600 דולר למושב באצטדיון בניו ג'רזי, 800 דולר למושב באצטדיון בוונקובר, ויש עוד רמות מחירים לאצטדיונים. יש רק בעיה אחת – אלה לא כרטיסים אמיתיים. כך, למרות שלא נקבעו כל הנבחרות העולות למונדיאל 2026, הרשת מלאה באתרים שמציעים לכם כרטיסים למשחקים. בפועל, רוב ההצעות הללו הן הונאות מתוחכמות שמנצלות את ההתלהבות של האוהדים ומחסור במודעות למכירה הרשמית.
שיטת ההונאות השתנתה לאורך השנים. בעבר, רוב ההונאות היו פשוטות למדי: אתר עם דומיין חשוד, לוגו מזויף ותשלום בכרטיס אשראי או העברה בנקאית. כיום, הזיופים הופכים ליותר מקצועיים. האתרים נראים כמעט אמינים לחלוטין, עם עיצוב מוקפד, תמונות של אצטדיונים וסרטוני שחקנים שמגבירים את האמינות ומכבים אצלנו את הצד החשדני.
חלק מהאתרים אפילו משתמשים בבינה מלאכותית לייצר דיאלוגים עם הלקוחות או תגובות אוטומטיות שמדמות שירות לקוחות אמיתי. בנוסף, בהקשר הישראלי והמלחמה שהובילה לגל ביטולים ושינויי טיסות, מומלץ לבחון התנהלות מול חברות ישראליות מוכחות שמודעות למצב ונותנת מענה לנושאים אלה.
דוגמאות בולטות להונאות עכשוויות
- אתרים שמציגים "אישור הזמנה רשמי" שנראה כמו מסמך PDF של FIFA, כולל ברקודים ודוגמאות לגרסאות קודמות של כרטיסים. אך ברגע שהאוהד מגיע לאצטדיון, הוא מגלה שאין לו כרטיס תקף.
- שימוש בסלבריטאים ומובילי דעת קהל – סרטוני וידאו עם שחקנים מפורסמים או מגישות ספורט שמדברים על "הנחות בלעדיות" או "גישה למכירה מוקדמת". לעיתים הסרטונים אמיתיים שהוחדרו בצורה זדונית לאתרי ההונאה.
- בינה מלאכותית וצ’אטים אוטומטיים – אתרים מזויפים מציעים צ’אט שבו האוהד מקבל תשובות מהירות ונראות כאילו מדובר בתמיכה אמיתית של FIFA. המטרה היא ליצור תחושת ביטחון ולהסיר חשדות.
- מחיר מופקע ב"הזדמנות של פעם בחיים" – הרבה פעמים מדובר בכרטיסים במאות דולרים לפני שהמכירה הרשמית החלה, והצדדים שמוכרים אותם מתחזים לסוכנויות בינלאומיות.
- לא מדובר רק בחברות. לעיתים זה קורה באתרי מרקט פלייס מחו"ל שבהם אנשים פרטיים מעלים כרטיסים - ובגלל שמדובר במרקט פלייס, האתר לא לוקח אחריות על המוצר. חשוב לדעת שעיקר ההונאות מתרחשות בקבוצות פייסבוק וכדומה.
היות ומדובר בתחום רגיש מאוד שעלול לגרום לעוגמת נפש רבה מומלץ לסגור את העסקה כמו כל עסקה רגילה עם תקנון, תנאים ופרטי התקשרות של החברה המוכרת. בנוסף, מומלץ לערוך בירור קצר על המוכר, לבחון האם מכר כרטיסים בעבר או יש לו היסטוריה ברשתות החברתיות וכדומה.
איך תזהו את הפייקים?
- בדקו את הדומיין. האם זה אתר רשמי ומאומת? האם הם מוכרים כרטיסים לאירועים נוספים שהיו לפני המונדיאל? אלה יכולים לתת לכם רמז לגבי מהימנות האתר.
- אמצעי תשלום מאובטחים – אל תשלמו בהעברה בנקאית, במטבעות קריפטו או דרך שירותים שלא מאפשרים החזר.
- חפשו ביקורות חיצוניות, אתרים רשמיים של מדינות מארחות או פנו למוקדי תמיכה מאומתים. בעידן שבו אנשים פונים יותר ויותר לרשתות ולצ’אטים כדי לקבל מידע על אירועים, ההונאות הללו הופכות ליותר מתוחכמות. האתגר הוא לא רק למנוע מלכודות פיננסיות, אלא גם לחנך את האוהדים להיות מודעים לאתרים מזויפים ולשיטות חדשות של הונאה.
- טעות היא לחפש כרטיסים מאנשים פרטיים או בקבוצות פייסבוק שונות. תמיד חפשו חברות מסודרות ומוכרות שמוכרות כרטיסים לאירועים כאלה ואשר הוכיחו את עצמם במכירות קודמות למשחקי כדורגל, ליגת האלופות וכדומה.
לסיכום, ההמונדיאל אמור להיות חגיגה של ספורט, חוויות ושמחת חיים, ולא מקור לדאגה או אכזבה. לכן, ההמלצה הברורה - חכו למכירה הרשמית של FIFA ואל תשלמו על כרטיסים שמבטיחים גישה מוקדמת, היזהרו מהזדמנויות "בלעדיות" שמגיעות דרך הודעות דוא"ל, רשתות חברתיות או אתרי אינטרנט לא רשמיים. בעולם שבו בינה מלאכותית וצילומים של סלבריטאים משולבים ליצירת אמינות, המודעות היא הכלי הטוב ביותר של האוהד.
הכותב הוא מנכ"ל חברת Arena Tickets
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו