מתגברים על הסטרס: 5 דקות של נשימה ותנועה יכולות להוריד את הלחץ

הלחץ משפיע עלינו פיזית ונפשית ויש דרך מאוד פשוטה שאפשר להתגבר עליו • כל מה שאתם צריכים זה לקחת פסק זמן מההמולה היומיומית ולהקשיב לעצמכם

סטרס הוא חלק בלתי נפרד מהחיים. מעין תחושה שלא ניתן להימנע ממנה. החיים כאן רצים בקצב מסחרר, לצד המלחמה הקשה אנחנו גם צריכים לגמור את החודש, לספק לילדינו את צרכיהם וכשהשגנו מטרה שהצבנו אנחנו כבר רואים את מטרתנו הבאה, אנו מוצפים בחדשות מטרידות, שאובים למסכים, עובדים סביב השעון ומנסים בין לבין למצוא קצת זמן לעצמינו.

בין ביקוריי בכפרים הפסטורליים של הודו שיושבים על רכס ההימלאיה, נחשפתי לאנשים רבים שלא חיים תחת לחץ. לפי ״התפיסה הבודהיסטית״ אובדן, ארעיות והתפרקות הם במהות החיים. לעולם לא נצליח לחיות חיים שלמים מבלי שנפגענו, מבלי שאיבדנו משהו יקר, מבלי שחווינו חוסר יציבות בתחום מסוים. לכן, הבודהיזם מציע דרך הסתכלות אחרת על המציאות. במקום להמשיך לייצר רשתות ביטחון ולהעצים את התלות בהן, אנחנו יכולים לתרגל נוכחות ברגע שתאפשר לנו להתבונן על הארעיות שבחיים וקצת להתיידד איתה. לתרגל קבלה של המציאות כפי שהיא.

תנועה אקטיבית ודינמית, תרגילי נשימה ומדיטציה, צילום: ללא

התמודדות עם סטרס מובילה רבים מאיתנו לנסות למגר את התחושה על ידי מציאת פיתרונות פרקטיים לדאגות ולפחדים שלנו. וכך, כשמופיעה תחושת הלחץ, שמשפיעה עלינו מבחינה פיזית ונפשית, אנחנו מזהים לעיתים את התוכן שעלה במוחנו שמכיל בדרך כלל דאגות בלתי נגמרות בקשר לעתידנו - ואנו נזרקים ליצירת רשתות ביטחון מדומיינות.

יוגה להפחתת הסטרס הפיזי

תרגול יוגה בנוי מתנועה אקטיבית ודינמית, תרגילי נשימה ומדיטציה. בשנים האחרונות המחקר על השפעותיה של היוגה מבחינה פיזית ופסיכולוגית תפס תאוצה, ונמצא קשר חד משמעי בין תרגול יוגה להפחתת סטרס. מערכת העצבים האוטונומית הנמצאת בגופנו מחולקת לשתי תתי מערכות – המערכת הסימפתטית האחראית על דריכות ולחץ והמערכת הפרא–סימפתטית האחראית על רגיעה והרפיה.

יוגה מסייעת לשגרה פשוטה ומיטיבה

כשאנחנו מתרגלים יוגה אנחנו מפעילים באופן יזום את מערכת העצבים הפרא–סימפתטית ומייצרים באקטיביות אותות חשמליים שאומרים למערכת הדרוכה שהכל בסדר והיא יכולה להירגע. תרגול יוגה תורם להורדת רמות הקורטיזול (הורמון שמופרש בעת מצבי לחץ בדם), ובכך מרגיע את תחושת הסטרס שלעיתים משתלטת על המערכת. גם אם נקדיש 5 דקות אחדות של נשימה ותנועה נרגיש את ההשפעה המיידית שלהן על הגוף והנפש שלנו.

שגרת בוקר יוגית

כדי לחולל שינוי בחיינו, ההמלצה היא לעשות שינויים עדינים והדרגתיים בשגרה ובכך להטמיע בתוכנו בצורה רגישה כלים שיש למסורת של היוגה להציע.

קבלה של המציאות באמצעות יוגה

ניהול שגרת בוקר כחצי שעה לפני שעת הקימה מסייעת לשגרה פשוטה ומיטיבה. גם לוותר על הבהייה במסך על הבוקר, על אף שזו החלטה שדורשת תרגול בשל המאפיינים ההתמכרותיים של המסכים.לאחר מכן, זה הזמן לשבת על מזרון היוגה ופשוט להקשיב לנשימה. אין צורך בטכניקות מדיטציה מורכבות, אפשר לשבת מספר דקות ולהעביר את תשומת הלב לאוויר שממלא את גופנו ואחר כך יוצא. אפשר גם להשלים עם 2-3 תנוחות יוגה מפנקות ונעימות. כל הטקס הזה דורש מאיתנו לכוון את השעון המעורר כ - 30 דקות אחדות לפני השעה בה אנו רגילים להתעורר. חצי שעה כזו בכל בוקר תחולל שינוי מהותי בחייכם, תשפיע על רמות הלחץ ותפחית את תחושת המתח והרגשות השליליים.

תרגול יוגה קבוע בלו"ז השבועי

הוסיפו לשגרה הקבועה שלכם תרגול יוגה אחד בשבוע בשעה נוחה. ניתן לתרגל בבית מול היוטיוב, ניתן לתרגל אצל מורה ואם נתקלנו בחוסר זמן, ניתן לבצע רצף קצר של כמה תנוחות יוגה שאנחנו זוכרים. לרוב אנחנו נוהגים לוותר על התרגול אם אין לנו שעה שלמה פנויה, 5 דקות של תנועה עדיפות על וויתור מוחלט.

אז גם אם לא נבלה את כל ימי חיינו בכפר פסטורלי בהרי ההימלאיה, אנו יכולים לאמץ הרגלים מתוך המסורת של היוגה שישפיעו על תחושת הרווחה בחיינו ויעזרו לנו להפחית את הסטרס על – ידי התבוננות בדאגות, נשימה, תנועה וטיפוח קבלה של המציאות המשתנה ללא הרף.

הכותבת היא מורה ליוגה ולחינוך מיוחד

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר