במשך עשרות שנים, המשוואה של עולם היוקרה והצרכנות הייתה יציבה וברורה: המחיר הגבוה הוא ערובה לנצחיות. הצרכן הקלאסי רכש נעל עור כדי שתחזיק שנים רבות, ושעון כדי להוריש אותו לנכד.
אולם נתונים חדשים, המשתקפים בדוחות צרכנות בינלאומיים כמו למשל דוח דלויט (Deloitte), מצביעים על שבירת המשוואה. הדורות הצעירים משכתבים את חוקי המשחק: הם כבר לא מחפשים "מורשת" (Heritage) או עמידות לנצח, אלא "נראות" (Visibility). הם מעדיפים את הריגוש המיידי והטרנדי על פני ההשקעה הכבדה לטווח הארוך.
הרגליים על הקרקע
השינוי התפיסתי בולט במיוחד בקטגוריית ההנעלה. בעבר, הצרכן הנבון היה חוסך ומשקיע 1,500-2,000 ש"ח במגפי עור איכותיים שילוו אותו חורפים רבים. היום, ההיגיון הכלכלי עבר טרנספורמציה של "פיצול ההשקעה".
במקום זוג אחד יקר ועמיד, דור ה-Z יעדיף לרכוש באותו תקציב שלושה או ארבעה זוגות סניקרס בטווח מחירים של 300-450 ש"ח, המספקים את הצורך בטרנדיות וגיוון. העובדה שהם נשחקים מהר יותר מנעל יוקרה אינה נתפסת כחיסרון, אלא כיתרון סמוי: היא מאפשרת לצרכן להחליף אותם בקלות ולקנות את הדגם הלוהט הבא בעונה הבאה. זו צריכה שמקדשת את ה"לוק" היומי ואת ההתאמה לאופנה המתחלפת, על פני איכות החומר.
"כרטיס הכניסה" הזול למועדון היוקרה
הנדבך השני במהפכה זו הוא חדירת תודעת ה"שיין" (Shein) וה"עלי אקספרס" אל מותגי העל. תרבות הצריכה המהירה הרגילה את הצרכנים לסיפוק מיידי, והשאלה היא: למה להשקיע בתיק יוקרה ב-15,000 ש"ח, כשאפשר לרכוש פריט כניסה נגיש וטרנדי יותר?
זו הסיבה לפריחה האדירה של מחלקות הביוטי בבתי האופנה העילית. צעירות רבות יעדיפו לרכוש שפתון של "דיור" או בושם של "איב סאן לורן" ב-180 ש"ח. הפריט הקטן הזה מהווה "כרטיס כניסה" למועדון היוקרה, מאפשר לעשות "Unboxing" ברשתות החברתיות ולהרגיש שייכות למותג במחיר שווה לכל נפש. זהו ניצחון הנגישות: היוקרה הפכה למוצר מדף יומיומי.
מהפכת הזמן
גם בגזרת האקססוריז והשעונים השאיפה הישנה לחסוך עשרות אלפי שקלים לשעון שוויצרי עם מנגנון מכאני מורכב (כמו "אומגה" או "רולקס") מתחלפת בפרקטיקה אופנתית.
הצרכן החדש בוחר ב"שעוני אופנה" - הוא מעדיף שעון עם לוגו של מותג אופנה מוכר כמו Hugo Boss, Armani, Lucien Rochat או Jacques Lemans. המחיר, שנע לרוב בין 800 ל-1,500 ש"ח, מאפשר להיות מעודכן ורלוונטי.
רשתות המתמחות בקטגוריה זו מבינות שהלקוח לא מתעניין במנגנון הפנימי או בעמידות ל-50 שנה, אלא בכך שהשעון משלים את ה"טוטאל לוק" העכשווי שלו. בדיוק כמו הסניקרס, השעון הפך לאביזר אופנה מתחלף. הצרכן מעדיף להחזיק שניים או שלושה שעונים שונים ולהחליף ביניהם, מאשר לענוד שעון יוקרה אחד "כבד" ומחייב שלא משתנה לעולם.
השורה התחתונה: יוקרה נזילה
אנחנו עדים לעידן של "יוקרה נזילה". הערך בעיני הצרכן החדש לא נמדד עוד בעמידות החומר, אלא ברלוונטיות התרבותית הרגעית שלו. תעשיית האופנה והקוסמטיקה נדרשת להתאים את עצמה למציאות שבה המוצרים אולי זמניים יותר אך קצב הרכישה והצורך בריגוש חדש הפכו למהירים ואינטנסיביים הרבה יותר.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
