"הסתכלתי באינסטגרם ונבהלתי ממה שראיתי"

הדר גבאי, שחקנית שגילתה את האהבה שלה לתרבות הצרפתית בתיכון והפכה פרנקופילית מושבעת, עברה לגור בפריז לאחר שהופיעה בארץ בפרינג' • בימים אלה היא משחקת בתיאטרון הלאומי של סו • "ההצגה היא קול שחייב להישמע", היא אומרת בראיון ל"ישראל היום" על הלך הרוח בצרפת, שמתקפת האנטישמיות באירופה לא פסחה גם עליה

הדר גבאי. צילום: Adrien Selbert

לצד מלחמת ההסברה שישראל מנהלת בעולם, מתקפת האנטישמיות לא פוסחת גם על מדינות שנחשבו ידידות אמת, כמו צרפת.

הדר גבאי, שחקנית שגילתה את האהבה שלה לתרבות הצרפתית בתיכון והפכה פרנקופילית מושבעת, עברה לגור בפריז לאחר ששיחקה בארץ בפרינג'. בימים אלה היא משחקת בתיאטרון הלאומי של סו (פרבר פריזאי) ב"אמסטרדם", מחזה מאת מאיה ערד-יסעור, שהועלה באירופה עשרות פעמים בשנים האחרונות.

מייצג שולחנות החטופים בפריז, צילום: AFP

"לפני כארבע שנים הבמאי הצרפתי לורן ברתום קרא את המחזה, והיה לו ברור שצריך להעלות אותו דווקא עכשיו, לראשונה בצרפתית", היא מספרת. "ברתום גייס צוות והתחיל לעבוד על הפקת ענק, בתמיכת התיאטראות הלאומיים של עמק הלואר ומשרד התרבות הצרפתי, והוא רצה שחקנית ישראלית דוברת צרפתית. התקבלתי בזרועות פתוחות. רמת העבודה, הכבוד והרגישות לטקסט היוו עבורי מקום בטוח".

מחאה של הקהילה היהודית בפריז, צילום: AP

אני מניחה שמאז 7 באוקטובר משהו השתנה.
"קרו שני דברים: האחד, שלי הפרטי, היה הפחד מהאנטישמיות הגוברת בעולם. הסתכלתי באינסטגרם ונבהלתי ממה שראיתי, מדברים שאנשים שאני מכירה פרסמו. אני גרה במקום בטוח, וגם בתוך הבטיחות הזו הרגשתי את הישראלית שבי, מתכננת נתיבי בריחה 'למקרה ש...', מדמיינת דברים שעלולים לקרות. למזלי, מיד כשהכל התחיל בן הזוג האנגלי שלי הבהיר לי חד-משמעית שהוא לצד ישראל.

"והדבר השני - היה ברור לי שהטקסט של 'אמסטרדם' הוא קול שחייב להישמע. כשעשינו חזרות, הרגשנו את הזרם החשמלי שעובר בגוף נוכח כמה משפטים שמאיה כתבה ב-2017, ושהיום מצמררים יותר מתמיד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר