיקום מוצרים, מלאי, מחירים והמלצות אישיות - במגוון שפות, כדי להנגיש את השירות גם לתיירים או לאנשים עם מוגבלויות.

אך הרובוטים אינם תחליף לאדם, אלא נועדו לחזק את הקשר האנושי. הם לוקחים על עצמם משימות פשוטות ושגרתיות, ומשחררים את העובדים האנושיים להתמקד בדברים שמצריכים הבנה אנושית עמוקה, כמו טיפול במקרים רגישים או יצירת קשרים אישיים עם הלקוח.

הרובוט מספק את ה"נוחות" ואת תחושת ה"שליטה", אך המגע האנושי הוא זה שמייצר את תחושת ה"חיבור" וה"ביטחון".

"הצרכנים לא רוצים רק מידע," מוסיפה גריוביץ'-ברגר. "הם רוצים להרגיש שרואים אותם, שמבינים אותם. רובוט יכול לספק תשובה מהירה לשאלה איפה למצוא מוצר, אבל רק אדם יכול לזהות אם מישהו עובר יום קשה ולהתאים את החוויה אליו. השילוב בין השניים הוא העתיד של עולם הקמעונאות".

סניף וולמארט. ניהול משמרות חכם, תרגום בזמן אמת ב-44 שפות, ועוזר קולי מבוסס בינה מלאכותית, צילום: איי.פי

AI לטובת העובדים והלקוחות

הדוגמה המרשימה ביותר לאופן שבו בינה מלאכותית יכולה לחבר בין תפעול יעיל לבין חוויית לקוח רגשית מגיעה מוולמארט. בחודש שעבר הכריזה הרשת על השקת מערך כלים חדשני מבוסס AI, שנועד להעצים ולייעל את עבודתם של כ-1.5 מיליון מעובדיה.

המערכת כוללת ניהול משמרות חכם, תרגום בזמן אמת ב-44 שפות, ועוזר קולי מבוסס בינה מלאכותית. כך היא מאפשרת לעובדים לתקשר טוב יותר עם לקוחות, גם בשפה שאינה שפת האם שלהם, ולהקדיש יותר זמן ואנרגיה לחוויות אישיות ומחברות.

בנוסף, וולמארט השיקה שימוש בטכנולוגיות מציאות רבודה לניהול מלאי ולשיפור מהירות האיתור והסידור של מוצרים על המדפים. כל הפתרונות פועלים על מערכת AI פנימית שמבטיחה שמירה קפדנית על פרטיות הנתונים - נדבך חשוב בבניית אמון הצרכנים בעידן החדש.

השותפות בין טכנולוגיה ואנושיות

המסר הגדול שעולה מהחידושים האחרונים ברור: העתיד הקמעונאי אינו טכנולוגי בלבד, אלא אנושי וטכנולוגי יחד. הבינה המלאכותית מספקת כלי עוצמתי לאיסוף תובנות ולהתאמת חוויות ללקוח ברמה אישית, אך החיבור הרגשי, תחושת הקהילה והאמפתיה הם אלו שישאירו את הלקוח נאמן ויחזירו אותו שוב ושוב.

ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, כך גובר הצורך באנושיות. ובסופו של דבר, דווקא הבינה המלאכותית היא זו שמאפשרת לעולם הקמעונאות לחזור ולגעת בלב שלנו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר