"לסטודנטים הפלשתינים: נמשיך לעמוד לצידכם" - יממה נוספת של מחאות בקמפוסים בארה"ב

עימות אלים התפתח בין מוחים פרו-ישראליים למוחים פרו-פלשתינים באוניברסיטת UCLA, בסופו מפגינה ישראלית נחבלה בראשה • הפגנות התמיכה בפלשתינים באוניברסיטת קולומביה מתגברות • במקביל, בפילדלפיה ובאוניברסיטת פנסילבניה מחאות תמיכה בישראל

יותר ממאה עצורים בהפגנות פרו-פלשתיניות באוניברסיטת קולומביה // רויטרס

נחרצים בעמדותיהם, מגבירים את האלימות: גל המחאות הפרו-פלשתיניות ששוטף את הקמפוסים של האוניברסיטאות המובילות בארה"ב נמשך ואף מתעצם. הלילה (שני) עימות אלים פרץ באוניברסיטת UCLA שבלוס אנג'לס, בין מוחים שתומכים בפלשתיניים למוחים פרו-ישראליים. לאחר שהנהלת האוניברסיטה אישרה את קיומן של עצרות מחאה לשני הצדדים בתוך שטח הקמפוס, המוחים פרצו מחסום שחצץ בין שתי העצרות והחלו עימותים אלימים בין אלפי המפגינים, משני צדי המתרס, שנכחו במקום.

במסגרתם, נפצעה מוחה ישראלית בראשה בידי מפגין פרו-פלשתיני ופונתה לקבלת טיפול רפואי. הקמפוס הנחשב בלוס אנג'לס הפך למוקד מרכזי בגל ההפגנות הפרו-פלשתיני בארה"ב, שלשום נעצרו בו 93 מפגינים בידי המשטרה המקומית לאחר שסירבו לפנות את מאהלי המחאה שהקימו במוסד הלימודי. הסטודנטים דורשים שהאוניברסיטה תסיר את השקעותיה בישראל ובחברות שתומכות בלחימה בעזה, אולם באוניברסיטת UCLA טוענים שאינם מחזיקים בהשקעות שכאלו.

עימותים אלימים בין מוחים פרו-ישראלים למוחים פרו-פלשתיניים בקמפוס UCLA שבלוס אנג'לס, צילום: רויטרס

גם בקמפוס אוניברסיטת קולומביה, נמשכו המחאות הפרו-פלשתיניות. סטודנטים שפרסו אוהלי מחאה רבים בשטח הקמפוס, הכינו כרזות ענק בהן נכתב: "אנחנו הסטודנטים של ניו-יורק תומכים בסטודנטים הפלשתיניים, נמשיך להיות לצידכם עד לניצחון". כמו כן, בכרזות נוספות טענו המוחים לרצח בלתי מידתי של תושבים עזתים בידי מדינת ישראל. שלטי מחאה והפגנות התרחשו גם באוניברסיטת מישיגן.

שלטי תמיכה בפלשתינים כפי שצוירו בידי תומכים פרו-פלשתיניים מאוניברסיטת קולומביה, צילום: רויטרס

אמש (ראשון) בצל ההפגנות הנמשכות, הכריזה אוניברסיטת קולומביה כי הסטודנטית היהודייה מאיה פלטק, בת ה-23, תשמש כנשיאת ארגון הסטודנטים לתואר ראשון במוסד הנחשק. פלטק צפויה להתחיל את תפקידה במאי ונבחרה בידי עמיתיה לספסל הלימודים, חרף עמדותיה הברורות לטובת ישראל במלחמה. היא נולדה ביפן להורים ישראלים, עלתה לארץ אחרי התיכון ושירתה בדובר צה"ל. לאחר שירותה הצבאי, עברה לארה"ב לטובת הלימודים באוניברסיטת קולומביה, בה היא לומדת כלכלה, מדעי המדינה והיסטוריה. בנאום הבחירות שלה, בו צפו יותר מ-1.4 מיליון גולשים ברשת החברתית X, היא אמרה בין היתר: "חברינו לכיתה והפרופסורים שלנו בחורים לעוות את ההיסטוריה כדי לעשות לנו דמוניזציה כפי שאנשים עשו בכל ההיסטוריה".

מן הצד השני, כ-250 אנשי אקדמיה ואזרחים אמריקנים שתומכים בישראל התאספו מחוץ לקמפוס אוניברסיטת פנסילבלניה. הם ביקשו לתמוך בפרופסורים ובסטודנטים באוניברסיטה, בצל הקמת אוהלי המחאה נגד ישראל בלב הקמפוס. לא זו בלבד, הקהילה היהודית בפילדלפיה קיימה אף היא עצרת תמיכה בעד ישראל מול אוהלי התמיכה בפלשתיניים שהוצבו ברחבי האוניברסיטה.

הדל הפלשתיני על פסלו של ג'ון הרווארד, מייסד האוניברסיטה, צילום: איי.פי

באוניברסיטת הרווארד היוקרתית המוחים מיקמו את הדגל הפלשתיני על פסלו של מייסד האוניברסיטה ג'ון הרווארד. הדגל הוצב גם מעל האדרטה, והחליף את דגל האמריקני שבדרך כלל מתנוסס שם. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר