ההתפכחות של איילת שקד בסאגת גיוס החרדים: "אחרי עשר שנים, אני חייבת להגיד שכל התהליכים נכשלו"

לפני כעשור הייתה איילת שקד אחת ממגבשות ומנסחות חוק הגיוס • בנאום שנשאה ביום חמישי האחרון בכנס שעסק בנושא הודתה בכשלון: "במלחמה חשבנו שהמון חרדים יתגייסו - זה לא קרה", "אצלנו שירות בצה"ל זה גאווה בשידוך, אצלם נזק - זו ליבת הבעיה"

צילום: יהודה שלזינגר

"אחרי עשר שנים, אני חייבת להגיד ביושר: כל התהליכים נכשלו. ניסיונות ההידברות נכשלו. זה עצוב. אני האמנתי", את הדברים האלה אמרה השרה לשעבר איילת שקד ביום חמישי האחרון בכנס בסוגיית גיוס החרדים, שנערך באוניברסיטת תל אביב.

כזכור, שקד לקחה חלק פעיל בגיבוש חוק הגיוס ב-2014, אך גם מי שבמשך שנים עסקו בגיוס חרדים מתפכחים כעת נוכח המציאות והמספרים של אי-גיוס החרדים.

חרדים בלשכת הגיוס (ארכיון). "לא הרבה השתנה ב 20 השנים האחרונות", צילום: יוסי זליגר

"חשבנו שהזמן יעשה את שלו, אבל כל התהליכים נכשלו", אמרה שקד. "עשר שנים של חוק טל, ואחר כך עשר שנים של החוק שאני הובלתי, לא הובילו לשום שינוי. צריך להגיד את האמת: ב-2014, כשחוקקנו את החוק שקיים עד היום, היו 8,000 בנים במחזור גיוס והתגייסו אז 1,200 (חרדים, י.ש). קבענו יעדים ואמרנו שתוך שלוש שנים נגיע ל-4,000, אחר כך 5,000 ואחר כך 6,000. אחרי עשר שנים לא רק שלא הגענו ל-6,000 אלא  שמחזור הגיוס גדל ל-12,000 ומספר המתגייסים גדל מ-1,200 ל-1,800 - כך שלמעשה שום דבר לא השתנה. מבחינתי זה עצוב".

"לא הרבה השתנה ב 20 השנים האחרונות. נכון שגם הצבא לא עשה מספיק, אבל בסוף המגזר החרדי לא עבר שינוי שחשבנו שיעבור", הוסיפה שקד. "במלחמה חשבנו שהמון חרדים יתגייסו, אבל זה פשוט לא קרה".

איילת שקד. "עכשיו העלו את תקציב הישיבות ב-50 אחוזים, אז מה זה משנה?", צילום: אורן בן חקון

"גיוס עושה נזק לשידוך"

שקד סיפרה על היכרותה עם רופא חסיד גור שמשרת בצבא, ושלדבריה "הוא לא מייצג את מה שאנחנו רוצים שייצג. המלחמה כן שינתה את העובדה שבעבר ללכת עם מדים היה משפיל או מבזה בבני ברק - והיום בחורים הולכים עם מדים בצורה חופשית, אפילו קצת גאווה מסוימת".

שקד הסבירה לנוכחים ש"ההורים לא רוצים שהילדים יתגייסו, הם מפחדים שיאבדו את אורח החיים החרדי בצבא ושהם לא ימצאו שידוך להם ולאחים ולאחיות שלהם. אני רוצה שהבת שלי תתחתן עם מישהו שעשה שירות משמעותי, את הבן חינכתי לשירות משמעותי, אצלנו זו גאווה, זה עוזר בשידוך ואצלם זה עושה נזק - זו ליבת הבעיה".

חרדים חוסמים רחוב בירושלים במחאה נגד גיוס לצה"ל, צילום: אורן בן חקון

עוד אמרה שקד: "החקיקה לא עובדת. ב-2014, חוקקנו חוק שבו אמרנו שאם עד 2017 החרדים לא יעמדו ביעדים, תהיה חבות-גיוס על כולם, למעט 1,800 תלמידי חכמים, אבל אחרי שנה-שנתיים נפלה ממשלה וקמה משלת אחרת עם חרדים ואז בוטלה חובת הגיוס".

"ימצאו כל מיני פוילישטיקים"

שקד התייחסה לפרסומים ב"ישראל היום" בשבוע שעבר על ההסכמה החרדית לסנקציות כלכליות,  ואמרה: "זו עבודה בעיניים. עכשיו העלו את תקציב הישיבות ב-50 אחוזים, אז מה זה משנה? זו בדיחה. זה משאיר את המצב כמו שהוא".

על סוגיית העלאת גיל הפטור אמרה שקד: "אני פחות מאמינה בזה, ימצאו כל מיני 'פוילישטיקים'. אם שואלים אותי, באלטרנטיבה לעלות את הפטור לגיל 35, או להוריד ל-21, אני מעדיפה להוריד ל-21.

הדרך לחוק הגיוס, צילום: אורן בן חקון
מה כוללת הטיוטה?, צילום: אורן בן חקון

"7 באוקטובר שינה את כולנו. כל המגזרים האחרים מקריבים קורבן לא-פשוט בהגנה על המולדת", סיכמה שקד. "מעטים מאד האנשים שיכולים ללמוד גמרא מהבוקר עד הלילה - זה דבר קשה מאוד. מי שיכול, אני בעד לאפשר לו לימוד תורה, זו אבן היסוד שלנו, אבל הרוב לא מסוגלים לעשות את זה. ניסיונות הידברות כאלה ואחרים נכשלו, אני אומרת לחברים שלי, החרדים, ולח"כים חרדים, 'איזו מצווה יש להשתמט משירות?!' אין דבר כזה. הם אומרים שהם נגד השתמטות, שמי שלא לומד שיתגייס, אבל זו אמירה לא-אמיתית - זה לא באמת קורה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר