כך הרשתות החברתיות גורמות לנו להאמין בשקרים

אנחנו גוללים, לוחצים לייק ומשתפים - אבל מתי בפעם האחרונה עצרנו לשאול: "רגע, האם זה באמת נכון?"

הדופק הדיגיטלי שלנו. צילום: istockphoto

 

הרשתות החברתיות הן הדופק הדיגיטלי שלנו. המקום שבו אנחנו מבלים שעות, גוללים בלי סוף ומתעדכנים במה שקורה בעולם. אבל מאחורי הממים הוויראליים וההאשטגים המושכים מסתתרת מערכת שלמה שמעצבת לנו את המציאות - לפעמים מבלי שאנחנו בכלל מבינים את זה.

אז איך בדיוק הרשתות החברתיות גורמות לנו להפסיק לשאול שאלות? הנה 6 דרכים שכנראה לא היינו מודעים אליהן:

1. האלגוריתם מכניס אותנו לבועה

מציגים לנו בדיוק את מה שאנחנו רוצים לראות, צילום: קאנבה

הפיד שלנו מותאם אישית בשבילנו - והוא יודע בדיוק מה אנחנו אוהבים. האלגוריתמים מנתחים כל קליק ולייק, ומציגים לנו בדיוק את מה שאנחנו רוצים לראות. נשמע מעולה? לא ממש.

מחקר של Pew Research Center מצא שאנשים נוטים לראות תוכן שמחזק את האמונות שלהם, מה שיוצר "חדרי תהודה". התוצאה? אנחנו יכולים להרגיש שכל העולם מסכים איתנו, גם כשזה ממש לא המצב. הבועה הנוחה הזו מספקת תחושת ביטחון שקרית ומונעת מאיתנו לחשוב בצורה ביקורתית. כדאי לצאת מהבועה מדי פעם - הסקרנות והספקנות יחזרו אלינו.

2. תוכן ויראלי לא מחכה לבדיקת עובדות

כשמשהו הופך לוויראלי, הוא מתפשט כמו אש. ואם אנחנו רואים אותו אלפי פעמים, קל להניח שזה פשוט נכון. אבל המהירות שבה תוכן מתפשט לא נותנת מקום לבדיקה. אנחנו פשוט מקבלים טענות כי כולם מסביבנו מאמינים בהן.

בהיסטריה של השיתוף, ההקשר והאמת המקוריים נעלמים. המוח שלנו נמשך באופן טבעי למה שמקובל, ומניח שזה מהימן. אז כדאי לעצור לרגע, לחקור ולוודא - לפני ששותפים הלאה.

3. המשפיענים שלנו לא תמיד צודקים

החיים המושלמים שלהם יכולים לעצב את התפיסה שלנו, צילום: מידג'רני

למשפיענים יש השפעה אדירה על מה שאנחנו חושבים ומאמינים. החיים המושלמים שלהם והדעות שלהם יכולים לעצב את התפיסה שלנו. מחקר של Mediakix מצא ש-49% מהאנשים סומכים על המלצות של משפיענים בעת קנייה. והאמון הזה מתרחב גם לדעות על חדשות ואירועים עולמיים.

אבל הסיפורים המהודרים שלהם לא תמיד מבוססים על עובדות. זכרו שגם משפיענים טועים - ושמירה על גישה ביקורתית תשמור את העיניים שלנו פקוחות.

4. הרגש שלנו עוקף את ההיגיון שלנו

פוסטים שמעוררים צחוק, דמעות או כעס - הם אלו שמתפשטים הכי מהר. וזה לא בטעות. הרשתות החברתיות פורחות על תוכן רגשי כי הוא תופס תשומת לב. הבעיה? ההשפעה הרגשית עוקפת את החשיבה הלוגית ודוחפת אותנו להגיב במקום לחשוב.

אם משהו נוגע לנו בלב, אנחנו עשויים לשתף אותו מבלי לבדוק את נכונותו. המוח שלנו מתוכנן להגיב לגירויים רגשיים, והרשתות מנצלות את זה. אז כדאי לשאול את עצמנו: האם ההשפעה הרגשית מצריכה מענה חפוז, או שמגיע לנו להתעכב קצת על ההיגיון?

5. קוראים רק את הכותרת

כדאי לצלול פנימה לכתבה, צילום: Getty Images

מרבית האנשים קוראים רק את הכותרת לפני שהם משתפים או מסיקים מסקנות. למעשה, לפי מכון העיתונות האמריקאי, 60% מהאנשים משתפים סיפורים על בסיס הכותרת בלבד. והכותרות? הן נכתבות כדי למשוך תשומת לב, לא בהכרח כדי לשקף את התמונה המלאה.

הניואנסים והפרטים שנדרשים כדי להבין את ההקשר מוסתרים בתוך המאמר. אז כדאי לא להסתפק בכותרת - ולצלול פנימה לתוך הכתבה עצמה.

6. הרבה לייקים = האמת? לא בדיוק

כשאנחנו רואים פוסט עם אלפי לייקים ושיתופים, זה מרגיש כאילו כולם מסכימים. אבל ההסכמה הזו יכולה להיות מטעה. לפי מאמר ב-The Atlantic, אשליית ההסכמה מקטינה את הסיכוי שאנשים יעזבו את עמדותיהם ויביעו דעות חלוקות.

התוצאה? דעות מיעוט נדחקות הצידה, ואנחנו מרגישים לחוצים להתאים את הדעה שלנו לדעת הרוב. זכרו: מספר הלייקים לא תמיד אומר שהדעה היא האמת.

 

אז מה עושים עם כל זה?

הרשתות החברתיות לא הולכות לשום מקום, אבל המודעות שלנו יכולה לעשות את ההבדל. ברגע שאנחנו מזהים את המלכודות האלה, אנחנו כבר צעד אחד לפני. נתחיל לשאול שאלות, נבדוק מקורות, ונזכור שהפיד שלנו לא משקף את כל המציאות - רק את החלק שהאלגוריתם רצה שנראה.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר