ביידן לאמיר קטאר: שחרור החטופים - המכשול היחיד להפסקת אש מיידית ולסיוע לתושבי עזה

הותר לפרסום, שני לוחמי מילואים נפלו בעזה: רס״ר (מיל׳) עידו אביב, בן 28, מכרמיאל ורס״ר (מיל׳) קאלקידן מהרי, בן 37, מפתח תקווה • דיווח פלשתיני: משלחת חמאס עזבה את קהיר לאחר שהוצגה לה ההצעה המצרית • דייוויד קמרון: "יש הצעה נדיבה להפסקת אש מתמשכת של 40 יום בעזה בתמורה לשחרור בני ערובה" • שר החוץ של האיחוד האירופי: "כמה מדינות יכירו במדינה פלשתינית עד סוף מאי"

יירוטים באצבע הגליל

היום ה-206 למלחמה: דובר חמאס אמר היום (שני) "ללא השגת הדרישות להפסקת אש קבועה, לנסיגת כוחות צה"ל ולחזרת העקורים - אף הסכם עם ישראל לא יצליח". נשיא ארה"ב ורה"מ שוחחו בערב החג (ראשון) בנוגע לעסקת חטופים ופעולה ברפיח. גורם בחמאס אמר כי תשובת הארגון להצעה הישראלית תימסר מחר בקהיר. לאחר תקרית הרג הפעילים: ארגון המטבח המרכזי העולמי הודיע כי חזר לספק סיוע הומניטרי ברצועת עזה.

עדכונים שוטפים:

2:45: יו"ר בית הנבחרים האמריקני: "צווי מעצר בינ"ל נגד נתניהו ובכירים ישראלים - מעשה תועבה מביש". לידיעה המלאה.

2:12: אוניברסיטת קולומביה החלה להשעות סטודנטים המוחים בהפגנות פרו-פלשתיניות מהלימודים. האוניברסיטה הודיעה שתשעה סטודנטים לאחר שאלו לא נענו לאולטימטום שהוצב בפניהם, לפנות את המאהלים שהקימו בשטח האוניברסיטה, עד ליום שני בשעה 14:00. נשיאת האוניברסיטה מינוש שאפיק הודיעה כי השיחות מול המפגינים הגיעו למבוי סתום וכי המוסד האקדמי מסרב להתנער מישראל.

2:09: הנשיא ביידן שוחח עם אמיר קטאר שייח' תמים בן חמד אל-ת'אני. השניים דנו בעסקה העומדת כעת על הפרק לשחרור החטופים והפסקת אש בעזה. ביידן הפציר באמיר תמים להפעיל את כל המאמצים כדי להבטיח את שחרור החטופים שבידי חמאס, שכן זהו כעת, לדבריו, המכשול היחיד להפסקת אש מיידית ולסיוע לתושבי עזה. 

1:15: כוחות הצבא האמריקנים פרסמו תמונות ראשונות של בניית המזח הימי מול חופי עזה.

בניית המזח הימי מול חופי עזה. תמונות ראשונות, צילום: פיקוד מרכז הצבא האמריקני
צבא ארה"ב במהלך בניית המזח הימי מול עזה, צילום: פיקוד מרכז הצבא האמריקני

23:20: שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ במימונה עם מפונים: "קוראים לנתניהו להורות על כניסה לרפיח - עכשיו".

סמוטריץ׳ במימונה: "קוראים לנתניהו להורות על כניסה לרפיח - עכשיו" // השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

23:02: מקורבים לנתניהו: חמאס ידחה את ההצעה המצרית לעסקת חטופים חדשה. לידיעה המלאה (אריאל כהנא)

22:38: נשיא מצרים א-סיסי שוחח בטלפון עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על רקע המגעים לעסקת חטופים בקהיר. על פי ההודעה שהתפרסמה במצרים, השניים הדגישו את הסכנה במבצע ברפיח ואת הצורך למנוע את הרחבת מעגל הסכסוך.

22:02: כתב "איראן אינטרנשיונל" מדווח מפי מקורות כי ישראל ביצע חיסול של טרוריסט במשמרות המהפכה בתוך איראן, באמצעות יריות אקדח - זאת בשל תפקידו בהתקפות על מרכזים יהודיים בגרמניה. לידיעה אין אישור ממקור אחר. (שחר קליימן) לכתבה המלאה.

21:51: בכיר הג'יהאד האסלאמי איחסאן עטאיא, אמר לרשת אל־מיאדין: "ההצעה אינה נדיבה כמו שאומרים האמריקנים, שמנסים להונות את העולם. ההצעה כוללת מכשולים ושלושה דפים וחצי שמדברים על פרטי שלושת השלבים. התנאים בהצעה לא שונים ב-90 אחוזים מההצעות הקודמות, שלא אפשרו להגיע להסכם. האחדות בין הג'יהאד לחמאס נמצאת ברמה הכי גבוהה שיש, ולכן דחינו את כל ההצעות שיכולות לפגוע בכך". (שחר קליימן)

21:48: הבית הלבן: ביידן ישוחח הלילה עם נשיא מצרים ואמיר קטאר, זאת על רקע הדיווחים על התקדמות בשיחות על עסקה חטופים. "יש התקדמות במגעים", אמרה דוברת הבית הלבן, "אבל חמאס צריך לקבל את העסקה".

הנשיאים א-סיסי וביידן, צילום: איי.פי, קובי גדעון\לע"מ

21:35: דיווח פלשתיני: המשלחת של חמאס בהובלת ח'ליל אל-חיה עזבה את קהיר לאחר שהוצגה לה ההצעה המצרית. כעת בארגון הטרור ילמדו את ההצעה. (שחר קליימן)

20:53: הותר לפרסום: שני לוחמי מילואים נפלו בקרב במרכז רצועת עזה: רס״ר (מיל׳) עידו אביב, בן 28, מכרמיאל, לוחם במסייעת שריון, בגדוד חש״ן 9232, עוצבת יפתח (679), נפל בקרב במרכז רצועת עזה. רס״ר (מיל׳) קאלקידן מהרי, בן 37, מפתח תקווה, לוחם בגדוד 223, חטיבת כרמלי (2), נפל בקרב במרכז רצועת עזה. לוחם מילואים נפצע באורח קשה באותו אירוע ופונה במסוק לקבלת טיפול רפואי בבית החולים. (לילך שובל)

רס״ר (מיל׳) עידו אביב ורס״ר (מיל׳) קאלקידן, צילום: דובר צה"ל

20:19: מחלקת המדינה האמריקנית: "חננו ארבע יחידות צה"ל מסנקציות בעקבות הפרת זכויות אדם, מתקיים שיח על יחידה נוספת".

20:17: תובעים מבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ראיינו צוותים משני בתי החולים הגדולים ביותר בעזה, כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס. מדובר בבתי החולים "שיפא" ו"נאסר". על פי הדיווח, מדובר באישור הראשון לכך שבית הדין גובה מצוותים הרפואיים עדויות על פשעי מלחמה פוטנציאליים. לדברי אחד המקורות של רויטרס, האירועים סביב בתי החולים יכולים להפוך לחלק מחקירת בית הדין הפלילי הבינלאומי. (דוד ברון)

גורמי הצלה פלשתיניים מוציאים שרידים מבית החולים שיפא, צילום: אי.אף.פי

20:05: שתי מנהרות טרור הושמדו במרחב בית חאנון (לכתבה המלאה).

20:00: בשיחה עם "ישראל היום" אמר מקור בדוחא: "מבחינת הקטארים – משמעות היחסים עם ישראל הם יחסים טובים עם ארה"ב" (לכתבה המלאה).

19:25: העיתון הקטארי אל־ערבי אל־ג'דיד דיווח מפי מקור מצרי כי "משלחת ישראלית בהובלת ראש המוסד דדי ברנע תגיע לקהיר מחר (שלישי) בליווי הנציג של צה"ל בשיחות, ניצן אלון. המשלחת תיפגש עם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל, כדי לדון בתוצאות הפגישה שלו עם משלחת חמאס".  (שחר קליימן)

19:23: שתי רקטות שנורו מעזה יורטו מעל שדרות. תושבת העיר כבת 60 נפצעה קל כשנחבלה בראשה בעת שרצה לתפוס מחסה. היא פונתה לבי"ח ברזילי באשקלון להמשך קבלת טיפול רפואי. (איליה יגורוב) 

19:05: אזעקות בעקבות ירי רקטות לעבר שדרות, ניר עם והסביבה.

18:39: שלושה טילי נ"ט נורו אל עבר מטולה. זוהו פגיעות בכמה בתים, לא דווח על נפגעים. (עידן אבני) 

18:26: בעקבות ירי נ"ט למטולה, נסגר הכביש מצומת תל חי לכיוון מטולה.

18:05: אחרי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי בחמאס בוחנים מעבר מקטאר: איסמעיל הנייה נועד עם משלחת מאלג'יריה באיסטנבול.

הנייה בפגישה עם משלחת מאלג'יריה באיסטנבול, צילום: רויטרס

17:53: חשש בארה"ב ובקרב בעלות בריתה: הוצאת צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים עלולה לסכן את ההסכם להפסקת אש עם חמאס. לפי סוכנות הידיעות בלומברג, בוושינגטון מודאגים שצעד כזה של בית הדין הפלילי הבינלאומי יביא את ישראל לסגת מהעסקה. ראשי שבע המדינות המתועשות (G7) פועלים כדי להעביר את המסר לבית הדין. לכתבה המלאה (דוד ברון)

17:04: עדכון לגבי הירי לגליל המערבי: זוהו 15 נפילות בשטחים פתוחים. (עידן אבני)

17:00: אזעקות בעקבות ירי רקטות וטילים לעבר הגליל המערבי (ערב אל עראמשה).

16:46: הנשיא לשעבר דונלד טראמפ: ״ישראל תגלה, למרבה הצער, שיש הרבה פחות חטופים ממה שחושבים כרגע. לכן קשה לחמאס לעשות עסקה - הם כבר לא מסוגלים להביא את האנשים, כי רבים מהם נעלמו. חמאס אינו מסוגל להחזיק יהודים במשך תקופה ארוכה מבלי להרוג אותם, וזה רק יחמיר! אפס מנהיגות של ביידן. 7 באוקטובר לעולם לא היה קורה לו הייתי נשיא - אפילו לא סיכוי קטן״.

16:46: מקורות אמריקניים אומרים לסוכנות הידיעות רויטרס כי עלות הרציף הזמני לחופי עזה מגיעה לכדי 320 מיליון דולר.

16:44: דובר חמאס עבד אל־לטיף אל־קנוע, המקורב לסינוואר: "דרישות ההתנגדות הן לגיטימיות ומובנות על ידי המתווכים ומקבלות תמיכה על ידי בני עמנו. ללא השגת הדרישות להפסקת אש קבועה, לנסיגת כוחות צה"ל ולחזרת העקורים - אף הסכם עם ישראל לא יצליח". (שחר קליימן)

16:33: דייויד קמרון, שר החוץ הבריטי, אמר בוועידת הפורום הכלכלי העולמי בריאד כי "ההצעה הנוכחית שהוצגה לחמאס כוללת שחרור של אלפי אסירים פלשתינים... יש הצעה נדיבה להפסקת אש מתמשכת של 40 יום בעזה בתמורה לשחרור בני ערובה". קמרון אמר גם כי "הנהגת חמאס, וכל מי שאחראים למתקפה על ישראל ב-7 באוקטובר, צריכה לעזוב את עזה, זאת כדי לאפשר אופק מדיני לפתרון שתי מדינות".

דיויד קמרון, צילום: אי.אפ.פי

16:23: בעקבות אות החיים מקית' סיגל ועמרי מירן: משפחות חטופים יקיימו הערב מסיבת עיתונאים. (לכתבה המלאה)

15:55: צה"ל: בהמשך להתרעות לפני זמן קצר על חשש לחדירת כלי טיס עוין בצפון הארץ, מדובר בזיהוי שווא. (לילך שובל)

15:43: בניו יורק טיימס מדווחים: ישראל ריככה את עמדתה בשיחות המשא ומתן לעסקת שחרור חטופים. 

מזכיר ההגנה האמריקני אנתוני בלינקן: "ישראל הגישה הצעה נדיבה, הדבר היחיד שעומד בפני הפסקת אש הוא חמאס"

15:19: אזעקות הופעלו בגליל העליון בעקבות חשש לחדירת כלי טיס עוין. 

15:13: שר החוץ של האיחוד האירופי: מספר מדינות באירופה צפויות להכיר במדינה פלשתינית עד סוף מאי. 

14:45: חברת הסחר הבריטי: הספינה עם דגל מלטה שהותקפה בים האדום המשיכה להפליג עם הצוות שלה בשלום. (שחר קליימן)

14:10: שר החוץ המצרי סמאח שוכרי אמר כי מצרים אופטימית לגבי ההצעה המתגבשת להפסקת אש ושחרור.עוד הוסיף כי "המלחמה בעזה הפכה את ישראל למדינה מצורעת". (שחר קליימן)

14:00: שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן אמר כי הסכם בילאטרלי עם ארה"ב "מאוד מאוד קרוב. רוב העבודה כבר נעשתה. יש לנו מתווה רחב לגבי מה שאנחנו חושבים שצריך לעשות בסוגיה הפלשתינית". (שחר קליימן)

13:08: מזכיר המדינה האמריקני: "חמאס צריך לקבל החלטה בנוגע לעסקה, וזה צריך להיות מהר". 

13:03: לפי חברת האבטחה הימית הבריטית אמברי: הותקפה אוניית מכולות שנשאה את דגל מלטה והפליגה מג'יבוטי לעבר ג'דה בסעודיה. דיווחים כי הותקפה על ידי 3 רקטות. (שחר קליימן)

12:00: סגן ראש הלשכה המדינית בחמאס מוסא אבו מרזוק לתקשורת האיראנית: "אם בכירי חמאס יאלצו לצאת מקטאר - אז הם ילכו לירדן". (שחר קליימן)

11:11: מקור מצרי מאשר לערוץ אל-רד כי קהיר תארח סבב מו"מ נרחב בין משלחות של מצרים וחמאס היום. (שחר קליימן)

10:46: חמאס טען בהודעה שפרסם כי השלוחה הלבנונית שלו שיגרה רקטות לעבר הצפון. (שחר קליימן)

10:42: ראש המשלחת של חמאס לקהיר חליל אל־חיה אמר לרשת "א־שרק" הסעודית כי הקבוצה תיפגש עם המתווכים המצרים והקטארים בקהיר היום. הוא הסביר כי המפגש נועד להביא לבירור כמה נקודות בהצעה של מצרים להשגת הסכם עקיף עם ישראל לעסקת חטופים ולהפסקת המלחמה בעזה. עוד ציין אל־חיה כי המשלחת של חמאס תחזור לאחר מכן להתייעצות פנימית לפני שתמסור תגובה סופית. (שחר קליימן)

10:30: לפי דיווח ברשת אל-ערביה הסעודית ראש המוסד עשוי להצטרף מחר למשלחת הישראלית לקהיר. עוד דווח כי המשלחת תצא מחר והתוכנית היא משא ומתן עקיף עם חמאס. (שחר קליימן)

10:15: עיריית קריית שמונה: 17 רקטות לעבר קריית שמונה ויישובי הגליל. לדברי צה"ל, 13 רקטות יורטו. צוותים של העירייה, פלוגת הכוננות והשיטור העירוני מסיירים עתה ברחובות העיר כדי לאתר נפילות בשטח העיר. (עידן אבני)

10:05: מזכיר המדינה האמריקני נחת הבוקר בריאד בירת סעודיה למפגש עם שרי החוץ של מדינות המפרץ, כך דיווחה רשת אל-ערבייה. בלינקן צפוי עם סיום ביקורו בבירה הסעודית להגיע לירדן למפגש עם המלך עבדאללה וביום שלישי ינחת בישראל למפגש עם ראש הממשלה נתניהו וחברי קבינט המלחמה.

10:05: נציגי ארגון הטרור חמאס צפויים להשיב להצעה הישראלית-אמריקנית לשחרור החטופים ובמתן הקלות בסיוע ההומניטארי לתושבי רצועת עזה. ראשי חמאס נמצאים כעת בקהיר ודנים עם צמרת הממשל המצרי על תנאי העסקה והשלכותיה. על פי פרסומים ברשת אלאחדאת הסעודית משלחת ישראלית הוזמנה גם היא לבירת מצרים כדי לקחת חלק בשיחות ובמאמצים לשחרור החטופים.

09:55: המטח לאצבע הגליל: כ-30 שיגורים, לא ידוע כעת על נזק או נפגעים. (עידן אבני) 

09:53: דיווחים פלשתינים: 22 מחבלים חוסלו בסדרת תקיפות ברפיח. (מערכת ישראל היום)

09:44: רצף אזעקות באצבע הגליל. 

08:04: מטוסי קרב תקפו במהלך הלילה מטרות של ארגון הטרור חיזבאללה בדרום לבנון. בין המטרות שהותקפו, תשתית מבצעית במרחב ג׳בל בלט לצד מספר מבנים צבאיים של הארגון במרחב מרווחין שבדרום לבנון. (עידן אבני)

תיעוד מתקיפות צה"ל בדרום לבנון // דובר צה"ל

05:34: דיווח: צבא ארה"ב תקף חמישה כטב"מים בשמי הים האדום. בהודעת פיקוד המרכז האמריקני לא ציינו אם הכטב"מים הושמדו אולם נכתב שהמטרות שהותקפו "היוו איום מיידי לכוחותיהם, לכוחות הקואליצייה ולספינות הסחר שבאזור".

03:19: יהודי ארה"ב בחזית המחאה למען ישראל:  כ-250 ישראלים התאספו באוניברסיטת פנסילבניה לתמיכה בסטודנטים ובפרופסורים היהודים בקמפוס. כמו כן, יהודי פידלפייה מפגינים בעד ישראל מול מחנה האוהלי הפרו-פלשתיני באוניברסיטה. לידיעה המלאה.

02:39: פיקוד המרכז האמריקני וצבא ירדן הצניחו סיוע הומניטרי לצפון רצועת עזה. צבא ארה"ב מדווח כי הצניח יותר מ-25,000 ארוחות ונוסף לכך, צבא ירדן הצניח כ-13 אלף ארוחות נוספות, כך דווח ברויטרס.

פיקוד המרכז האמריקני וצבא ירדן הצניחו יותר מ-38 אלף ארוחות לצפון רצועת עזה, צילום: רויטרס

02:13: מהסטודנטים של ניו-יורק לסטודנטים בעזה: נמשכות המחאות הפרו-פלשתיניות בקמפוסים בארה"ב.

נמשכות הפגנות התמיכה הפרו-פלשתיניות בקמפוסים בניו-יורק, צילום: רויטרס

02:12:  משרד הבריאות בעזה מדווח כי מניין ההרוגים כתוצאה מתקיפות צה"ל ברפיח עלה ל-16.

02:03: אחד מפרשני הבית של חמאס איברהים אל־מדהון: "אני סבור שחמאס הולך לקהיר כי הוא מעוניין בהצלחת הרגיעה והמאמצים המצריים. יש כמה הבהרות שחייבים להתמקד בהן בכל הצעה שתביא להפסקת האש - שער לרגיעה, נסיגת הכיבוש (הכוונה לכוחות צה"ל - ש"ק) וחזרת העקורים". (שחר קליימן)

02:01: רויטרס: פחות 13 פלסטינים נהרגו בתקיפה אווירית של ישראל על שלושה בתים ברפיח, כך מסרו גורמי הרפואה בעזה. בארגון הטרור חמאס טוענים כי מניין ההרוגים הוא 15.

01:538: דיווחים פלשתיניים: צה"ל תקף הלילה ברפיח, בעקבות התקיפה נהרגו עשרה עזתים.

01:20: דובר מחלקת המדינה של ארה"ב, מת'יו מילר, אישר בהודעה רשמית שמזכיר המדינה האמריקנית, אנתוני בלינקן, יאריך את ביקורו במזרח התיכון ויבקר בישראל במהלך השבוע הקרוב, לאחר ביקוריו בסעודיה ובירדן. מטרת הביקור היא קידום מאמצי העסקה לשחרור החטופים בתמורה להפסקת אש והגדלת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה.

בלינקן ונתניהו, צילום: אי.אף.פי

01:15: העיתון הקטארי "אל־ערבי אל־ג'דיד" דיווח כי מצרים הזמינה בכירים ביטחוניים ישראליים לקהיר היום במקביל להגעת משלחת חמאס. לדברי מקור "ההזמנה נועדה לקצר את הזמן ולאפשר להעביר הבהרות הנדרשות להערות שיגיש חמאס". הוא הוסיף כי המשלחת הישראלית אמורה להיות בעלת סמכות לתת תשובות להערות של חמאס אך לא יהיה לה סמכות לקבל החלטות או להעביר עמדה רשמית. לידיעה המלאה(שחר קליימן)

סינוואר, הנייה ובכירי חמאס נוספים (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

01:00: גורמים ישראלים מאמינים כי בית הדין הפלילי הבינלאומי עומד להוציא צווי מעצר לבכירים בישראל, ביניהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, כך דווח בעיתון הניו-יורק טיימס.

הדיון בבית הדין הבינלאומי בהאג, צילום: איי.פי

00:30: דיווח ראשוני: מטוסי חיל האוויר תוקפים בדרום לבנון, זאת לאחר ארבע מקרי ירי לעבר יישובי הצפון ביממה האחרונה, שעליהם לקח אחריות חיזבאללה. באחד מהם אף נפגע בית בגליל המערבי מטיל נ"ט.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר