ביום הראשון לאחר שנבחרתי לתפקיד ראש המועצה האזורית גוש עציון, הודעתי שבחרתי להחזיק את תיק החינוך במועצה. בחרתי להיות מעורב בקביעת המטרות של מוסדות החינוך, להיות מעורב בהצבת היעדים ובחרתי להיות שותף לניהול השותף של מוסדות החינוך. מעורבות יומיומית בכל מוסדות החינוך מהמעונות ועד לבתי הספר התיכונים והאולפנות. בחרתי בזאת – כי פה נמצא הסוד היהודי.
כשמדברים על ההמצאות שהיהודים תרמו לעולם מקובל לציין את עגבניות השרי, הטפטפות והדיסק און קי. המעמיקים יותר, מציינים אף את יום השבת. אך בדרך כלל נשכחת ההמצאה אולי החשובה ביותר.
"אמר רב יהודה אמר רב: ברם זכור אותו האיש לטוב ויהושע בן גמלא שמו, שאלמלא הוא נשתכחה תורה מישראל, שבתחילה מי שיש לו אב מלמדו תורה, מי שאין לו אב לא היה למד תורה... עד שבא יהושע בן גמלא ותיקן שיהו מושיבין מלמדי תינוקות בכל מדינה ומדינה ובכל עיר ועיר ומכניסין אותן כבן שש כבן שבע" (מסכת בבא בתרא)
לפני כ-2000 שנה המציא יהושע בן גמלא את ההמצאה שהשפיעה יותר מכל על האנושות. עד לימיו כל ילד היה מוגבל בלמידה לתחום העיסוק של הוריו. לעיתים נשלח הילד ללמוד כשוליה אצל מי מקרובי המשפחה. ופעמים רבות מאוד – לא למד כלל. בית הספר הוא הפתח לעולם חדש של אפשרויות, עולם שנותן את הכלים ללמידה, ואת הבסיס שמאפשר לכל אחד לבחור את העיסוק המתאים עבורו במהלך חייו הבוגרים.
מערכת החינוך היא ההמצאה היהודית ששינתה את העולם ללא היכר. לא עוד הצלחה תלוית משפחה בלבד, אלא מערכת המסתכלת על כלל התלמידים כשווים ונותנת לכל אחד ואחד את אותם התנאים להצלחה. פתרון חדש ומתקדם שטומן בתוכו גם סכנה גדולה.
המבט השוויוני, הדאגה לשלומה של המערכת ולעיתים גם מציאת המכנה המשותף הנמוך ביותר – יכולים להביא לכך שמהערכת שנועדה לקדם את התלמידים, חוסמת את היצירות, עוצרת את רוח היוזמה ופוגעת ברצון הטבעי של הילד ללמוד להתפתח ולהכיר את העולם.
מה הסוד להצלחה? כיצד מצליחים לייצר מערכת חינוך שמצליחה לעמוד ביעדים, מערכת חינוך שמקדמת ותמוכת, מערכת חינוך שעל פי משרד החינוך היא בין אחת מהמובילות בארץ.
"חנוך לנער על פי דרכו" הסוד הראשון הוא לאפשר. לתת לכל תלמיד בחירה, לנהל במקביל מספר מוסדות, כל אחד בעל אופי ייחודי, עם דגשים חינוכיים שונים ואווירה לימודית שונה. מתן הבחירה לכל תלמיד להיות במקום בו הוא חפץ, לאפשר לכל תלמיד ללמוד בדרך אותה הוא בוחר היא המפתח. ההליכה בדרכו, מאפשרת לתלמיד להזדהות ביתר קלות עם המערכת, לחוש תחושת גאווה, להרגיש שהצוות החינוכי מאמין בו ולחשוב כל העת יחד עם הצוות החינוכי על התקדמות ופיתוח אישי.
הסוד השני הוא בשילוב. כל מוסדות החינוך שבגוש עציון משלבים בתוכם ילדים עם צרכים מיוחדים. זה לא מחיר שהמערכת צריכה לשלם ברירה - זאת זכות אמתית. מערכת חינוך משלבת, היא חברה שיודעת לקבל את השונה, היא מערכת שיודעת להנחיל ערכים של כבוד לאדם, היא מערכת שיודעת שלכל אדם יש חסרונות – אך לכל אדם יש כוחות שאין לאדם אחר. מערכת החינוך המשלבת מחויבת להמציא את עצמה מחדש מידי יום. הצרכים המשתנים של הילדים עם הצרכים המיוחדים, דורשים יצירתיות, הצעת חלופות, ונותנים מקום לכל מורה הנמצא בחזית העשייה. זאת מערכת המשלבת בתוכה ערכים כהתנהלות יומיומית לצד למידה, עזרה לזולת וחתירה למצוינות.
אני מאחל שנת לימודים פורייה לכל התלמידים ומודה לכל צוותי החינוך על השותפות ועל הזכות להיות חלק ממערכת חינוך מופלאה
הכותב הוא ראש מועצה אזורית גוש עציון
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו