צילום: דובר צה"ל

היום ה-22 למלחמה: אירוע רודף אירוע בגבול הצפון - צה"ל תקף בלבנון בתגובה

נתניהו לא קיבל אחריות: "היה פה מחדל נורא, לא תישאר אבן על אבן שלא תיבדק" • מספר החטופים עלה ל-230 • סינוואר: "מוכנים לעסקה מיידית", דובר צה"ל: "טרור פסיכולוגי" • נפילות בכמה מוקדים, אין נפגעים • שיגורים מלבנון, צה"ל תקף בתגובה • נתניהו נפגש עם משפחות החטופים

היום ה-22 למלחמה: בצה"ל הרחיבו הלילה (בין שישי לשבת) את הפעילות הקרקעית בעזה. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט וחבר קבינט המלחמה בני גנץ נשאו דברים. נתניהו סירב לקבל אחריות. לדבריו, "אנחנו רק בתחילת הדרך, זאת מלחמת העצמאות השנייה שלנו".

כל העדכונים

02:10: משרד הבריאות של חמאס בעזה טוען: "יותר מ-8,000 הרוגים בתקיפות צה"ל ברצועה מתחילת המלחמה".

01:15: נתניהו בחשבון הטוויטר שלו: "בשום מצב ובשום שלב לא ניתנה התרעה לראש הממשלה נתניהו על כוונות מלחמה מצד החמאס. להיפך, כל גורמי הביטחון, כולל ראש אמ״ן וראש שב״כ, העריכו שהחמאס מורתע ופניו להסדרה. זאת ההערכה שהוגשה פעם אחר פעם לראש הממשלה ולקבינט על ידי כל גורמי הביטחון וקהילת המודיעין, כולל עד פרוץ המלחמה".

01:14: תיעוד: תקיפת חיל האוויר בצפון רצועת עזה

תקיפה של צה"ל בצפון רצועת עזה. רשתות ערביות

01:00: דיווחים ראשוניים בסוריה על הפגזות באזור קוינטרה שליד הגבול עם ישראל, רשת אל-מיאדין הלבנונית מדווחת הלילה על הפגזת ארטילריה של ישראל באזור קוניטרה שליד הגבול עם סוריה.

23:09: דווח על תקיפה בסביבת ביה"ח האינדונזי בצפון עזה.

22:40: משרד החוץ הקטארי: "אנחנו מביעים את דאגתנו העמוקה מהפלישה הקרקעית הישראלי בתוך רצועת עזה. אנחנו מזהירים מהשלכותיה הרות האסון לביטחון וליציבות באזור, ולמאמצי המתווכים ולרגיעה. הפלישה תבטא הפרה ברורה של ההחלטה שאימצה עצרת האו"ם בעניין הפקת המלחמה והכנסת סיוע והגנה על אזרחים".

22:37: בתגובה לשיגורים, צה"ל תקף בשטח לבנון.

22:35: קטטה פרצה בנתניה בין סטודנטים יהודים לערבים.

שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

22:34: מקורות לרויטרס: המשא ומתן בתיווך קטאר נמשך בקצב איטי יותר מאשר לפני ההסלמה.

22:12: פגיעה ישירה באשדוד, אין נפגעים.

22:01: אזעקות באשקלון ובאשדוד. במקביל, חשד לאירוע ביטחוני בגבול הצפון. צה"ל תוקף בתגובה.

זירת הנפילה באור יהודה // צילום: כיבוי והצלה

21:52: סינוואר: "מוכנים מייד לעריכת עסקת החלפת שבויים שכוללת את שחרור כל השבויים בבתי הכלא בתמורה לשחרור כל האסירים אצל ההתנגדות".

21:50: דובר צה"ל עדכן כי נמסרה הודעה למשפחות 230 חטופים. עוד אמר הגרי: "באשר לאפשרות לתקיפת בית החולים שיפא, כל האפשרויות על השולחן".

21:13: אזעקות בעוטף.

21:10: נתניהו סירב לקבל אחריות על המחדל בנאומו. "היה פה מחדל נורא, לא תישאר אבן על אבן שלא תיבדק", אמר. לידיעה המלאה >>>

21:09: ביבנה נפלו רסיסי יירוט, סריקות מתבצעות במרחב.

21:00: אזעקות בשפלה ובדרום.

20:36: צה"ל מאשר שזוהו שלושה שיגורים מלבנון שנפלו בשטח פתוח. הצבא תוקף בלבנון.

משפחות החטופים במסיבת עיתונאים לאחר הפגישה עם נתניהו: "הייתה נוקבת, נאמרו דברים בוטים וברורים" // צילום: משה בן שמחון

20:12: שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי בתגובה לאילון מאסק, שאמר שיחבר ארגוני סיוע בינ"ל בעזה לתקשורת לוויינית דרך סטארלינק: "ישראל תשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי להילחם בזה. חמאס ישתמש בכך לפעילות טרור. אין ספק בכך. אנחנו יודעים את זה, ומאסק יודע את זה. חמאס הוא דאעש".

19:51: סגן שר החוץ הרוסי, מיכאיל בוגדנוב, אמר כי בחמאס הבטיחו להיעתר לקריאת רוסיה לשחרר את שמונה האזרחים הרוסים שבידיהם. כך מדווחת סוכנות הידיעות טאס.

19:44: כמה עשרות מפגינים הגיעו מול ביתו הפרטי של ראש הממשלה בנימין בנימין נתניהו בקיסריה. המפגינים הדליקו נרות לזכר הנרצחים והנופלים ולמען שחרור החטופים מעזה. המפגינים קוראים: "תתפטר", "הדם על הידיים שלך", "אתה אשם במחדל" ועוד. ההפגנה בקיסריה מתאפשרת לאחר שהמשטרה חזרה בה הבוקר מאיסור ההפגנה במהלך המלחמה.

נתניהו למשפחות החטופים: "נממש ונמצה כל אפשרות להביא אותם הביתה" // לע"מ

רה"מ נתניהו נפגש עם משפחות החטופים, צילום: לע"מ

19:30: צה״ל המשיך במהלך היום בהרחבת הפעילות הקרקעית ברצועת עזה. החל משעות הערב המוקדמות אמש, צה"ל פעל קרקעית בצפון רצועת עזה. כחלק מהפעילות, זוהו חוליות מחבלים ואותר בית ממולכד שנתקף על ידי הכוחות. כמו כן, לוחמי שיריון הכווינו מסוקי קרב לתקיפת נקודת מפגש של מחבלי חמאס בבניין ששימש את ארגון הטרור והושמדו מספר חוליות נוספות שניסו לשגר טילי נ"ט לעברם.

תיעוד מהפעילות המבצעית של צה"ל ברצועה // דובר צה"ל

כחלק מהפעילות כלי טיס מאוייש מרחוק תקף בית ממולכד ובו מחבלי חמאס.

19:25: משפחות החטופים חוסמות בשעה זו כביש ליד הקריה ויערכו מסיבת עיתונאים הערב ב-20:00 אחרי פגישה עם נתניהו

19:18: חבלני המשטרה של מחוז מרכז ושוטרי תחנת ראשל״צ מטפלים כעת בזירות נפילה של פריטי רקטה בשטחים פתוחים בראשל״צ ורחובות. בשלב זה לא ידוע על נפגעים.

19:14: פיקוד העורף מחמיר את ההגבלות בגוש דן ובירושלים.

הנחיות פיקוד העורף 28/10/2023, צילום: פיקוד העורף

19:03: בהמשך לדיווח הראשוני על התרעה שהופעלה בשתולה, זוהו שלושה שיגורים משטח לבנון לשטח ישראל, שנפלו בשטחים פתוחים. צה"ל תקף בתגובה תשתית צבאית של ארגון הטרור חיזבאללה בלבנון.

צה"ל תקף בתגובה לשיגורים תשתית צבאית של ארגון הטרור חיזבאללה // דובר צה"ל

18:58: ביה"ח הציבורי אסותא אשדוד: חרף מאמצי הרופאים, בליל שישי נפטרה תמר בת ה-9 שפונתה בסוף השבוע שעבר לבית החולים לאחר שעברה דום לב בזמן שנשמעה אזעקה בעיר.

18:41: הרמטכ״ל הלוי: "הכוחות הקרקעיים מבצעים כעת פעולה חשובה ומורכבת. יעדי המלחמה מחייבים כניסה קרקעית. אין הישגים ללא סיכונים, וכפי שאנחנו יודעים אין ניצחון ללא מחירים. כדי להשמיד את האויב, אין דרך אלא להיכנס בעוצמה לשטח שלו. הפעולה הזאת, משרתת את כל מטרות המלחמה".

18:39: מד"א מעדכנים כי חובשים ופראמדיקים מעניקים טיפול רפואי לשלושה נפגעים, כולם במצב קל, בהם: גבר כבן 50 ששאף עשן משריפה שפרצה לאחר נפילה בגזרת חולון, 2 נפגעים שנחבלו קלות בדרך למרחב מוגן בתל אביב ויהוד ו-6 נפגעי חרדה בקרית אונו ורמת גן.

זירת הנפילה בקריית אונו, הערב, צילום: קוקו

18:34: משטרת ישראל מטפלת כעת בזירת נפילה של פריטי רקטה בשטח פתוח באזור ראשל״צ,ללא נפגעים. בנוסף, כבאות והצלה מעדכנים כי בקריית אונו מדובר ברקטה שנפלה בסמוך למבנה מגורים ובמקום התפתחה שריפה של מספר רכבים.

18:33: בעקבות דבריו של נשיא טורקיה, ארדואן, כי טורקיה תכריז על ישראל כפושעת מלחמה, שר החוץ אלי כהן צייץ בחשבון ה-X שלו (לשעבר טוויטר): ״על רקע ההתבטאויות המחריפות מטורקיה, הנחתי להחזיר את הנציגים הדיפלומטיים מטורקיה לטובת קיום הערכה מחדש של יחסי ישראל טורקיה״

18:00: מטח כבד במרכז ובשפלה, דיווחים על נפילות בקריית אונו ובחולון. דיווח על רסיסים ברמת גן. שוטרי וחבלני משטרה של מחוז ת״א פועלים כעת על מנת לבודד את זירות הנפילה וסורקים אחר שרידים ופריטים נוספים לשם הסרת סיכון נוסף לציבור.

נפילה בקריית אונו // השימוש בהתאם לסעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

02: אזעקות בשתולה בגבול לבנון - זוהו מספר שיגורים. צה"ל תוקף בתגובה.

18:00: תושב ערערה ממשפחת אלע'ול בתגובה לנפילה שדווחה מוקדם יותר: "נפלה כאן רקטה במרחק 50 מטר מבתים באחת השכונות. בנס איש לא נפגע. אם כיפת ברזל לא יירטה אותה כי אנחנו מוגדרים שטח פתוח - זו שערורייה".

17:58: משרד החוץ המצרי: "מכשולים ישראליים" מעכבים את מסירת הסיוע לעזה.

17:30: צה"ל תוקף בצפון הרצועה.

צה"ל תוקף בצפון הרצועה, צילום: רשתות ערביות

17:21: אזעקות בעוטף עזה.

17:15: אזעקות באזור דימונה, דיווחים על נפילות בפזורה הבדואית.

זירת הנפילה בבאר שבע, צילום: דוברות המשטרה

מערכת הביטחון חושפת עדויות נוספות על השימוש שעושה חמאס בבית החולים שיפא למטרות טרור // צילום: דובר צה"ל

16:44: ראש הממשלה נתניהו ייפגש עוד כחצי שעה עם נציגי משפחות החטופים בקרייה בתל אביב.

16:27: סעודיה פרסמה הודעת גינוי כנגד כל הפעולות קרקעיות שמבצעת ישראל, שלדבריה מאיימות על חיי אזרחים פלשתינים.

16:21: חיזבאללה לקח אחריות על שיגור פגזים ב-14:30 לעבר עמדות של צה"ל בגבול הצפון.

עשן בגבול לבנון, צילום: AFP

15:30: שר הביטחון גלנט: "עברנו שלב במלחמה - הלילה, האדמה בעזה רעדה. תקפנו מעל הקרקע ומתחת לקרקע, תקפנו פעילי טרור בכל הדרגים, בכל המקומות. ההנחיות לכוחות ברורות: הפעולה תימשך עד לפקודה חדשה״.

15:24: המיליארדר אילון מאסק בציוץ: "חברת סטארלינק שבבעלותי תספק שירותי אינטרנט לווייני לארגוני סיוע מוכרים ברצועה".

15:18: שתי רקטות נפלו בשטח העיר באר שבע, לא דווח על נפגעים. אחת הרקטות פגעה בבית בבנייה בו לא היה אף אדם.

רקטה פגעה בבית בבאר שבע // קרדיט: דוד קורמשן

15:14: אזעקות באשקלון ובסביבה.

15:04: אזעקות בבאר שבע.

14:44: ירי לאורך גבול לבנון בשעה האחרונה הפעיל אזעקות בגזרה המזרחית והמערבית, צה"ל מגיב באש.

14:39: אזעקות בערב אל ערמשה שבקרבת הגבול עם לבנון בגליל המערבי.

14:31: אזעקות במשגב עם ומרגליות.

14:04: אזעקה בתל אביב ובבת ים.

13:45: שר הביטחון יואב גלנט יפגוש מחר נציגי משפחות חטופים ושבויים המוחזקים בעזה.

13:23: תיעוד תקיפת מקורי ירי טיל הקרקע-אוויר בלבנון:

תיעוד מתקיפת מקור הירי ממנו שוגר טיל הקרקע-אוויר // דובר צה"ל

13:01: אזעקות באזור אשקלון והעוטף.

12:49: אחרי האירוע בטאבה - נשיא מצרים א-סיסי: "אנחנו מדינה חזקה ועל כולם לכבד את הריבונות שלנו. התרחבות מסגרת הסכסוך בעזה איננה האינטרס של האזור. אם מסגרת הסכסוך תתרחב אז האזור יהפוך לפצצה מתקתקת שתפגע בכולם".

12:20: במהלך הלילה כוחות הנדסה של צה"ל יחד עם המנהל האזרחי הרסו במחנה הפליטים ג׳ילזון בית בלתי חוקי של באגס נחלה, פעיל חמאס הנחשב בכיר באיזור.

הריסת ביתו של באגס נחלה, צילום: ללא

11:35: צה"ל הפיל לפני זמן קצר טיל קרקע-אוויר שנורה משטח לבנון לעבר כלי טיס מאוייש מרחוק. צה"ל תקף את מקור הירי ממנו שוגר הטיל.

הפעלת מערכת הגנה אווירית באזור דרום הכנרת

11:32: אזעקה בכיסופים.

10:50: דובר צה"ל: "חיסול המפקדים בחמאס במהלך הלילה מאפשר לכוחותינו לחימה מול אויב מוחלש יותר". עוד אמר תא"ל דניאל הגרי: "גם השבת החטופים הוא חלק משיקול הדעת שלנו במערכה". הגרי פנה אל תושבי הרצועה והפציר בהם שוב לעבור דרומה שם מתקיימים תנאים בטוחים יותר עבורם, ולשם ישראל תמשיך להזרים מים מזון ותרופות.

10:43: שב"כ וצה"ל הודיעו כי חיסלו במהלך הלילה את ראתב אבו צהיבאן, מפקד הכוח הימי של חטיבת עזה באמצעות מטוסי קרב. צהיבאן תכנן ופיקד על ניסיון החדירה הימי שהתרחש ב-24 באוקטובר במרחב חוף זיקים דרך הים.

חיסול מפקד הכוח הימי של חטיבת עזה בחמאס // קרדיט: דובר צה"ל

10:35: אזעקה בנחל עוז.

10:20: לאחר שעות של שקט, אזעקת צבע אדום הופעלה בניר עוז.

09:20: משפחות החטופים דורשות להיפגש עם רה"מ נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט. בהודעה אותה הוציאו ממטה המשפחות נכתב בין היתר: "הלילה הזה היה הנורא מכל הלילות. זה היה לילה לבן וארוך, על רקע הפעולה הגדולה של צה״ל ברצועה, ואי וודאות מוחלטת לגבי גורלם של החטופים שמוחזקים שם ונתונים גם הם להפצצות הכבדות. אנחנו דורשים משר הביטחון יואב גלנט וחברי קבינט המלחמה — להיפגש איתנו עוד הבוקר".

08:36: מטוס קרב תקף הלילה תשתית צבאית של ארגון הטרור חיזבאללה, בתגובה לירי הרקטי שכוון אתמול לשטח ישראל ונפל בשטח סוריה.

08:10: במהלך הלילה תקף צה"ל מהאוויר ומהקרקע מאות מטרות של ארגוני הטרור בשטח הרצועה, בהם יותר מ-150 מטרות תת קרקעיות. כוחות יבשה משמעותיים עדיין שוהים בתוך שטח הרצועה. בצה"ל מבינים כי היממה הקרובה קריטית להמשך המערכה וכי ייתכן שהתמרון הקרקעי הנוכחי יתפתח לתמרון קרקעי גדול ומשמעותי יותר.

צה"ל השמיד כ-150 מטרות תת קרקעיות בצפון רצועת עזה הלילה

07:39: צה"ל ושב"כ חיסלו את ראש המערך האווירי של ארגון הטרור חמאס, עצאם אבו רכבה, באמצעות מטוסי קרב. אבו רכבה היה אחראי על ניהול מערכי הכטב"מים, הרחפנים, הגילוי האווירי, מצנחי הרחיפה, וההגנה האווירית של ארגון חמאס. כמו כן, היה מעורב בתכנון וביצוע המתקפה הרצחנית ב-7 באוקטובר.

אחראי על מתקפות כתב"מים ומצנחי רחיפה: תיעוד מחיסול ראש המערך האווירי של חמאס // דובר צה"ל

06:13: דיווח ברויטרס: בתגובה לתקיפת כוחות אמריקנים במזרח התיכון על ידי מיליציות פרו-איראניות, ביידן הוציא מכתב ליו"ר בית הנבחרים ומסר כי "ארה"ב מוכנה לנקוט בצעדים נוספים".

06:11: דובר צה"ל התיר לפרסום: סמל שיראל חיים פור, בת 20 מראשון לציון, נפלה בשבת 7 באוקטובר.

05:59: כשברקע הודעת צה"ל על הרחבת פעילות כוחות היבשה, והגברת עוצמתן של ההפצצות וההפגזות על רצועת עזה, הודיע הפנטגון כי שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין שוחח עם שר הביטחון יואב גלנט. בשיחה, הדגיש אוסטין את "חשיבות השמירה על אזרחים" במהלך הפעילות בעזה.

05:26: יו"ר בית הנבחרים החדש בארה"ב, מייק ג'ונסון, שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בחשבון ה-X שלו (טוויטר לשעבר) צייץ כי "בית הנבחרים עומד לצד ישראל".

04:17: דיווחים על תקיפות נרחבות ברצועת עזה מהאוויר.

04:15: בעקבות המחאה בתחנת "גרנד סנטרל" בניו יורק: מפגינים פרו-פלשתינים נעצרו על ידי המשטרה המקומית.

04:14: צה"ל עצר כמה פלשתינים במחנה הפליטים הפלשתיני ג'לזון הסמוך לרמאללה.

04:02: על פי דיווחים ערבים: בדקות האחרונות צה"ל תקף במרחב מגדלי "אל רזאן" באיזור בית לאהיה בצפון הרצועה.

02:44: דיווחים בערוצים לבנוניים: מל"ט של צה"ל תקף בירי 2 טילים יעד בסמוך לחוות שבעא בדרום לבנון.

02:41: בעזה מדווחים על המשך חילופי אש באל-בורייג' שבמרכז הרצועה.

צה"ל תוקף בצפון רצועת עזה, צילום: אי.פי

02:36: מקורות מסרו הלילה לרשת "אל-מיאדין" הפרו-איראנית כי "ההסלמה הישראלית" באה אחרי התקרבות להשגת הסכם רגיעה, שיכלול את שחרור כל הילדים והנשים שנחטפו על ידי חמאס והארגונים האחרים.

02:20: דווח בסוכנות הידיעות "אל מאידין" המקורבת לחיזבאללה על שיגור לעבר כוחות אמריקניים בסוריה.

01:58: משרד הבריאות בעזה, שמנוהל על ידי חמאס, מדווח על כמאה הרוגים בתקיפת הבניין ברצועה.

גל התקיפות הנרחבות התחדש כעת ברצועה // רשתות ערביות

01:56: התחדש הירי לעוטף: אזעקות בנתיב העשרה.

01:25: עכשיו בתחנת ׳גרנד סנטרל׳ בניו יורק הפגנת תמיכה ענקית בעזה. בין המפגנים גם יהודים אמריקאים שקוראים להפסקת אש. התחנה עצומה המפגינים הצליחו למלא אותה.

01:24: מקורות פלשתיניים מדווחים על עשרות הרוגים בתקיפה במחנה שאטי ליד העיר עזה בבניין רב קומות שהותקף.

01:18: דובר מטעם צה"ל לתקשורת הזרה, ניר דינר, צוטט ב"ניו יורק טיימס" באומרו כי כוחות צה"ל נלחמים בתוך רצועת עזה

01:05: גורמים אמריקאים לרשת CBS: ״ייתכן ומדובר בהתחלה הדרגתית של מבצע קרקעי של ישראל ברצועת עזה".

רצועת עזה, הלילה, צילום: רשתות חברתיות

00:58: שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן התייחס להחלטה שעברה בעצרת האו"ם, הקוראת להגיע להפסקת אש, ואמר כי "ישראל לא תעצור את הלחימה עד להשמדת תשתיות החמאס והחזרת החטופים".

השגריר ארדן: "ישראל לא תעצור את הלחימה עד להשמדת תשתיות החמאס והחזרת החטופים" // 27 א

00:50: בחמאס טוענים שהמחבלים שלהם פועלים כנגד פלישה קרקעית של צה"ל בבית חאנון (צפון הרצועה) ובמזרח אל-בורייג' (מרכז הרצועה). לטענת ארגון הטרור יש חילופי אש כבדים בשטח.

00:41: הרעשה ארטילרית כבדה, הדי פיצוצים חזקים נשמעים בעוטף, כמו כן נשמעים קולות ירי מזרח מחנה ג'אבליא בצפון הרצועה.

צה"ל תוקף בצפון רצועה עזה // אל ג'זירה

00:27: תקיפה עוצמתית סביב בית החולים האינדונזי. בנוסף, הפצצה את לעבר מגדלי שייח' זאיד בצפון רצועת עזה.

צה"ל תוקף כעת מטרות בסמוך לבית החולים האינדונזי ברצועת עזה, צילום: רשתות חברתיות

00:26: דיווחים פלשתיניים: עימותים עם כוחות הביטחון ליד המחסום הצפוני של העיר קלקיליה.

00:25: עצרת האו"ם דחתה את הצעת קנדה להוסיף גינוי למתקפת הטרור של חמאס להצעת ההחלטה.

ההצבעה באו"ם להפסקת האש, צילום: ללא קרדיט

00:20: שר החוץ אלי כהן: "דוחים על הסף את הקריאה הבזויה של האו"ם להפסקת אש. ישראל מתכוונת לפעול לחיסול החמאס בדיוק כפי שהעולם פעל מול הנאצים ומול דאעש".

00:15: דיווחים פלשתיניים על חילופי אש בין מחבלים לכוחות הביטחון בכמה צירים במזרח הרצועה.

00:09: שגרירית ישראל למצרים, אמירה אורון: "מגנים את ההתקפות האכזריות של הטרוריסטים החות'ים על ישראל, שפגעו בערים המצריות".

בהכנת הידיעה השתתפו: אריאל כהנא, שירית אביטן כהן, נטעאל בנדל, לילך שובל, חנן גרינווד, דנה בן שמעון, סוניה גורודיסקי, מרב סבר, שמעון יעיש, רונית זילברשטיין, דוד ברון, ארז לין, איליה יגורוב, מישל מכול, מיטל יסעור בית-אור, אבי כהן, איציק סבן, יהודה שלזינגר, נטע בר, אפרת פורשר, אסף גולן, שחר קליימן, יורי ילון, נועם (דבול) דביר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו