מדוע נכדו של הצייר הירושלמי השמיד את יצירותיו לאחר מותו? אירוע "בתים מבפנים" חוזר

פסטיבל האדריכלות כולל השנה מאות סיורים ובתים בירושלים • אפשר יהיה לבקר במבני ציבור חדשים כמו הספרייה הלאומית, המשכן החדש של בצלאל ועוד

מלון וולדורף אסטוריה ירושלים. צילום: Feel the vibe photography

אחרי שנדחה מעט בעקבות המלחמה, אירוע האדריכלות "בתים מבפנים" ייפתח בירושלים בחודש אפריל, זו הפעם ה־16. ברוח התקופה, האירוע יכלול גם סיורים הקשורים לסיפורים מ־7 באוקטובר, לצד סיפורים אישיים שספגו הקירות במשך השנים. אפשר יהיה לבקר במבני ציבור כמו הספרייה הלאומית, המשכן החדש של בצלאל ועוד.

בית הצייר ליטבינובסקי: השמדת יצירות עבור בצע כסף? 

בגבול טלביה-קטמון הישנה, שוכן בית הצייר פנחס ליטבינובסקי, שנבנה בראשית המאה ה־20 על ידי משפחת סלמן הערבית־נוצרית. ב־1948 עבר הבית לידי עיריית ירושלים שהעמידה אותו לרשות הצייר, לימים חתן פרס ישראל. ליטבינובסקי התגורר בו עד מותו ב־1984. הבית נותר על כל תכולתו במשך עשרות שנים, עד שבראשית 2020 החלו לפעול בו אמניות צעירות שהקימו בו את סטודיו "משלך", המרכז הראשון בארץ לאמנות נשים.

בית הצייר ליטבינובסקי, צילום: לנה גומון

בשנת 2021, בעקבות דרישה לפינוי ציוריו של ליטבינובסקי מהבית, החל אלון דין, נכדו, בהשמדת אלפים מהם במסור חשמלי. יש שיאמרו שהשמדת הציורים בוצעה כדי להעלות את ערך השוק של שאר הציורים.

במקום מוצגת כעת התערוכה "מי כסף ואדמת כוכבים" של האמנית ואוצרת גלריה בארי, סופי ברזון מקאי. בשלוש השנים האחרונות צילמה סופי את סלון ביתה שבקיבוץ בארי. הצילום האחרון צולם ב-1.10.23. המציאות פלשה ב-7 באוקטובר בפתאומיות לצילומים העדינים והטעינה אותם בזיכרונות של כל מה שהיה ואבד. כעת הם מספרים את סיפורי זיכרון ביתה של האמנית, שנחרב על ידי מחבלי הנוח'בה. במבנה מדרגות עץ לשימור והוא אינו נגיש.

רחוב כ"ט בנובמבר 10 א' | חמישי, 4.4, 14:00־18:00; שישי, 5.4, 10:00־14:00; חמישי, 11.4, 14:00־18:00, שישי, 12.4, 10:00־14:00 | בית פתוח ושישה סיורים ל־40 הבאים הראשונים.

הבית בימין משה 9: התערבות מודרנית במבנה היסטורי

ימין משה היא שכונה בקרבת העיר העתיקה, אשר הוקמה בשנת 1891 כחלק מהיציאה מן החומות, בצמוד לשכונת משכנות שאננים שהקים משה מונטיפיורי. הבית מורכב משני בתים מקוריים קטנים ומדגים התערבות מודרנית במבנה היסטורי.

התערבות מודרנית במבנה היסטורי. הבית בימין משה, צילום: דניאל חנוך

מתחת לחצר היה בור מים ששימש את הדיירים שהתגוררו סביבה. במסגרת תכנון הבית החדש, שומרו המבנים וחוברו יחד באמצעות החצר הקושרת ביניהם. הרעפים המקוריים נשמרו. בסיור אפשר יהיה להתרשם גם מאופן הטמעת המערכות המודרניות במבנים העתיקים.

האחוריים של ירושלים

"קנאות, אפלה וזוהמה שוכן ברחובותייך רעי הריח", כתב בנימין הרצל על ירושלים בשנת 1898. הסיורים עם רועי אופנבכר יתחקו אחר ירושלים של מטה ויעסקו בהיסטוריה של האשפה, הביוב וכל מה שעיר הנצח הקיאה מתוכה.

סודות מאחורי החומה, צילום: יעל הרמן

בסיורים שיעברו לאורך חומת העיר העתיקה, יחקור אופנבכר את המשמעות של הפסולת בהיסטוריה של העיר, יבדוק לאן הלכו הירושלמים בדורות הקדומים כדי להתפנות, יסביר מדוע פגש הרצל עיר כה מצחינה ומדוע נחשבה ירושלים של המאה ה־19 לאחד המקומות המסוכנים בעולם. כמו כן יעלו במהלך הסיורים שאלות כגון מה האשפה שלנו מלמדת עלינו? מה יסיקו ממנה הארכיאולוגים שינברו בה בעוד אלף שנה? וכיצד עלינו להתמודד עם משבר הפסולת העולמי?

נקודת מפגש: שער יפו | שני סיורים מוגבלים ל־40 משתתפים ברישום מקודם.

סיור לזכרו של ענר שפירא ז"ל, גיבור המיגונית

ענר שפירא ז"ל, יליד ירושלים שנרצח ב־7 באוקטובר, תוך שהגן בגבורה על חבריו במיגונית, נאבק במחבלים והציל חיים. את הסיור יוביל אביו, האדריכל משה שפירא. הסיור יעבור במרכז העיר, מבצלאל הישן לבצלאל החדש, בעקבות מורשת, אישים ומבנים לשימור ויעלה על נס את העיר שענר אהב כל כך.

ענר שפירא ז"ל, צילום: באדיבות המשפחה

נקודת מפגש: סמטת בצלאל פינת שמואל הנגיד | שישי, 12.4, 14:00 | הסיור מוגבל ל־20 משתתפים ברישום מוקדם

"בתים מבפנים" ייפתח בירושלים בתאריכים 4-6/4 וגם 11-13/4. הכניסה חופשית בהרשמה מראש. לפרטים נוספים הכנסו לאתר batim.itraveljerusalem.com

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר