האם ניתן להרחיב את השימוש הציבורי ברכבת הקלה בגוש דן כדי להקטין את העומס בדרכים? על פי ארגון "15 דקות" התשובה לכך הינה חיובית. בדו"ח מיוחד של הארגון שהתפרסם היום (שלישי) מוצגים נתוני שימוש חדשים ב"דנקל" כאשר מוצעים גם פתרונות אפשריים להעלאת אחוז הנוסעים בקו האדום.
הקו האדום של הרכבת הקלה נפתח לציבור (ארכיון) // צילום: משה בן שמחון
רק 23 אחוזים
בכל הקשור לנתונים, מציינים אנשי ארגון "15 דקות" כי "בטווח עד 5 ק"מ מקו הרכבת הקלה מתגוררים כ-1.8 מיליון איש, מתוכם יותר מ-400 אלף הצהירו על עצמם כמשתמשים בתחבורה ציבורית (23%). ועדיין - כמות המשתמשים היומית אינה קרובה לכך".
בארגון מציינים כי "ישנה כמות אדירה של נוסעים פוטנציאליים לקו האדום שלא משתמשים בה בגלל שאין קווים יעילים לאזורים מסוימים כמו: חולון, דרום-מזרח ת"א (אזורים בהם הביקוש אל מול התחזית נמוך), זאת לעומת אזורים שמהם כן מגיעים לתחנות הרכבת כמו בקעת אונו, מרכז רמת גן, גבעת שמואל ופ"ת".
המסקנה המשמעותית שעולה מהנתונים האלו, לדברי הארגון, היא שעד להפעלת הקווים הסגול והירוק (רק בעוד כמה שנים טובות), יש לבנות מערכת יעילה של קווי אוטובוס מזינים שמגיעים אל תוואי הקו האדום במהירות ומאפשרים מעבר קל בין אמצעי התחבורה. "ניתן לעשות זאת גם באמצעות יצירת קווים חדשים וגם באמצעות הסתת קווים קיימים", נקבע בדו"ח. פוטנציאל ההצלחה של מהלך כזה "נעוץ בשיתוף הפעולה עם הרשויות המקומיות הקרובות לתוואי הקו. יש לייצר את מערכת הקווים בשיתוף העיריות המודעות לצרכי התושבים".
אוטובוס יותר מהיר
בנוסף, מציינים ב-"15 דקות", "כדי להגדיל יותר את השימוש באזור בת ים, יש להגביר את מהירות הקו באמצעות העדפה ברמזורים. גם היום, יותר משנה לאחר פתיחת הקו, המהירות עדיין נמוכה יותר ממהירות של אוטובוס בגוש דן, מה שמקטין את תמריץ השימוש".
הנתונים המופיעים בדו"ח הופקו באמצעות מערכת BusBI, ממשק הנתונים החדש של ארגון "15 דקות" וחברת "הופאון". פיתוח המערכת מומן ע"י הקרן לתובענות ייצוגיות.
עמירם אוחיון, מנכ"ל "תבל", מפעילת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, התייחס לדו"ח החדש ואמר: "תבל מכירה בחשיבות של מערך הקווים המזינים לקו האדום ותמשיך לפעול מול הגורמים הרלוונטיים לקידום ולשיפור חווית נוסעי הקו האדום מקצה לקצה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו