מבחן TIMSS הוא אחד ממבחני ההישגים הבינלאומיים המרכזיים בעולם, ומודד את היכולות המתמטיות והמדעיות של תלמידי כיתות ד' וח'. הוא מתקיים אחת לארבע שנים, ומשתתפות בו עשרות מדינות, כולל ישראל. ב־2023 ישראל חוותה ירידה חדה בהישגים במתמטיקה: ציון ממוצע של 487 בלבד - ירידה של 32 נקודות משנת 2019, שממקמת אותנו במקום ה־23 מתוך 44 מדינות - צניחה ממקום 9 במחזור הקודם.
במבחן הזה מתייחסים לרכיבים של ידע, של הנמקה ושל יישום, אבל בעוד תלמידי ישראל מפגינים ידע בסיסי חזק יחסית - הם מתקשים ביכולות ההנמקה והיישום, שהם כישורים מרכזיים וחיוניים. תהליך התיקון חייב לכלול כמה שינויים בדרכי ההוראה ובהזדמנויות שהתלמידים מקבלים ללמוד מתמטיקה:
מתרגול לגילוי - באמצעות התמודדות. בישראל הוראת המתמטיקה מתמקדת בעיקר בתרגול ובשינון. יש בכך ערך, אך התמקדות מוגזמת לא מאפשרת לתלמידים לפתח את הכישורים החיוניים להתמודדות עם מצבים לא מוכרים. דווקא במצבים כאלה טמונה הלמידה העמוקה והמשמעותית ביותר. התמודדות עם מצבים מורכבים היא הכרחית לצמיחה לא רק במתמטיקה, אלא בחיים בכלל. כשאנו מונעים מהתלמידים את ההתמודדות עם האתגר הזה ונמנעים מחשיפתם למצבים לא מוכרים, אנו שוללים מהם את ההזדמנות לגלות רעיונות בעצמם, ליצור קשרים חדשים ולהבין רעיונות לעומק. בואו ניתן להם לחשוב, להעז ולמצוא פתרונות, גם כשאין להם את כל התשובות מראש. זה דורש אומץ, גם מצידנו כמחנכים.
כדי לחזק את ההצלחה במתמטיקה עלינו לשנות את תפיסת ההוראה: לעבור מלמידה המבוססת על שינון ללמידה המבוססת על התמודדות וגילוי. לשם כך, יש לחזק את התמיכה במורים באמצעות ביסוס של תכנון והמשך לימודים כחלק משעות העבודה שלהם.
למידה שיתופית ומשמעותית. תלמידים זקוקים להזדמנויות ללמוד יחד - לשתף רעיונות (ובכך הם נדרשים לנסח רעיונות מתמטיים באופן שיהיה בהיר לאחרים), להגיב לרעיונות של אחרים, לשכנע ולהשתכנע. נוסף על כך, הלמידה בכיתה צריכה להיות משמעותית: על התלמידים להבין את הקשרים בין רעיונות מתמטיים שונים, ולבחון את האופן שבו המתמטיקה מתקשרת לחייהם ולעולם שסביבם.
מורים כלומדים לאורך החיים. שיפור המצב לא יכול להתרחש ללא השקעה מתמשכת במורים. על המורים ללמוד לאורך כל חייהם המקצועיים, דרך לימודים לתארים מתקדמים בהוראת מתמטיקה, השתתפות בקהילות לומדות והתמקצעות מתמשכת.
בית הספר כמקום צמיחה. בית הספר צריך להיות מקום שמתחבר לעולמם של התלמידים מצד אחד, אבל שגם מספק להם תנאים לעומק ולרצינות שהם לא חלק מעולם הרשתות החברתיות. האקלים הבית־ספרי צריך לתמוך בתלמידים ובמורים כאחד. המורים זקוקים לזמן במהלך יום העבודה - זמן לתכנן, ללמוד ולבנות יחד תוכניות שיעזרו לתלמידיהם להצליח - וכן למקום לעשות זאת.
לסיכום, כדי לחזק את ההצלחה במתמטיקה עלינו לשנות את תפיסת ההוראה: לעבור מלמידה המבוססת על שינון ללמידה המבוססת על התמודדות וגילוי. לשם כך, יש לחזק את התמיכה במורים באמצעות ביסוס של תכנון והמשך לימודים כחלק משעות העבודה שלהם.
הכותבת היא ראשת התוכנית לתואר שני בחינוך מתמטי בעידן הדיגיטלי במרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו