עולם אפל ודינמי: המשחק הישראלי שרוצה לכבוש את עולם הגיימינג

סטודיו המשחקים הישראלי Clover Bite מציג את "GRIME II" - המשך לאחד המשחקים המצליחים שפותחו בארץ • הכותר ייצא בקרוב כחלק משיתוף פעולה עם Kwalee, אחת החברות הבולטות בתעשיית הגיימינג

טריילר המשחק GRIME II

לאחר ההצלחה הבינלאומית של GRIME, שכונה "משחק הפעולה הסוריאליסטי הראשון בישראל" ושזכה לשבחים רבים – החלק השני בסדרה צפוי להציב את הסטודיו החיפאי Clover Bite בקדמת הבמה של הגיימינג העצמאי בעולם.

כבר בהצצה חטופה במשחק החדש אפשר להתרשם שהסטודיו הישראלי הצנוע, שפועל בשיתוף פעולה עם מכללת תילתן לעיצוב ולתקשורת חזותית, ממשיך להוכיח שאפשר לפתח בישראל משחקים שאפתניים ברמה בינלאומית. 

GRIME II. "היה לנו את הביטחון להמשיך למשחק נוסף", צילום: קולבר בייט

את הסטודיו מוביל אופיר כץ, ראש המחלקה לעיצוב ופיתוח משחקים במכללת תילתן. "הסטודיו שלנו הוא חלק מהמכללה, שבה אנחנו מלמדים עיצוב ופיתוח משחקים.למעשה, הסטודנטים שעושים את העבודה הטובה ביותר – המצטיינים שלנו, בעצם – ממשיכים לעבוד פה בסטודיו", מספר כץ ל"ישראל היום".

"GRIME הראשון קיבל ביקורות מדהימות", הוא מספר. "IGN, אחד מהאתרים המשפיעים ביותר בתחום הגיימינג, נתן לו ציון 9, והוא גם קיבל כמה פרסים, כולל פרס בקטגוריית 'עיצוב יצור/דמות במשחק וידאו'". את הדמויות המדוברות עיצב ירדן וייסברוט, אחד מהיוצרים הראשיים של המשחק.

לפי נתוני GameSensor, נכון למארס 2025, המשחק GRIME נמכר בכ-100 אלף עותקים בפלטפורמת Steam, עם הכנסות ברוטו של כ-2 מיליון דולר. 

לפי הערכות של Steam Revenue Calculator, ההכנסות הכוללות של המשחק מאז השקתו נאמדות בכ-3.4 מיליון דולר (חשוב לציין שהנתונים מתייחסים בעיקר למכירות ב-Steam, ואינם כוללים מכירות בפלטפורמות אחרות כמו Epic Games Store, GOG, או קונסולות משחק).

"הפרסים נתנו לנו את הביטחון להמשיך ולאפשר לנו לגדל את הסטודיו. עכשיו, עם GRIME II, אנחנו לוקחים את זה עוד שלב קדימה - עם שותף בינלאומי שיכול לפתוח לנו דלתות אפילו גדולות יותר", הוסיף כץ.

GRIME II. מוכיח שאפשר לפתח משחקים ברמה בינלאומית בישראל, צילום: קולבר בייט

עיצוב אמנותי מיוחד

במשחק הראשון בסדרה, השחקן שלט ביישות מסתורית שנולדה מתוך פיצוץ קוסמי. בעזרת כלי נשק ויכולת להשמיד את אויביו, השחקן חוקר עולם אפל, מורכב ודינמי, תוך שילוב בין פלטפורמה, קרבות אינטנסיביים ועיצוב אמנותי מיוחד.

"הרעיון התחיל בכלל מהנושא של איורים, של אמנות, של רעיונות ויזואליים", מסביר כץ, שהוסיף כי המשחק זכה לשבחים רבים גם בזכות הסגנון הוויזואלי הייחודי והמכניקות הלא שגרתיות שלו.

GRIME II. בעולם הזה זז, מתכווץ או מתפורר מול העיניים, צילום: קולבר בייט

העיצוב הוויזואלי של GRIME מחובר ישירות לעולם ולעלילה. הדמות הראשית נולדת מתוך קריסת כוכב, אירוע שיוצר עולם שמתפרק ונבנה מחדש. בהתאם לכך, גם הסביבה כולה נראית כמשהו לא צפוי: קירות נושמים, מבנים חיים שמתכווצים, כלי נשק שמזכירים יצורים חיים ודמויות שנראות כאילו עשויות מאבן, בשר או מתכת. הכל בעולם הזה זז, מתכווץ או מתפורר מול העיניים. הצבעים כהים – אדום, שחור וסגול – והאווירה הכללית יוצרת תחושת אי־נוחות מכוונת.

ואכן, כשמשחקים במשחק, זה מרגיש שמשהו לא אמור להיות פה, אבל הוא בכל זאת קיים. המשחק לא מספר לך כמעט כלום בהתחלה, אתה לא מבין איפה אתה נמצא. אתה מגשש, נלחם, שואל את עצמך כל הזמן "איפה אני?" - אולם, כפי שכץ אומר, תחושת חוסר הוודאות היא חלק מהשפה של המשחק.

GRIME II. "מדובר בז'אנר שנקרא 'אקשן פרפורמנס'", צילום: קולבר בייט

העלילה והעיצוב של שני המשחקים מזכירים משחקים מפורסמים אחרים כמו Hollow Knight או Dead Cells: "מדובר בז'אנר שנקרא 'אקשן פרפורמנס', שמבוסס גם על תת ז'אנר של משחקים שמשלבים אלמנטים ממשחקי הרפתקאות. אלה משחקים שהם קשים יותר בנראות שלהם לפעמים והמטרה שלהם היא לגרום לשחקן לנסות המון פעמים עד שהוא לומד לצלוח שלבים או אתגרים. וככה הוא משתפר בתור שחקן", מסביר כץ. 

חווית המשחק GRIME II | תילתן - המכללה לעיצוב ותקשורת חזותית

GRIME II מביא איתו בשורות אדירות לתחום הגיימינג בישראל: שיתוף פעולה עם אחת מחברות ההפצה הבולטות בעולם. Kwalee, שהיא חברה בתחום המשחקים עם יותר ממיליארד הורדות, שמומחית בהפצת משחקים עצמאיים לשוק הגלובלי. שיתוף הפעולה הזה מביא איתו חשיפה עצומה, כוח שיווקי, ודחיפה אמיתית למשחק הישראלי בעולם.

שיתוף פעולה בינלאומי - GRIME II, צילום: תילתן - המכללה לעיצוב ותקשורת חזותית

GRIME II מציע קפיצה משמעותית בחוויית המשחק. "זה לא סתם עוד משחק – זה עולם שלם, עם מכניקות חדשות לגמרי", אומר כץ. "שיטת הלחימה שונה לחלוטין ודרך ההתמודדות של השחקן משתנה. לעומת המשחק הקודם, שבו היית משמיד את האויב בעזרת ראשה של הדמות, הפעם אתה יכול לגנוב את הראש של האויב שלך ולהשתמש בו. בנוסף, כשאתה משמיד את האויב, אתה גם יכול להשתמש ביכולות שלו לטובתך".

אופיר כץ, ראש המחלקה לעיצוב ופיתוח משחקים במכללת תילתן, צילום: מכללת תילתן

GRIME II צפוי לנחות בשלהי 2025 על הקונסולות והמחשבים, אך Clover Bite לא עוצרים וכבר עובדים על פרויקטים חדשים. אחד מהם הוא Slingbot Survivors – משחק קצבי שבו רובוט קטן עם קופץ ממקום למקום ומנסה לשרוד על כוכב עוין.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר