בינה מלאכותית, רובוטים ותמיכה בישראל: כך נראים 2 טריליון דולר

תערוכת GTC 2024 של ענקית הטק אנבידיה סיפקה הצצה אל תוך העולם המופלא של השבבים, הבינה המלאכותית וכל מה שמסביב • נפעמנו מהחדשנות והתעוזה של החברה ושל מייסדה, ג'נסן הואנג, שהצהיר בקול ברור: "נמשיך לתמוך בישראל ונשקיע בה עוד הרבה"

כנס GTC 2024 של חברת אנבידיה: בינה מלאכותית לכולם - ובכל מקום // צילום: דניאלה גינזבורג

כשהזמינו אותנו לכנס הבינה המלאכותית (AI) השנתי של ענקית הטק אנבידיה (NVIDIA), התקיים לראשונה מזה חמש שנים פנים מול פנים בסן חוזה שבקליפורניה, כבר הכרנו היטב את החברה, שהתפרסמה בעיקר בזכות סדרת הכרטיסים הגרפיים המוצלחת שלה.

אבל בשנים האחרונות, אנבידיה עשתה שינוי מקצה לקצה ונכנסה לתחום הלוהט ביותר של עולם הטכנולוגיה – הבינה המלאכותית. הכניסה הזו הושלמה במלואה עם רכישת "מלאנוקס" הישראלית לפני חמש שנים בדיוק, מה שעזר למצב את החברה כספקית המרכזית והכמעט בלעדית של חומרה למעבדי ולמחשבי על.

רובוטים אנושיים מבוססי בינה מלאכותית המיועדים לתעשייה ולמפעלים, צילום: דניאלה גינזבורג

וכמה שהצעדים האלו השתלמו לה. עם הופעתו של ChatGPT לפני כמעט שנתיים, תחום ה-AI התברר כמהפכה הטכנולוגית הגדולה ביותר של המאה ה-21 – עם חברות חדשות ממגוון תחומים שהופיעו כפטריות אחרי הגשם וענקיות טק דוגמת גוגל ומיקרוסופט, שהחלו למקד את כל תשומת ליבן בתחום. תוסיפו לסיפור את ההצהרה הברורה של החברה לפיה "אנחנו עובדים עם כולם", והנה לכם מתכון מושלם לספקית תוכנה וחומרה שהשתלטה באופן כמעט מושלם על התחום.

הנתונים הכספיים לא משקרים. רק מתחילת השנה, רשמה אנבידיה קפיצה של 80% (!) במחיר המניה שלה, שנכון לכתיבת שורות אלו עומד על כ-903 דולרים לאחת. מבחינת שווי שוק, שווה אנבידיה עומד כיום על כ-2.26 טריליון דולרים, והיא החברה השלישית בגודלה בעולם (אחרי מיקרוסופט ואפל).

רכב ספורט חשמלי שנבנה ועוצב בפלטפורמת האומניוורס של אנבידיה, צילום: דניאלה גינזבורג
כנס GTC 2024 - תערוכת הבינה המלאכותית החשובה בעולם, צילום: דניאלה גינזבורג

ההקשר הישראלי

אנבידיה הגיעה לכנס השנתי שלה לאחר תקופה מופלאה של צמיחה (יש שיגידו לא טבעית, אבל נשאיר את זה לכלכלנים) ושינויים רבים, כשהיא מביאה איתה שלל חברות וסטארטאפים איתם היא עובדת ממגוון רחב של תחומים – מחשוב ענן, בינה מלאכותית, רפואה, רובוטיקה, תעשייה וייצור, רכב ועוד. כל זאת, מתוך מטרה להניע שיתופי פעולה ולהמשיך לבנות את האקו-סיסטם הרחב שלה עצמה.

אותן החברות מבינות היטב את ההזדמנות שנפלה בחלקן, והן לא פחות משמחות על ההזדמנות. בתקופה האחרונה, "אפקט אנבידיה" התברר כברכה של ממש עבור חברות קטנות, שרק עצם האזכור של שיתוף הפעולה עם הענקית מספיק בשביל להקפיץ את המניה שלהן בעשרות אחוזים.

הביתן של חברת Run AI הישראלית, בדרך להירכש על ידי אנבידיה, צילום: דניאלה גינזבורג

שתי דוגמאות עדכניות לחברות שכאלה ניתן לראות בחברת בימר (Beamr) ובחברת ננוקס (Nanox) – שתי חברות ישראליות קטנות למדי שלמרות שהן נמצאות רק בתחילת דרכן המסחרית, הצליחו לרשום קפיצה מדהימה בוול סטריט.

כנס GTC 2024 הציג השנה את ההתקדמות הלא פחות ממדהימה שנעשתה בתחום הבינה המלאכותית בשנים האחרונות, כאשר במרכז העניינים היה אירוע ההשקה שהוביל מנכ"ל ומייסד אנבידיה, ג'נסן הואנג. האיש ומעיל העור הציג מול קהל של 12 אלף צופים נרגשים שורה של פיתוחים, במרכזם השבב החזק ביותר בעולם – ה-Blackwell והתוכנה החדשה NIM, שנועדה להנגיש לחברות את תחום פיתוח ה-AI.

דניאלה גינזבורג, עורכת הטכנולגיה של "ישראל היום", בכניסה לכנס GTC 2024, צילום: דניאלה גינזבורג

תמיכה לא מתפשרת

ואכן, הטכנולוגיה והחדשנות שהוצגו בכנס היו לא פחות ממדהימים. החל מרובוט שמכין קוקטיילים, שני רובוטים שמשחקים שחמט אחד עם השני ויודעים לנתח מהלכים, רובו-כלב שאומן אך ורק על סימולציית AI ודרך זרועות רובוטיות עדינות שיכולות לבצע ניתוחים מסובכים – נראה שאין תחום שבו לא השתלבה הבינה המלאכותית.

ואיך אפשר שלא להזכיר את מדינתנו הקטנה. כידוע, מלבד הרכישה המפורסמת של מלאנוקס, אחד ממרכזי הפיתוח הגדולים של אנבידיה נמצא בישראל, עם כ-3,500 עובדים המהווים 13% מכוח העבודה העולמי של החברה. גם אחד מעשרת מחשבי העל החזקים ביותר בעולם שהקימה ענקית הטק, Israel-1, ממוקם בארץ ויצא לדרך בסוף 2023.

רובוטים מבוססי בינה מלאכותית המשחקים זה נגד זה שחמט, צילום: דניאלה גינזבורג

במקרה ותהיתם אם המלחמה שינתה משהו ביחסה של החברה כלפי ישראל או בתוכניות העתידיות שלה בארץ, התשובה לכך שלילית. בתשובה לשאלה של "גיקטיים" שעלתה במסיבת העיתונאים שהתקיימה במהלך הכנס, אמר הואנג באופן שלא משתמע לשתי פנים: "אנחנו נמשיך לתמוך בעובדים שלנו בישראל, שחשובים לנו מאוד. הם צריכים לדעת שיש להם גב חזק מאיתנו. אנבידיה גם תמשיך להשקיע בישראל, ללא שום ספק".

כנס GTC 2024, צילום: דניאלה גינזבורג
כ-12 אלף איש ממתינים לאירוע ההכרזה של מנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג, צילום: דניאלה גינזבורג

אם להאמין לדיווחים שעלו בתקופה האחרונה, מאחורי דבריו של הואנג יש כוונה רבה – נכון לעכשיו, אנבידיה נמצאת במגעים לרכישת חברת הבינה המלאכותית הישראלית Run:AI, המפתחת תוכנה לניהול משאבי מחשוב מבוסס AI. לפי הערכות שונות, שווי העסקה עומד על מאות מיליוני דולרים, ויכול אף להגיע למיליארד דולרים. עתיד מסעיר לפנינו.

הכתבת הייתה אורחת של חברת אנבידיה בכנס GTC 2024.

דניאלה גינזבורג, עורכת הטכנולגיה של "ישראל היום", בסלפי עם ג'נסן הואנג, צילום: דניאלה גינזבורג
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר