לראשונה: זוג נשים לסביות יוכלו להירשם כאימהות בתעודת הלידה

הזוגות פנו בעבר לשר הפנים ולרשות האוכלוסין וההגירה בבקשה כי ינפיקו לילדיהן תעודות לידה מתוקנות, אך סורבו • שופטי העליון הפכו פה אחד את ההחלטה

כ-181,000 תינוקות נולדו במהלך שנת 2016. התינוקיה בית החולים לניאדו. צילום: שוקי יוסף

בית המשפט העליון קבע הבוקר (חמישי) פה אחד כי על רשות האוכלוסין לרשום בתעודת לידה של ילד מתרומת זרע לזוג נשים לסביות, גם את האם שאינה ביולגית. בעקבות הפסיקה יונפקו לעותרות תעודות לידה מתוקנות, שישקפו את מעמד האימהות של ילדיהן המשותפים.

 מדובר בעתירה של תשע זוגות של נשים לסביות שהביאו ילדים לעולם, והסתייעו בתרומת זרע אנונימית. הזוגות פנו לשר הפנים ולרשות האוכלוסין וההגירה בבקשה כי ינפיקו לילדיהן תעודות לידה מתוקנות שכוללות את שמותיהן של שתי האימהות: האם היולדת, והאם שמעמדה ההורי הוסדר בהליך משפטי - צו אימוץ או צו הורות פסיקתי.

השופט פוגלמן, צילום: אורן בן חקון

רשות האוכלוסין סירבה בטענה כי תעודת הלידה היא מסמך שמשקף את ההורות הביולוגית בעת הלידה, וככלל היא מסמך אשר "קופא בזמן".

השופט פוגלמן קבע כי יש לעשות פרשנות לסעיף אחר בחוק מרשם האוכלוסין: "אומץ ילד, יירשמו במרשם ובכל תעודה לפי חוק זה מאמציו כהוריו והמאומץ כילדם של מאמציו, ובשם שנקבע לו בצו האימוץ".

עוד כתב כי "הדרת ההורה הלא ביולוגי מתעודת הלידה משמעה העדפת מעמדה של ההורות הביולוגית על פני הורות שכוננה משפטית. לאחר הסדרת המעמד ההורי, במישור הדין המהותי, הורותם של שני ההורים – ההורה הביולוגי וההורה הלא ביולוגי – היא הורות שווה, אשר כוללת את אותו סל זכויות וחובות הוריות"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר