"סיכון מוגבר להתנגשות": ריקול למיליוני רכבי טסלה

לאחר חקירה של שנתיים וכמה תאונות דרכים שגרמו לפציעות ומוות, חברת הרכבים החשמליים נאלצת לבצע ריקול כמעט לכל הדגמים שלה • הסיבה - לא מספיק מערכות התרעה בעת הפעלה של מערכת הנהיגה האוטונומית • בחברה הודיעו "מכתבים יישלחו לנהגים ב-10 בפברואר"

ריקול למעל שני מיליון רכבים. טסלה. צילום: אי.פי

לאחר חקירה של שנתיים שביצע המנהל הלאומי לבטיחות בדרכים (NHTSA) בארה"ב, חברת הרכבים החשמליים של אילון מאסק נאלצת לבצע ריקול עבור למעלה משני מיליון כלי רכב שלה, זאת בשל בעיות במערכת הטייס האוטומטי שלה, שדורשות ביצוע תיקונים באופן מיידי.

לפי המנהל, התיקונים יבוצעו בחינם באמצעות עדכוני רשת (OTA) ויוסיפו פיצ'רים שיתריעו בפני נהגים המתעסקים יותר מדי במערכת "הטייס האוטומטי" השנויה במחלוקת בזמן נהיגה. הריקול ישפיע על הרכבים החשמליים של טסלה שנבנו מאז הושקה המערכת ב-2015, כולל דגם 3, דגם Y, דגם S ודגם X.

מאסק וטסלה החלו במסירות של הסייברטראק. נקווה שלא יהיו בעיות כמו בשאר הדגמים// צילום: רויטרס



"השדרוג יכלול בקרות והתראות נוספות לאלו שכבר קיימות ברכבים, כדי להתריע בפני נהגים לנהוג באחריות גם כש-Autosteer מופעל", נכתב במסמך של המנהל. עוד צוין כי למרות שלמערכת (במיוחד לרכיב ההיגוי האוטומטי שלה) יש כמה פונקציות התרעה, הם עדיין לא מספיקים וקיים "סיכון מוגבר להתנגשות".

"לאחר העדכון, בכל פעם שההיגוי האוטומטי יופעל, הרכב יתריע לנהג לשמור ידיים על ההגה ולשים לב לכביש. עוד תכלול המערכת התראות ויזואליות בולטות יותר שיקלו על תפעולה בזמן נהיגה ואפילו אופציה לכיבוי של ההיגוי האוטומטי על ידי הרכב, במידה והמערכת תזהה שהנהג לא מתנהג באופן אחראי".

טסלה מרוסקת אחרי תאונה בארה"ב, 2016, צילום: רויטרס

במכתב ששלחה למנהל, טסלה הסכימה לביצוע הריקול ואמרה שתבצע את העדכון הנדרש. "החברה תשחרר את עדכון התוכנה (OTA), ללא תשלום. מכתבים לבעלים צפויים להישלח בדואר ב-10 בפברואר". הריקול צפוי להשפיע על מעל שני מיליון רכבים, כאשר דגמים שייוצרו לאחר ה-7 בדצמבר כבר יכללו את העדכון.

כזכור, המנהל הלאומי לבטיחות בדרכים הודיע בחודש אוגוסט האחרון כי פתח בחקירה של מערכת הטייס האוטומטי, זאת בעקבות 11 תאונות של רכבי טסלה (שהמערכת פעלה בהם בזמן התאונה) מאז שנת 2018 שגרמו ל-17 פצועים ומוות אחד.

רכב של טסלה. החברה התחייבה לבצע את העדכונים למערכת הטייס האוטומטי, צילום: Getty Images

במכתב לטסלה שנשלח זמן קצר לאחר מכן, ביקש הרגולטור תיעוד מפורט כיצד פועלת מערכת הטייס האוטומטי, זאת על מנת להבין כיצד והאם המערכת מבטיחה שנהגים אנושיים ישמרו את עיניהם על הכביש בזמן שהטייס האוטומטי מופעל והאם יש מגבלות על אופן השימוש בה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר