למרות המחלה: אסף בן שמעון לא מוותר על המשחק

שחקן התיאטרון סובל מליקוי ראייה חמור, אבל זה לא מונע ממנו להמשיך לעבוד • עכשיו הוא מעלה הצגת יחיד שמבוססת על סיפור חייו, ועל הדרך עוזר לתיאטרון שנשרף

אסף בן שמעון , צילום: קוקו

הרזומה של השחקן אסף בן שמעון (37) מרשים. יש שם תפקידים בסרטים כמו "התגנבות יחידים" של דובר קוסאשווילי ו"המילים הטובות" של שמי זרחין; תפקידים בסדרות כמו "בשבילה גיבורים עפים" ו"ישמח חתני"; ותפקידים בהצגות של תיאטרון בית ליסין. את כל זה הוא עשה כשהוא סובל ממחלה ניוונית ברשתית, שגורמת לראייה שלו להידרדר בהדרגה עד למצב של עיוורון.

עכשיו מעלה בן שמעון הצגת יחיד, "בלי עין הרע", שמבוססת על סיפור חייו. ההצגה עולה במסגרת תיאטרון הנפש, תיאטרון עצמאי שפועל כבר 40 שנה, ובן שמעון כתב אותה ביחד עם השחקן והבמאי שראל פיטרמן, שגם ביים את ההצגה. "שראל ואני למדנו יחד בסטודיו למשחק של יורם לוינשטיין, ואנחנו עובדים יחד הרבה שנים", מספר בן שמעון. "חשבנו איך עושים מסיפור החיים שלי הצגת יחיד. כילד לא קלטו שיש לי בעיות בשדה הראייה, אף על פי שנכנסתי בקירות. חשבו שאני ילד מגושם. לקראת הצבא עשו עוד בדיקות, וראו שיש בעיה חמורה. פטרו אותי משירות צבאי. היום אני רואה כאילו דרך קשית, זה שדה הראייה שלי. יש לי תעודת עיוור. כשאני על סטים בצילומים, כולם יודעים ועוזרים לי. בדרך כלל יש לי גם עוזרת צמודה שמובילה אותי. כשאני מגיע לבמה אני לומד אותה היטב, כי אני זז במהלך ההצגה".

שראל פיטרמן,

במקביל לבעיית הראייה, בן שמעון גם גדל בסביבה לא פשוטה, בבית מורכב, וגם זה נכנס לתוך ההצגה. "הפקדתי את סיפור חיי בידיים של שראל. חשוב לי להגיד שזו לא הצגה מתקרבנת, היא מעניקה פרספקטיבה על החיים מהמקום שלי".

למרות המגבלה שלו, בן שמעון מסרב לוותר על קריירת המשחק. בקרוב ייצא הסרט "ברווזים" בכיכובו, שבו הוא מגלם שב"כניק. במקביל הוא מטפל בילדים ובבני נוער בפסיכודרמה. יש לו תואר שני בתחום. "מבחינתי, כל עוד אני יכול לשחק - אני עושה את זה", הוא אומר.

ב־20 בדצמבר תעלה ההצגה שלו, "בלי עין הרע", בבית ציוני אמריקה. כל הכנסותיה יועברו לשיקום תיאטרון הנפש, שהמחסן שלו נשרף באוקטובר האחרון. "השריפה הזאת זו טרגדיה גדולה שקרתה בתיאטרון", אומר בן שמעון. "כל התפאורות, התלבושות והציוד הטכני נשרפו. בלי כל אלה, אי אפשר יהיה להמשיך את העשייה בתיאטרון".

מנכ"ל תיאטרון הנפש, הווארד ריפ, יצא בקמפיין לגיוס כספים לשיקום התיאטרון. "תיאטרון הנפש הוא עמותה ללא מטרות רווח, והוא פועל כבר 40 שנים כדי לקדם ערכים יהודיים, הומניים, חברתיים ורב־תרבותיים", אומר ריפ. "התיאטרון מעסיק באופן ישיר יותר מ־100 עובדים מכל תחומי הבמה. התרומות שייאספו יוקדשו במלואן לבנייה מחדש של תפאורות ולרכישת ציוד תפעולי, שיאפשרו את המשך קיומנו גם בשנים הבאות. ההצגות חייבות להימשך".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר