בעיות במערכת ההיגוי ואיבוד שליטה: שוב ריקול לרכבי טסלה?

המנהל הפדרלי לבטיחות בדרכים של ארה"ב פתח בחקירה של מודל 3 ומודל Y, לאחר שהתקבלו תלונות מנהגים • הדגמים המדוברים נחשבים לפופולאריים במיוחד וכ-300 אלף מהם נמצאים בשימוש בשוק האמריקני

רכבי מודל 3 של טסלה. בעיות בנהיגה האוטונומית. צילום: רויטרס

המנהל הפדרלי לבטיחות בדרכים של ארה"ב (NHTSA) פתח היום (רביעי) בבדיקה של רכבי מודל 3 ומודל Y (2023) של חברת טסלה, זאת לאחר שהתקבלו מספר תלונות על בעיה בבקרת ההיגוי של הרכב ונהגים אף התלוננו כי איבדו שליטה על היכולת לנווט את המכונית.

לפי התיאור באתר המנהל, "הערכה ראשונית" של הבעיה החלה ב-28 ביולי, זאת כאמור לאחר שמספר בעלי רכבים מדגם 3 ו-Y הגישו תלונות הקשורות לאובדן שליטה בהיגוי ובהגה הכוח של הרכבים, כאשר חמש מתוך אותן תלונות הצביעו על חוסר יכולת לשלוט בניווט את המכונית.

מאסק נפגש עם ראש ממשלת הודו. בזמן שטסלה מחפשת לפרוץ לשווקים חדשים, היא נתקלת בבעיות מבית צילום: רויטרס

החקירה צפויה לבחון את הנושא ולקבוע האם היא מצריכה ריקול של כמעט 300 אלף רכבים מדגמים אלו הקיימים בשוק האמריקאי. שני הדגמים נחשבים לדגמי "כניסה" (Entry Level) ולא מהדגמים היותר מפוארים של החברה, לכן הם גם הרבה יותר נפוצים בקרב הצרכנים במדינה.

תקלות על גבי תקלות

זוהי לא החקירה הראשונה שה- NHTSA פותח נגד טסלה, בדגש על פיצ'ר הנהיגה האוטונומית. עד כה נפתחו מעל 40 חקירות על ידי המנהל בכל הנוגע לתאונות "מיוחדות", כך לפי ההגדרה, הקשורות לתוכנת הנהיגה האוטונומית של יצרנית הרכבים החשמליים. הפיצ'ר (שלא קיים בדגמי טסלה בישראל) חווה כבר מספר בעיות בעבר, כאשר התאונה האחרונה הקשורה אליו דווחה רק בחודש יולי האחרון.

בשנה שעברה, חקירה מעמיקה וגדולה של ה-NHTSA כמעט הביאה את המנהל להכריז על ריקול לרכבי טסלה, זאת לאור תלונות שהתקבלו בנוגע ל"בלימת פנטום" – מכוניות החברה ביצעו עצירות פתע באופן אקראי בזמן שהנהיגה האוטונומית הייתה מופעלת. ממצאי החקירה הזאת טרם פורסמו ולפי הודעת המנהל, הנושא נמצא בדיונים מול החברה שבבעלות אילון מאסק.

אילון מאסק, בעלי טסלה // צילום: רויטרס, צילום: רויטרס

טסלה שולטת בשוק הרכבים החשמליים בארה"ב, אך יחד עם זאת, החברה עמדה לא פעם במרכזן של שערוריות ובעיות, בהן האשמות על הערכת יתר של טווחי הנסיעה של רכביה ובהסתרת תלונות של צרכנים בנושא.

חקירה שביצעה בעבר חברת החדשות רויטרס, מצאה כי החברה השתמשה באלגוריתמים כדי להציג מספר לא אמיתי של קילומטרים אותם המכונית יכולה לעבור בטעינה בודדת. במקביל, התגלה כי לחברה יש צוות פנימי המוקדש כולו לביטול בקשות שירות של בעלי רכבים שמתלוננים על בעיה זו ואחרות נוספות.

טסלה מרוסקת אחרי תאונה בארה"ב, 2016. ארכיון \ צילום: רויטרס, צילום: רויטרס

כזכור, רק בחודש פברואר האחרון טסלה ערכה ריקול ליותר מ-362 אלף מכוניות המצוידות במערכת סיוע לנהג Full Self Driving. הסיבה: הרשויות בארה"ב מצאו כי היא מגבירה את הסיכון לתאונות.

הטכנולוגיה, שיכולה לנווט, להאיץ, לבלום ולעבור נתיבים ללא התערבות אדם, מאפשרת למכוניות לעבור על המהירות המותרת ובעיקר לחצות צמתים "באופן בלתי חוקי ובלתי צפוי", כתבו במינהלת הבטיחות בכבישים המהירים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר