בסוף כל שנה עברית, רבים מאיתנו עוצרים לחשוב מה עשינו, במה הצלחנו ואיפה אפשר היה להשתפר. גם בענף ההייטק, שבו קצב העבודה מהיר והשינויים מתרחשים ברמת הביטים והשניות, יש רגעים שנשארים. לא בגלל גודל הפרויקט או כמות שורות הקוד שנכתבו, אלא דווקא בגלל שורה אחת. כזו שפתרה תקלה שהעיקה על לקוח במשך חודשים, אחת שחסמה פרצת אבטחה מסוכנת שיכלה לשתק שירותים שלמים, ושורה שבזכותה מוצר פרץ לשוק חדש.
ארבעה מפתחים מחברות ישראליות משתפים ברגע ההוא שבו כל שאר הרעש נעלם - ונשאר רק הקוד. הקוד והאחריות, והידיעה שהם שינו משהו מהותי. לא רק בטכנולוגיה, אלא גם בחיים של אחרים.
"את הבעיה גיליתי כמעט במקרה, בשיחת מסדרון עם מישהו מהצוות שעובד צמוד עם הלקוח", מספר שחר קזז, מפתח בכיר בחברת Coralogix. "הוא הביע תסכול מהאיטיות של המערכת, ובלי קשר לתפקיד הרשמי שלי, משהו בסיפור הזה פשוט תפס אותי. הייתה לי תחושת בטן שאני יכול לעזור".
אחרי חקירה עצמאית, שחר הבין שחסרה שורת קונפיגורציה שגרמה לכך שהמערכת נטענת באיטיות אצל אחד הלקוחות המרכזיים. "השינוי שעשיתי היה ממש מינימלי, אבל זמן הטעינה ירד בלמעלה מחצי", הוא אומר. ״כל הפלטפורמה פתאום הרגישה מהירה, חדה. הרגשנו את זה גם אצל הלקוח וגם אצלנו בצוות, כאילו מישהו פתח את הסכר".
החוויה הזו נחרטה אצלו דווקא בגלל הפשטות. "זה מזכיר לי שכל אחד יכול לשנות, גם אם זה לא בדיוק התחום שלו. מספיק להקשיב, לנסות, להיכנס לנעליים של מישהו אחר. וזה נכון לא רק בקוד".
אלכסיי מירושניצ’נקו, מפתח פול סטאק בכיר בחברת SeatPick, נזכר בשורת הקוד שלו דווקא בהקשר של אתגר שיווקי. "כשהצטרפתי לחברה, SeatPick בדיוק הייתה בתהליך ההשקה של האתר הספרדי שלה - האתר הלוקאלי הראשון שהחברה הוציאה אי פעם״, הוא מספר.
״למרות שהייתי חדש בצוות, מצאתי את עצמי מתמודד עם אתגר משמעותי״, הוא משתף. ״הצוות השקיע המון עבודה, אבל ההשקה הראשונית סבלה מאתגרים טכניים גדולים. זיהיתי צווארי בקבוק מרכזיים ובניתי מחדש את מערכת הלוקאליזציה מהיסוד. היוזמה הזו הביאה לשיפור מיידי ביציבות ובסקיילביליות, וכבר בתוך שבוע הצלחנו להשיק בהצלחה את האתר הספרדי".
הסיפוק היה מיידי. אלכסיי מסביר כי ״המאמץ הזה הפך לבסיס לאופן שבו אנחנו מטפלים בלוקאליזציה היום. בזכות שיתוף פעולה חזק בין חברי הצוות, הצלחנו מאז להשיק חמש גרסאות שפה נוספות תוך חמישה חודשים בלבד - שיפור משמעותי ביעילות ובהגעה לשווקים חדשים. בעקבות השינויים האלה החברה והמוצר הצליחו לתת ערך למשתמשים חדשים - ובתוך ימים ספורים כבר ראינו מכירות מהאתרים החדשים. זה מספק לדעת שאני הייתי חלק מהתהליך הזה".
יוהן סילאם, חוקר חולשות בחברת אימפרבה, לא הוסיף שורת קוד אלא גילה שורה חסרה שהובילה לאיום פוטנציאלי. ״אני מתמקד בחולשות במערכות חדשות או בפרוטוקולים שנמצאים בצמיחה. אלו המקומות שהכי מסקרנים אותי, כי הם נפוצים אבל לא תמיד מוגנים כמו שצריך״, הוא מסביר.
כך הגיע אל LSQUIC - ספריית קוד שמאפשרת ליישם את QUIC, פרוטוקול חדש שמאיץ את הגלישה באינטרנט. "תחת תנאים מסוימים גיליתי חולשה מסוכנת, שיכולה הייתה לאפשר מתקפת מניעת שירות רחבת היקף. היה קל יחסית לנצל אותה והיא יכלה לשתק אתרי אינטרנט, לפגוע במשתמשים. זה היה רציני מאוד".
יוהן מספר כי "הרגע שבו אתה מבין שמצאת משהו כזה הוא גם מרגש וגם מלחיץ. אתה חושב לעצמך, רגע, אולי אני טועה? ואז אתה בודק שוב, ועוד פעם. רק כשאני בטוח לחלוטין, אני שולח את הדיווח. לשמחתי, התחזוקנים של LSQUIC תיקנו את הבעיה במהירות. הפתרון דרש רק כמה שורות קוד, אבל הוא מנע נזק שהיה יכול להשפיע על מיליוני אנשים. בשבילי, זה רגע שמזכיר למה אני עושה את זה".
אופיר ליבה, מפתח ב-WSC Sports, מספר על שורת קוד המהווה רכיב קטן - אך בלעדיה לא היו מצליחים להפעיל את הפיצ'ר שעבדו עליו. ״זו לא שורת קוד שהצילה מערכת מקריסה או מנעה מתקפת סייבר אבל זו שורה שאפשרה לנו לממש את הערך שאנחנו רוצים להביא ללקוחות שלנו", הוא אומר.
אחד הפיצ'רים החדשים שפיתחו השנה בחברת WSC Sports נועד להפוך תוכניות טלוויזיה מהאולפן להרבה יותר חכמות ונגישות לצפייה. הרעיון היה פשוט: לפלח כל תוכנית לפרקים קצרים ומובנים לפי נושאים, כדי שהצופים יוכלו לחפש, לנווט ולהבין מה קורה - בלי לצפות בכל התוכנית מתחילתה ועד סופה.
אופיר מסביר כי "כשאתה צופה בתוכנית אולפן - תכנית ספורט, חדשות או בידור - יש בה הרבה חלקים: פתיח, ניתוח, ראיונות, קטעים מהשטח. לרוב, הכל מגיע כגוש אחד. אנחנו רצינו לאפשר לפלטפורמה שלנו לפרק את הגוש הזה לפרקים ברורים, כדי שאנשים יוכלו לנווט בצורה חכמה ולמצוא בדיוק את מה שמעניין אותם".
לדבריו, האתגר היה טכנולוגי - אבל גם רעיוני. "אנחנו עובדים עם טכנולוגיות AI מתקדמות, כולל מודלים גדולים, והיינו צריכים לנסח דרך שבה אפשר לפלח תוכנית שלמה לפרקים קונטקסטואליים, כאלה שמבינים מה קורה בכל רגע, ולא רק לפי זמנים. שורת הקוד הזו הייתה רכיב קטן, אבל קריטי, שבלעדיו לא היינו מצליחים להפעיל את הפיצ'ר כמו שצריך.
"יש פה מימוש של מטרה - לקחת משהו מסורתי, כמו תקציר אירוע ספורט מתוכנית טלוויזיה ולעזור לו להסתנכרן עם העולם החדש. בעולם שבו אנשים צורכים תוכן מהר, מדויק ובאופן מותאם אישית, שורת קוד אחת יכולה להיות ההבדל בין מוצר שנשאר מאחור לבין מוצר שנותן ערך אמיתי".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו