בג"ץ פסק: מערת המכפלה תונגש - מתוקף "הזכות לכבוד ולשוויון"

עתירת עיריית חברון נגד הנגשת האתר נדחתה פה אחד • שופטי בג"צ: "יש להצר כי גם נושא הומניטרי-אנושי זה הפך שלא בטובתו לסוגיה פוליטית וכר למחלוקת" • ארגון "בצלמו": "יש שופטים בירושלים!"

הנגשת מערת המכפלה (הדמייה), צילום: משרד הביטחון

בג"ץ דחה היום (חמישי) פה אחד את העתירה נגד הנגשת מערת המכפלה, שהוגשה על ידי עיריית חברון, וקבע כי הזכות להנגשה נובעת מן הזכות לכבוד ומן הזכות לשוויון.

בהחלטתם מתחו השופטים יצחק עמית, עוזי גרוסקופף ואלכס שטיין ביקורת על עיריית חברון שעיכבה את ההנגשה עד כה, וציינו כי יש לתמוה מדוע העותרת הפכה עניין הומניטרי לעניין פוליטי. "לא נעלמו מעינינו הרגישות והמורכבות הפוליטית והדתית הקשורה למתחם מערת המכפלה", נכתב בהחלטה, "אולם גם המערערים אישרו כי הם מכירים בצורך להנגיש את האתר, ויש להצר אפוא כי גם נושא הומניטרי-אנושי זה הפך שלא בטובתו לסוגיה פוליטית וכר למחלוקת".

עוד כתבו השופטים כי "למרות שהמערערים הכבירו בטיעונים על כך שעבודות ההנגשה תפגענה באופיו של המקום הקדוש, התקשינו לזהות פגיעה של ממש באתר. וזאת יש לזכור - אתר מערת המכפלה קדוש ומקודש גם ליהודים, ואם היה בביצוע העבודות כדי לפגוע באופיו או בקדושתו, יש להניח כי הצד היהודי היה נזעק להגנת המקום - לא פחות מהמערערים.

"על אף שהעבודות מצריכות הפקעה של שטחים, לא התרשמנו כי יש בה משום פגיעה של ממש במערערים. מההדמיות שהוצגו לנו עולה כי השביל שייסלל יעבור בתוך המדשאה הצמודה. השביל 'עוקף' את הצורך לעלות במדרגות, משתלב 'באופן הרמוני' ונופי בתוך המדשאה, ומאפשר לאנשים עם מוגבלות להגיע באופן עצמאי לרחבה, מבלי להיעזר באחרים".

שי גליק, מנכ"ל בצלמו, מסר בתגובה: "יש שופטים בירושלים! בג"ץ קבע שזכויות אדם יש לכל אדם ולא משנה איפה הוא גר ומהי אמונתו הדתית. אני קורא כעת לשר הביטחון לדאוג שההנגשה תתקדם במהירות, כדי שעד חג הפסח המקום יהיה נגיש לחלוטין לכל המבקרים ללא הבדל דת, גזע ולאום. אנחנו נמשיך לפעול להנגשת מבני ציבור, בדגש על אתרי דת וקברי צדיקים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר