פרסומים שונים בימים האחרונים חושפים כי שר הכלכלה ניר ברקת (ליכוד) הצטרף למועדון היוקרה של מרצדס. מייבאך GLS 600, אחד היקרים שבקטלוג החברה, במחיר של כ-2 מיליון שקלים.
אך לצד תג המחיר הכבד, מגיע רכיב נוסף שנראה כי נפל בין הכיסאות של אתרי החדשות - וקשה מאוד להתעלם ממנו: עלות הביטוח המקיף של הרכב. בעוד שמחיר ה״כניסה למועדון״ היוקרתי דורש השקעה חד-פעמית, בסוגיית הביטוח כבר מדובר בסכום מכובד שמשולם באופן קבוע מדי שנה ושנה.
אז כמה עולה פוליסה שנתית לרכב יוקרה מסוג זה?
משיחה עם גורמים בענף ביטוח רכבי היוקרה, עולה כי הפרמיה השנתית לביטוח מקיף לרכב שמחירו כשני מיליון שקלים, נעה סביב 60-70 אלף שקלים, ויכולה לטפס למעלה מ־100 אלף שקלים ואף יותר.
עוד מתברר כי גם ההשתתפות העצמית שונה מהמקובל: בעוד שבביטוח לרכב רגיל מדובר באלפי שקלים בודדים, ברכבי יוקרה זו עשויה להגיע לסכום עתק של כ־150 אלף שקלים.
השר ברקת פוגש את שר המסחר הסעודי
האם הליך רכישת הביטוח לרכב יוקרה שונה מההליך ברכב רגיל?
אסף חגאי-פריי, חתם מומחה בענף רכבי היוקרה והרכבים המיוחדים עבור מבטחות שונות, אשר מתווך גם בינן ובין מבטחי משנה בחו"ל - מסביר כי ההבדל בין השניים הוא בגדר ״שמים וארץ״. ״תהליך הבדיקה מאוד קפדני ותלוי בשווי הרכב ובמכלול רחב של פרמטרים״, הוא מסביר בשיחה עם ״ישראל היום״.
הליך החיתום הוא השלב שבו חברת הביטוח בוחנת האם לקבל את הרכב לביטוח, באילו תנאים ובאיזו פרמיה - החל ממאפייני הנהג והרשאים לנהוג ברכב, ועד להערכת “הסיכון האישיותי” של המבוטח. לדוגמה, אם יש שני רכבים שעולים כל אחד כשני מיליון שקלים, האחד הוא רכב ספורט והשני ״רכב מנהלים״ - השוני באופי הרכבים ורמת הסיכון שנגזרת מהם, ישפיע גם על תהליך החיתום ועל הפרמיה.
״בביטוחים של רכבי יוקרה, חברות הביטוח הישראליות לא נושאות על כתפן את כל הסיכון, אלא מעבירות את חלקו לחברות בחו"ל תמורת חלק מהפרמיה״, חגאי-פריי מתאר. ״המדיניות משתנה מחברה לחברה וממקרה למקרה. למשל, יש חברה שתגדר את הסיכון שהיא מוכנה ליטול עד לרף של 400 אלף שקלים משווי הרכב, ואת היתרה תעביר לכתפי מבטחות אחרות. לכל חברה יש גם מדיניות לגבי דגמי הרכבים שהיא מוכנה לבטח״.
האם מחיר הרכב הוא המשתנה היחיד בתהליך החיתום של רכב יוקרה?
מתברר כי לא רק עלות הרכב משפיעה על גובה הפרמיה, אלא גם עלות התיקון שלו. ״לפעמים לתקן רכב ב-2.6 מיליון שקלים ולתקן את אותו רכב במיליון שקל, עולה אותו דבר״, מסביר החתם. ״לדוגמה, במקרה בו יש ג'יפ מרצדס G65 שנת 2025 ששווה כ-2 מיליון שקלים, לעומת מודל ישן יותר ששוויו קרוב למיליון שקל - העניין הוא כי הדלת היא אותה דלת, הטמבון הוא אותו טמבון, המערכות הן אותן מערכות - ולתקן תאונה בשני הרכבים יעלה אותו דבר״.
מצד שני, עו"ד אסף ורשה, מומחה לדיני רכוש וביטוח, מסביר כי למרות הערך הגבוה של רכבי היוקרה - הם דווקא פחות חשופים לגניבות.
“הרכבים הללו מצוידים במערכות מיגון מהמתקדמות ביותר, ורובם שמורים בלילה בחניונים סגורים שהגישה אליהם מוגבלת״, הוא מסביר, ומדגיש כי הסיכון העיקרי בעיני חברות הביטוח הוא דווקא מקרה של תאונה.
״מבחינת המבטחת, רכב בשווי מיליון שקל עלול להוות סיכון גבוה יותר מרכב ששווה כפול, משום שכדי שרכב יוקרה בשווי שני מיליון שקלים יגיע למצב של השבתה מלאה - נדרשת תאונה חריגה במיוחד שתגרום לנזק אדיר״, לפי דבריו.״מנגד, ברכב של מיליון שקלים, הסבירות שתתרחש תאונה כזו גבוהה הרבה יותר״.
ככלל, מוסיף עו"ד אסף ורשה כי אם בתיק תאונה של רכב 'רגיל', במחיר של עד 400 אלף שקל לצורך העניין, גובה התביעה הממוצעת נע בין 13 ל־15 אלף שקל - הרי שברכבי יוקרה המספרים מזנקים משמעותית, לסביבות ה-80 אלף שקל. ״הפערים האלו משקפים את עלויות החלפים, התיקונים והעובדה שכל פגיעה, גם קלה יחסית, עלולה להסתיים בנזק כספי משמעותי במיוחד״, הוא אומר.
כשחברת ביטוח שוקלת לבטח רכב ב-2.6 מיליון שקלים, האם נדרשת מעורבות של בכירי החברה?
״זה תלוי״, ורשה מסביר. ״יש חברות שזה רק באישור מנכ״ל ויש חברות שזה לא מגיע למנכ״ל, אבל אם הרכב יושבת בתאונה - הוא בהחלט יקבל על זה דיווח מיידי״.
