נתניהו לא קיבל אחריות: "היה פה מחדל נורא" | צפו בהצהרות רה"מ, גלנט וגנץ

לראשונה מאז פרוץ המלחמה, רה"מ נתניהו עונה לשאלות עיתונאים • "זו מלחמת העצמאות השנייה - נשמיד את האויב מעל ומתחת לקרקע" • שר הביטחון גלנט: "ככל שיגבר הלחץ הצבאי - כך גדל הסיכוי שנשיב את החטופים" • השר גנץ: "אין במבצע הזה שעון חול מדיני רק מבצעי, נקשיב לידידנו אך נעשה מה שנכון לנו"

נתניהו עונה לכל השאלות // לע"מ

שלושה שבועות אחרי מתקפת הפתע של חמאס ופרוץ המלחמה שגבתה את חייהם של 1,400 בני אדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו השיב הערב (שבת) לראשונה על שאלות.

נתניהו הדגיש בהצהרתו כי "זו מלחמת העצמאות השנייה של מדינת ישראל", אך בהמשך סירב לקחת אחריות על האסון ב-7 באוקטובר, וקרא תשובה מוכנה: "אחרי המלחמה כולם יצטרכו לתת תשובות לשאלות קשות. היה פה מחדל נורא והוא ייבדק עד תום. המשימה שלי היא להציל את המדינה".

נתניהו, גלנט וגנץ במסיבת העיתונאים, צילום: רויטרס

ברקע הקרע שנוצר בעם עקב קידום הרפורמה המשפטית, נתניהו לא התייחס להשפעתו על תזמון הטבח שביצע חמאס, אך ציין כי החקיקה "לא עומדת על סדר היום". בנוגע להשפעותיה של עסקת שחרור של גלעד שליט בתמורה ליותר מ-1,000 מחבלים, נתניהו חזר פעם נוספת על תשובתו כי "יגיע היום ונדון גם בזה".

"מאוחדים ברוח לחימה"

בפתח הצהרתו אמר נתניהו: "אתמול בערב נכנסו כוחות קרקעיים בשערי עזה, בפתחו של מעוז הרשע. זהו השלב השני של המלחמה, שמטרותיה ברורות: השמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של החמאס והחזרת החטופים הביתה".

נתניהו: "זו מלחמת העצמאות השנייה שלנו, זו משימת חיי" // לע"מ

נתניהו ציין כי "קיבלנו את ההחלטה להרחבת הפעילות הקרקעית באופן שקול ומושכל, מתוך מחויבות להבטחת ביטחון המדינה. הלוחמים שלוחמים בשטח האויב יודעים שהעם והנהגת העם עומדים מאחוריהם".

נתניהו הוסיף ואמר: "יש לנו צבא נהדר, גיבורים יהודים ולא-יהודים, חילונים ודתיים, שמאל וימין. כולם מאוחדים ברוח לחימה שלא ראיתי כמותה. הם נכונים להילחם בעוז ועוצמה נגד אויב שאין אכזר ממנו. הם רוצים להחזיר לפושעים על מעשיהם שעשו לאחינו ואחיותינו, לטובת האנושות כולה".

"לנגד לוחמינו הגיבורים מטרה אחת עליונה להביס את אויבינו ולהבטיח את קיומינו. תמיד אמרנו - לעולם לא עוד

נתניהו: "זו מלחמת העצמאות השנייה שלנו, זו משימת חיי", צילום: ללא

נתניהו התייחס לפגישתו הערב עם משפחות החטופים ואמר "ליבי נשבר. חזרתי ואמרתי להם שבכל שלב עד עכשיו ומעכשיו אנחנו נמצא כל אפשרות להחזיר את אחינו ואחיותנו החטופים. חטיפתם היא פשע נגד האנושות".

נתניהו התייחס גם לביקורת נגד ישראל בעולם, ברקע האשמתו של נשיא טורקיה ארדואן: "אלו שמעזים להאשים את חיילינו בפשעי מלחמה הם חדורי צביעות ושקר, שאין בהם טיפת מוסר אחת. צה"ל הוא הצבא המוסרי בעולם והוא עושה הכול כדי למנוע פגיעה בחפי פשע. לעומתנו, הציניות של האויב אינה יודעת גבול. הוא מתשמש באזרחים כמגן אנושי, בבתי חולים כמפקדות וספקי דלק למלחמה שלו".

גלנט: "הרעדנו את האדמה בעזה"

השר גלנט פנה לבני משפחות החטופים, הנרצחים והנעדרים ואמר כי "אין רגע אחד שאינני חושב עליכם כשאני בא לשקול את הפעולה של הכוחות".

גלנט: "זו תהיה מלחמה ארוכה, זה או אנחנו או הם" // לע"מ

הוא הדגיש כי "ביממה האחרונה עברנו שלב, העוצמה של האש שנחתה על האויב היא כזו שהרעידה את האדמה ברצועת עזה, והיא שונה ממש שחווה החמאס מאז היווסדו. כוחות צה"ל מתמרנים באיזורים רלוונטים ופוגעים בכוח חמאס מתחת לאדמה ומעליה, באוויר ובים. חמאס סופג מהלומות קשות שלא ידע כמותם".

גלנט הביע אמון מוחלט ברמטכ"ל, בקציני ובמפקדי צה"ל, בלוחמים בכל זרועות הלחימה, בראש השב"כ ואנשיו ובראש המוסד ואנשיו.

"יחד, מערכת הביטחון תגיע להישג ואני בוטח שהאנשים הללו, מהלוחמים בשטח ועד לרמטכ"ל, יביאו אותנו לניצחון".

שר הביטחון התייחס לסוגיית החטופים והדגיש כי המדינה עושה "כל מאמץ על מנת להשיב את החטופים אלינו. זו התמודדות עם מציאות שלא ידענו בעבר, ואנחנו נכונים לעשות כל שנדרש. זו איננה משימה משנית אלא בעלת חשיבות עליונה. אנחנו מתמודדים עם ארגון רצחני שרצח ילדים בכוונה תחילה, שאנס נשים, ששידר לבני משפחות את תמונות הרצח בזמן אמת".

"זה או אנחנו או הם", צילום: רויטרס

בסיום דבריו אמר גלנט: "אל נשלה את עצמנו - הם לא מחפשים פתרונות הומניטריים, אלא להסיר מעצמם את לחץ המלחמה. המאמץ להשיב את היקירים שלכם הוא חשוב עבורנו. ככל שתגבר עוצמת האש, וככל שנכה יותר קשה את חמאס, כך גדל הסיכוי שנביא אותם למצב שיגיעו לפתרונות שיאפשרנו לנו להגיע ליקריכם".

גנץ: "נלחמים בעקבות האסון הגדול"

השר גנץ אמר בהצהרתו כי "החברה הישראלית חוותה אסון מהגדולים בתולדותיה, ובעקבותיו אנחנו עומדים ונלחמים יחד. נילחם כדי שמציאות בדרום תשתנה מהיסוד, כדי שאויבינו בכל החזיתות יבינו את המסר".

גנץ: "כשעם ישראל מאוחד אף אחד לא יכול לנצח אותנו" // לע"מ

לגבי סוגיית החטופים אמר גנץ: "אנחנו עושים כל מאמץ להחזיר את כל השבויים  הביתה. זו חובתנו המוסרית כמדינה, והמהלך הקרקעי, לצד המאמצים הנוספים יכול לקדם אותנו גם להשבתם הביתה של החטופים.

"כולנו, רה"מ, שר הביטחון וקבינט ניהול המלחמה לצד הקבינט המורחב וכל שדרת הפיקוד מבינים את גודל האחריות האדירה המונחת על כתפינו. אנחנו גם מרגישים את הכאב וציפיות אזרחי ישראל. נפגשתי אישית עם משפחות השבויים, ואני אעמיד את עצמי ברשותם בכל עת שאוכל אני מבטיח אין אמצעי שלא ננקוט בו כדי שישובו בנים ובנות לגבולם".

בסיום דבריו אמר השר גנץ: "עלינו לזכור שמולנו ארגון חסר פני אנוש, שמשתמש בתינוקות ונשים כדי להגן על עצמו.הם מנסים לקרוע את החברה הישראלית והם ייכשלו. אנחנו נדאג במוקדם או במאוחר שכולם ישלמו את המחיר".

"המחדל יבדק עד תום"

בהמשך מסיבת העיתונאים, נתניהו ענה לראשונה על שאלות. במהלך תשובותיו, הבהיר על שאלת האחריות: "כבר אמרתי וחוזר ואומר - אחרי המלחמה כולנו נדרש לתשובות לשאלות קשות, כולל אותי. היה פה מחדל נורא והוא ייבדק עד תום. אני מבטיח שלא תישאר אבן על אבן שלא תיבדק. המשימה העליונה שלי היא להציל את המדינה ולהוביל את חיילנו לניצחון מוחלט על החמאס ועל כוחות הרשע".

עונה על השאלות הקשות. נתניהו, צילום: רויטרס

"יש לנו משימה. אני בא מפגישה מטלטלת עם משפחות החטופים. פשוט קורע את הלב", שיתף נתניהו. "העם כולו מאוחד בכאב שלהם. אנחנו מחויבים לעשות הכל כדי להחזירם, לא משימה פשוטה".

בהמשך, נשאל על הרפורמה המשפטית והבהיר כי "הרפורמה המשפטית לא עומדת על סדר היום. הסרנו את חילוקי הדעות בינינו. יצרנו יחד, באמת ביחד. זה לא פאזה. אנחנו מבלים ביחד כמעט 24/7. עובדים כצוות מלוכד עם הרמטכ"ל. אני אמרתי שסרבנות זאת לא אופציה ובעת מבחן לא תהיה סרבנות - ואני גאה לומר שיש התגייסות של 130%".

באשר לעסקת שליט, אמר נתניהו: "חושב שהיו דברים מאוד קשים בעסקה הזאת, לא מתעלם מזה. יגיע היום ונדון גם בזה".

נתניהו: "היו דברים קשים בעסקת שליט" // לע"מ

בהמשך, התייחס למתח בין השמדת חמאס והשבת החטופים: "ישראל לא תחזור בה, וכאן אין מתח. השיקול שלנו לעבור לשלב השני לפעולה הקרקעית לא מתנגש בשום צורה ברצון והיכולת להשיב את החטופים. יעד עליון: להשמיד את חמאס, יעד שני: להשיב את החטופים".

המטרה: להשמיד את חמאס

כשראש הממשלה נשאל האם הוא קיבל מסמכים מראש אמ"ן וראש שב"כ על התרעה ממלחמה, ומה עשתה הממשלה בנוגע לכך, הוא השיב כי "הגדרתי מטרה להשמיד את חמאס. התיאור הוא לא נכון, שמעתי שגם רציתי לחזק את חמאס. לא אני חיזקתי אותו, הובלתי שלוש מערכות נגדו. הפעולות החלישו משמעותית את היכולות של חמאס". עם זאת, הוסיף נתניהו כי בדיעבד, זה לא הספיק. "זה לא היה מספיק ואנחנו נחושים עכשיו להשלים את המלאכה".

גנץ במסיבת העיתונאים, הערב, צילום: אי.פי.אי

בנוגע לאיראן, ציין ראש הממשלה: "איראן תומכת בחמאס. אני חושב ש-90% מהתקציב הצבאי של חמאס בא מאיראן, שמממנת ומארגנת ומדריכה. אני לא יכול להגיד בהכרח שבפעולה הזאת הם היו שותפים לתכנון, אבל זה שהם מגבים את מכונת המלחמה של חמאס, בלעדיהם אין חמאס וחיזבאללה".

נתניהו אמר: "יש פה ציר רשע שמנהל מלחמה נגדנו ונגד כל העולם החופשי, וגם נגד המתונים בחברה הערבית. זה משפיע על כל העולם המערבי, הם מנסים להחזיר אותנו לימי הביניים. לא ידוע אם היו מעורבים בתכנון".

לא חיזקתי את חמאס, מטרה להשמיד את חמאס. נתניהו, צילום: אי.אף.פי

על ביטול משרדי הממשלה המיותרים, אמר: "אני בעד. הנחיתי את שר האוצר להכניס את הידיים לכיס. הכלכלה היחידה שמעניינת אותי עכשיו זאת כלכלת חימושים. יש לנו כלכלה אדירה, אנחנו יכולים לספוג את זה. רואים את זה עכשיו בשיקום היישובים בעוטף, שמים שם כסף, נכניס את היד לכיס ונעזור לאזרחים והעסקים".

באשר לחטופים, אמר נתניהו כי "הפגינו בחוץ ל'כולם תמורת כולם'. זה דבר שדנו בו, חברי ואני יחד עם האנשים שמטפלים בזה מקצועית. חושב שלהיכנס לפירוט הדברים לא יועיל להגשמתם".

נתניהו במסיבת העיתונאים, צילום: אי.אף.פי

"אני חייב להגיד עוד דבר: אנחנו נמצאים, עכשיו הייתי בישיבה השנייה עם משפחות החטופים. אתה עומד שם מבחינה אמוציונלית, אתה מרגיש חסר ישע. כל אחד חושב 'מה אם זה היה אצלי?', מרגיש את זה בקרביים ובנשמה. אני מנוע כשאני מדבר איתם לפרט את המודיעין שיש לנו, את השיקולים. אנחנו עוסקים בזה לא כאיזה משימה צדדית. זה חלק אינטגרלי ממטרות המלחמה, אנחנו פשוט מנועים מלפרט את כל הדברים שאנחנו עושים".

גם שר הביטחון גלנט ענה על תשובה בסוף מסיבת העיתונאים ואמר כי יש לו אמון במערכת הביטחון וכי למדינה "יש את מיטב האנשים שיביאו לניצחון בצורה מכערת ובאופן כזה שהדברים יהיו ברורים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר