"טסלה ידעה שמערכת הנהיגה האוטונומית שלה הרגה נהג - ולא טיפלה"

לפי עדות ששני מהנדסים בחברה בחברה מסרו נגדה בתביעה אזרחית, המערכת לא תוכננה להתמודד עם צמתים, מה שגרם למותו של נהג ב-2019 • לדברי משפחתו, בחברה ידעו על התקלה בשל תקרית קטלנית דומה שהתרחשה ב-2016, ולא פעלו לשינוי המצב

רכב של טסלה. צילום: Getty Images

מהנדסים שהיו אחראיים על פיתוח מצב הנהיגה האוטונומי של טסלה טענו כי יצרנית הרכב ידעה שהמערכת של הרכב לא מצליחה לזהות ולהגיב בצמתים, אך החברה לא פעלה כדי לתקן זאת.

הטיעונים הקשים עלו לאחרונה כחלק מתביעה אזרחית שהוגשה נגד החברה מצד משפחתו של ג'רמי באנר, שנהרג בשנת 2019 כשרכב הטסלה שבו נהג התנגש באחר, למרות שהוא הפעיל את מערכת הנהיגה האוטונומית.

רכבי מודל 3 של טסלה (ארכיון), צילום: רויטרס

אם המקרה נשמע לכם מוכר, זה מכיוון שתאונה קטלנית דומה התרחשה ב-2016, אז ג'ושוע בראון נהרג כאשר הפעיל את מערכת הנהיגה האוטונומית ברכב של טסלה, שהתנגש במשאית והביא למותו של בראון בן ה-40.

על פי כתב התביעה שהוגש נגד טסלה, שעל אחד ממייסדיה נמנה אילון מאסק (שהוא גם אחד מבעליה), בחברה ידעו על חוסר היכולת של רכביה להתמודד עם צמתים לאחר מותו של בראון, אך לא פעלה על מנת לתקן את התקלה, מה שהביא בסופו של דבר למותו של באנר.

טסלה מרוסקת אחרי תאונה בארה"ב, 2016, צילום: רויטרס

עוד נטען כי טסלה הייתה צריכה ללמוד ממותו של בראון, ולתקן את המערכת כך שתצליח לחצות צמתים ללא תקלות או לגרום לכך שהיא לא תפעל במצבים כאלה, אלא שהנהג יצטרך לעשות זאת בעצמו – מה שעשוי היה להציל את חייו של באנר.

"בטסלה ידעו שהמערכת לא נבחנה במלואה באופן בטיחותי ולא עוצבה כדי שייעשה בה שימוש בצמתים או מול רכבים מצטלבים, ולמרות זאת בחברה תכננו אותה כדי לאפשר לעשות זאת, כך שהם ידעו שזה יסתיים בתאונות קטלניות", נכתב בכתב התביעה שהגישה משפחתו של באנר, שהותיר אחריו אישה ושלושה ילדים.

אילון מאסק על רקע מכוניות של טסלה (אילוסטרציה), צילום: רויטרס

כריס פיין, אחד משני מהנדסים שהעיד תחת שבועה בבית המשפט, אמר, לפי התביעה, כי המערכת עוצבה כך שייעשה בה שימוש בכבישים מהירים, מכיוון ש"מבחינה טכנית, זה היה קשה מאוד לחומרה ולתוכנה לפעול בצמתים". לפי דיווח באתר The Register,

פיין הסביר במהלך הדיון כי המערכת עוצבה כך שהיא תוכל לזהות גורם גדול שעומד מולה ושהיא חכמה מספיק על מנת לבטל את עצמה אם היא לא מוצאת גורם כזה, וגם כי הנוסע יכול להשתמש במערכת אם אין גורם כזה – כך שהיא תמשיך לפעול.

המהנדס השני שהעיד תחת שבועה בדיון, ניקלאס גוסטאפסון, אמר דברים דומים, והוסיף כי הוא עצמו חקר את מותו של בראון כחלק מעבודתו, ואף טען כי למרות שבטסלה ידעו על הנושא, לא נעשו כל שינויים במערכת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר