שעה קלה אחרי שיובל רפאל עלתה בפעם הראשונה על במת האירוויזיון בבאזל, שוחחנו עם הבמאי יואב צפיר – איש טדי, ומי שמביים את הנאמבר הישראלי בשנים האחרונות – וגם השנה. בשיחה עם "ישראל היום", הוא מספר על הרגעים המרגשים מאחורי הקלעים, על הקונספט הבימתי יוצא הדופן – וגם על ההשראה ההיסטורית שמתחבאת בלב ההופעה.
"היה מדהים וממש מרגש. כולם בחדר הבקרה בכו, אפילו השווייצרים", אומר צפיר בחיוך. לדבריו, כבר מהרגע הראשון הורגשה תחושת ביטחון באוויר. "יובל הייתה ממוקדת, ביטחון מלא, תחושת חוזק - אנחנו מרגישים בולטים, חזקים, והאווירה הכללית פשוט טובה". ההפקה, כך נראה, התנהלה בדיוק כפי שתוכננה, והתגובות מסביב היו בהתאם - מרוגשות, חיוביות, נלהבות.
אצל צפיר, אין חזרות "חצי כוח". "אנחנו אף פעם לא שומרים דברים להמשך", הוא מדגיש. "תמיד עושים את הכול". כבר בחזרה הראשונה בוצעה ההעמדה במלואה, כולל האלמנטים הבימתיים המרכזיים - אבל כמו בכל הפקה חיה, יש מקום לשיפורים. "ברור שיש דברים שרוצים לתקן - תנועות מצלמה, זוויות מסוימות", הוא אומר, אך מדגיש: "בכל מה שקשור להופעה עצמה, אנחנו ממש מרוצים". התחושה היא שהבסיס חזק – ומה שנשאר כעת הוא ללטש את הפרטים הקטנים.
יואב צפיר, במאי הנאמבר הישראלי מתייחס לחזרה הראשונה.
בלב ההופעה ניצב אחד האלמנטים הבימתיים הבולטים ביותר שנראו בתחרות השנה – שנדליר ענק בגובה של כ-5.5 מטרים, עשוי מאות חוטי קריסטל נוצצים, שמסתיים במרפסת עגולה מוגבהת עליה מבצעת רפאל את חלקו האחרון של השיר. מי שיביט היטב, עשוי לזהות שהבחירה בו אינה רק אסתטית. "זה רפרנס שרק הישראלים יבינו", מסביר צפיר. "זו קריצה למרפסת שבה עמד בנימין זאב הרצל בבאזל".
בתוך המעטפת הגרנדיוזית של הבמה השווייצרית שולבה אמירה סמלית, שנוגעת גם לשורשים הישראליים ולרגע היסטורי שקרה בדיוק באותו מקום – לא בהכרח כדי להבליט את הפוליטיקה, אלא כדי להוסיף שכבה נוספת של משמעות.
על רקע המתיחות הפוליטית סביב השתתפותה של ישראל בתחרות, צפיר מתאר אווירה אחרת לגמרי מאחורי הקלעים. "קיבלנו קבלת פנים יפה מאוד מהצוות השווייצרי", הוא אומר. "לא הרגשנו שום עוינות". לדבריו, גם אם יש עצומות או מחאות, הן לא משפיעות על ההכנות. "אנחנו מתמקדים בעצמנו, ביובל ובשיר – ובטוחים שמדינת ישראל מאחורינו". צפיר גם קורא לקהילות היהודיות וישראלים ברחבי אירופה להתגייס כבר מעכשיו: "אנחנו ממש מרגישים מאושרים, ויודעים שיש על מי לסמוך".
לסיום, צפיר מבקש להעביר מסר ישיר לצופים מחוץ לישראל. "כולם מסביב יכולים לעשות מה שהם רוצים – אנחנו בשלנו", הוא אומר. "אנחנו מתמקדים בשיר, בביצוע המרגש של יובל. החזרה הראשונה הייתה נפלאה, ואנחנו גאים בה מאוד". הוא פונה לקהלים היהודיים ולישראלים בתפוצות: "דברו עם החברים, עם המשפחה – ההצבעה פתוחה רק מחוץ לישראל. תזכרו כמה אתם אוהבים את יובל – עכשיו זה הזמן לתת לה גב".
החזרה הבאה של המשלחת הישראלית תתקיים ביום שישי, 9 במאי. יובל רפאל תופיע בחצי הגמר השני של האירוויזיון ביום חמישי, 15 במאי, כשישראל שובצה לשיר מספר 14 בסדר ההופעות.
בשמלה שחורה, אור כחול ושנדליר ענק
מוקדם יותר, פורסמו פרטים על ההופעה של רפאל בערוץ הרשמי של התחרות ב-Reddit. מהפרסום עולה כי האלמנט המרכזי על הבמה הוא פרופ עצום – הגדול ביותר שנראה עד כה השנה. מדובר במבנה עגול בן שתי קומות, שגובהו מוערך בכחמישה מטרים, עם גרם מדרגות מעוקל בצד אחד. שני המפלסים עטופים בווילונות נוצצים עשויים חוטי כסף, שיוצרים מראה של שנדליר קלאסי.
View this post on Instagram
רפאל עצמה עולה לבמה באור כחול מעושן, כשהיא לבושה בחליפת מכנסיים שחורה עם כתפיים מרובעות ושרוולי פלמנקו דרמטיים. את הבית השני היא מבצעת תוך כדי הליכה על המסלול, עם שוט מצלמה אחד רציף ומרשים שבו היא מקיפה את המבנה העגול ושרה את הבית בצרפתית. בהמשך היא מטפסת במעלה המדרגות ונותנת את הבית בעברית ואת יתר השיר מהקומה העליונה של המבנה – הרפרנס למרפסת שעליה עמד הרצל.
בקלוז-אפים אפשר לראות שהמבנה כולו מורכב מחוטי קריסטל בודדים – מה שמחזק את הדימוי של שנדליר חי. באחד הרגעים, כשהיא מרימה את הידיים, השרוולים מתפרשים כמו כנפיים – ומחזקים את תחושת החופש שמבקשת ההופעה להעביר. מאחור, קיר הלדים מציג זרימת מים על אבנים שחורות, שהולכת ומתחזקת עד לרגע השיא של השיר, ואז נמסה באחת לצבע לבן עם הצלילים השקטים של הפינאלה.
ובנוגע לפירוטכניקה – כן, יש גם כזאת: במעבר המוזיקלי המרכזי, השמיים מתמלאים במטר זיקוקים מהחלק האחורי של הבמה.
חצאי הגמר של אירוויזיון 2025 ייערכו ב־13 וב־15 במאי, והגמר הגדול ב־17 במאי – כולם ישודרו בכאן 11.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו