במטרה לעודד נוכחות: תיכון בניו מקסיקו מציע לתלמידים 500 דולר בחודש

תוכנית ראשונה מסוגה מציעה לתלמידי תיכון במצבי דיור קשים תמריץ כספי מותנה בנוכחות, שיעורי בית ומפגשי תמיכה • הפיילוט כולל כ-330 תלמידים וצובר הצלחות ראשונות • המטרה: לשפר נוכחות, ציונים ושיעורי סיום לימודים במדינה עם שיעור עוני ילדים מהגבוהים בארה"ב • המורים מדווחים על הצלחה

תלמידים בניו מקסיקו. צילום: אי.פי

תלמידי תיכון מייפילד בעיר לאס קרוסס, ניו מקסיקו, הופתעו לגלות כי יקבלו 500 דולר מדי חודש, כל עוד יעמדו בדרישות התוכנית. בין הדרישות: נוכחות של 92 אחוזים בחודש, השלמת כל המטלות ומפגש שבועי עם יועץ. כך לפי דיווח של ה"וושינגטון פוסט".

 

מדובר בתל

תלמידים בניו מקסיקו, צילום: אי.פי

מידים המתמודדים עם חוסר יציבות בדיור, החיים אצל בני משפחה, אצל חברים או בתנאים שאינם ראויים, מה שפוגע ביכולתם להגיע לבית הספר ולהתמיד בלימודים.

התמריץ הכספי נועד להסיר חסמים בסיסיים: חוסר יכולת לשלם על תחבורה, מזון, ביגוד, ציוד בריאות וטיפול. עבור תלמידים רבים, הכסף מאפשר לסייע למשפחה, לשלם חשבונות ולרכוש מצרכים חיוניים - תנאים שמקלים עליהם להתרכז בלימודים.

"זה גורם לי להרגיש שאני לא אצטרך להיאבק כל כך הרבה", סיפרה לעיתון האמריקני דאי, תלמידה בת 16 החיה עם סבתה.

האם התוכנית עשויה להפוך למודל ארצי?

התוכנית פותחה על ידי ארגון New Mexico Appleseed, שפעל לראשונה ב-2020 במסגרת פיילוט מצומצם. רק 51 אחוזים מתלמידי ניו מקסיקו שהוגדרו חסרי בית סיימו תיכון, אך בפיילוט 13 מתוך 14 בוגרים השלימו בהצלחה את לימודיהם. הצלחה זו הובילה את המדינה להשיק תוכנית ניסיונית תלת-שנתית ב-12 מחוזות נוספים, בתקציב של 2.1 מיליון דולר בשנה.

מאהלי הומלסים בוושינגטון, צילום: REUTERS

מזכירת החינוך של המדינה, מריאנה פדייה, מסבירה כי המטרה רחבה הרבה יותר מהעלאת נוכחות. "זה באמת על שינוי העתיד שלהם", מסרה.

במסגרת התוכנית, תלמידים חייבים להשתתף בייעוץ כלכלי, אף שאינם נדרשים לדווח כיצד הם מוציאים את הכסף אותו הם מקבלים במסגרת הפיילוט. מי שלא עומד בדרישות החודשיות יקבל הזדמנות נוספת בחודש שאחריו.

בתי הספר מדווחים על שינוי ניכר אחרי כמה שבועות בלבד. תלמידים שולחים הודעות כדי לוודא שהם עומדים בתנאים, מבקשים שיעורים פרטיים ומתחילים לבנות הרגלי למידה. "רואים התרגשות - אבל גם חשש. לרבים זו הפעם הראשונה שפתחו חשבון בנק", אמר ל"וושינגטון פוסט" ריי בנגאס, מנהל התוכניות הפדרליות במחוז.

משבר חינוכי שמתחיל בבית

בארה"ב יש יותר מ-1.3 מיליון תלמידים המוגדרים חסרי בית. שיעור הסיום שלהם עומד על 69 אחוזים בלבד (לעומת 86 אחוזים בכלל מערכת החינוך האמריקנית). היעדר תעודת בגרות הוא גורם הסיכון הגבוה ביותר להידרדרות לחסרי בית בבגרותם.

מצמרר: רצח פליטה אוקראינית ברכבת הקלה בשארלוט מסעיר את ארה"ב// ללא קרדיט

תוצאות הפיילוטים המוקדמים הראו כי הכסף לא רק הפחית לחץ כלכלי אלא גם העלה מוטיבציה, העניק תחושת יציבות וחיזק את תחושת המסוגלות. מחנכים דיווחו כי גם אחים צעירים של משתתפי התוכנית החלו להגיע לבית הספר בתדירות גבוהה יותר.

חוקרים ומחנכים מדגישים כי אין מדובר ב"נדבה", אלא בהשקעה. "אנחנו מראים להם שיש להם מקום בעולם, שהם לא נולדו לגורל קבוע של עוני", אמרה קארן סנצ'ס-גרייגו, לשעבר מפקחת מחוז שהשתתף בפיילוט.

המדינה תאסוף נתונים רבעוניים על נוכחות, הישגים ושיעורי סיום, ובסוף שלוש השנים תבחן הרחבה לכל בתי הספר בניו מקסיקו. דאי כבר מתכננת להשקיע את הכספים בחורף הקרוב על מזון וביגוד - בזהירות. "לא אוציא את זה באותו יום. אחסוך ואוציא כשאני באמת אצטרך".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר