גם כן שוויון

הצעת החוק שתידון היום בממשלה היא פשע גדול כלפי יהודים חילונים ודתיים לאומיים הנושאים בנטל, וגם פשע כלפי צעירים חרדים, שנידונים לבורות ולתלות באחרים

החרדים ורה"מ נתניהו בכנסת (ארכיון), צילום: מירי צחי

היום יעלה לדיון בממשלה החוק שאמור להסדיר את השוויון בנטל. אבל אין בו שוויון - כן יש בו הכבדת הנטל על יהודים חילונים ועל חובשי הכיפות הסרוגות.

אפשר ונכון היה לפנות לרה"מ בנימין נתניהו, ולדרוש ממנו להתעשת ולהביא חוק שוויוני שיענה גם על הצרכים של הצבא. אבל נתניהו כבול ושבוי במוסרות של המפלגות החרדיות. ברצותן הוא יו"ר האופוזיציה, וברצותן הוא ממשיך לכהן כראש ממשלה. כי הציונות הדתית של סמוטריץ' ועוצמה יהודית של בן גביר הן לא שותפות אופציונליות לממשלה שאינה בראשות נתניהו. לעומתן, המפלגות החרדיות כבר ניהלו מערכות יחסים הדוקות וארוכות שנים לא רק עם הליכוד. לכן נתניהו מכרכר סביבן ומנסה לרצות אותן.

אבל בהתנהלות הזאת נתניהו רק גורם לחרדים נזק. כולא את הצעירים שלהם בעולם של בורות ודן אותם לתלות באחרים, להיעדר השכלה רחבה, להיעדר יכולות להשתלב בעולמות העבודה, האקדמיה, ההייטק והצבא. וכן, אני שומעת את הקריאות מתוך החברה החרדית על נכונות למות ולא להתגייס - אבל יש גם קולות אחרים, חרדים שרוצים משהו אחר, שרוצים לימוד תורה לצד התקדמות בחיים, שרוצים בהשתלבות.

בשבוע שעבר נפגשתי בלב בני ברק עם שתי נשים חרדיות שמנהלות משרד נדל"ן משגשג. הן שיווקו פרויקט חדש ומפואר לחרדים בצפון העיר. באותו המשרד עבד גם בחור חרדי שעוסק במכירת דירות מיד שנייה. כבן 28, חסון וגבוה. ראיתי שהוא שולט במחשב, וביני לביני תהיתי: מדוע הוא, שברור לכל הדעות שאינו בחור ישיבה, לא מתגייס לצבא?

כאמור, הטענה שלי אינה לראש הממשלה, שמנסה לנווט את ספינתו הפוליטית במים סוערים. הטענה שלי מופנית לראשי המפלגות החרדיות. עתיד הנוער החרדי מונח בכפות ידיהם. ההצעה שאמורה היתה להידון היום בממשלה, שלפיה הפטור יינתן לצעירים החרדים בגיל 35, היא בגדר פשע נגדם, ופשע גדול עוד יותר כלפי בני גילם החילונים וחובשי הכיפות הסרוגות.

כל דרישה להעלאת גיל הפטור פירושה שחרדים גם לא ייצאו לעולם העבודה בגילאים משמעותיים, והמגזר היצרני בישראל ימשיך לשרת יותר, גם בסדיר וגם במילואים, וגם ימשיך לשלם להם קצבאות של תלמידי ישיבה. אגף התקציבים מתנגד לחוק, ומעריך את ההוצאה הצפויה בעשרות מיליוני שקלים.

כשהחלו ההפגנות בקפלן בשנה שעברה, לקח לצעירים כמה שבועות להצטרף. זה קרה לאחר שהבינו שכל אחד מהם סוחב על גבו צעיר חרדי שלא עובד ולא מתגייס. זה הטריף אותם והריץ אותם להפגנות. אם אכן יחלו לדון בחוק שבמקום להביא שוויון יגדיל את חוסר השוויון - אותם הצעירים יגיעו לקפלן ויצטרפו לדור המבוגר יותר שכבר נמצא שם במוצאי השבתות, בדרישה לבחירות עכשיו.

אני שומעת את הקריאות מתוך החברה החרדית על נכונות למות ולא להתגייס - אבל יש גם קולות אחרים, חרדים שרוצים משהו אחר, שרוצים לימוד תורה לצד התקדמות בחיים, שרוצים בהשתלבות

אבל למעט השר גלנט שמתנגד לחוק, זה מעניין את הפוליטיקאים כמו שלג דאשתקד. הם מתכווננים ללוח הזמנים הפוליטי־משפטי. יגישו כעת את החוק כדי למנוע מבג"ץ להתערב, יבטיחו להגיש את החוק במלואו עד יוני. אבל מה קורה אז? אתם צודקים, הכנסת יוצאת לפגרה ארוכה בת שלושה חודשים. בעת פגרה לא דנים בחוק ולא מפילים ממשלה.

לסיכום - הפוליטיקאים ירוויחו עוד כמה חודשים, והמפסידה הגדולה היא החברה הישראלית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר