משעמם לכם בפסח? קבלו שמונה סרטים שחייבים לראות

שמונה, מי יודע? שמונה, אנחנו יודעים: שמונה סרטים מומלצים ובלתי נשכחים על חופש, חירות, עצמאות ותקווה • החל מגלדיאטורים אמיצים שקונים את עולמם בזירת הקרב, דרך תיעודים אינטימיים על חברות מאחורי הסורגים, הרפתקאות מאחורי המצלמות וגיבורים מאחורי מסיכות, ועד לעיבודים מרהיבים של סיפור יציאת מצרים - ליקטנו כמה מעשיות קולנועיות מעוררות השראה לצפייה בכל אחד מימי החג - וגם במימונה • שימו לב: נשנוש פופקורן מותר לאוכלי קטניות בלבד

"עשרת הדיברות". צילום: יח"צ

"חומות של תקווה" (1994)

סרט החופש - או ליתר דיוק הכמיהה לחופש האולטימטיבי - הוא גם לדעתם של רבים אחד הסרטים הטובים ביותר בכל הזמנים. דרמת הכלא הסוחפת הזו, בבימויו של פרנק דרבונט ובכיכובם של טים רובינס ומורגן פרימן, מספרת על שני אסירים שרוקמים חברות מופלאה מאחורי הסורגים - חברות שרק מתעצמת עם השנים עד לסוף המרגש והאופטימי שלא ישאיר אתכם אדישים. קשה להאמין שיש בעולם חובב קולנוע שמעולם לא צפה ב"חומות של תקווה", אבל אם אכן קיים אדם כזה והוא במקרה קורא את השורות האלה - הגיע הזמן להשלים שיעורי בית, ומהר.

"גלדיאטור" (2000)

סרט אקשן מעולה? בהחלט. סרט חופש לא פחות ראוי? אין ספק. יצירת המופת של רידלי סקוט ובכיכובו של ראסל קרואו שבר קופות וקטף חמישה אוסקרים כשהושק בתחילת המילניום - ובצדק. קרואו נכנס פה לסנדליו של מקסימוס - גנרל רומי אמיץ ומעוטר בעל עתיד מזהיר, שנבגד על ידי קומודוס (חואקין פיניקס) - בנו המרושע והנבזי של הקיסר, אשר זומם על כס המלכות בעצמו. הטרגדיות הנוראיות פוקדות את מקסימוס בזו אחר זו, אבל גם הפעם, העבד - במקרה שלנו הגלדיאטור האמיץ - מתעלה על הקשיים, כובש את דעת הקהל והופך לסמל של תקווה, צדק וחירות. דרך אגב, "גלדיאטור 2", גם כן בבימויו של סקוט ובכיכובם של פול מסקל (כאחיינו של קומודוס) ודנזל וושינגטון, יגיע לקולנוע בנובמבר הקרוב. יש למה לחכות.

"משחקי הרעב" (2012) והמשכיו

אמנם משעשע להמליץ בפסח על סרט שאחד מגיבוריו מתהדר בשם "פיטה" (בואו, המתרגמים לעברית היו צריכים לאיית את השם "פיתה" - הרי הוא הבן של האופה), אבל זה מה יש. סאגת "משחקי הרעב" הפוסט אפוקליפטית עוסקת ברובה במאבקם של בני המעמדות הנמוכים להשתחרר מעול העבדות של העשירים המפונפנים, שרובצים להנאתם בראש הפירמידה ההיררכית. קטניס אוורדין (ג'ניפר לורנס) היא נערה ממחוז 12 הנחות, שמשתתפת באירוע הטלוויזיוני השנתי "משחקי הרעב" בו נדרשים מתמודדים מכל מחוז להרוג זה את זה בשידור חי, עד השורד האחרון.

עד מהרה הופכת היא לגיבורת העם, ממנפת את ההצלחה שלה בתוכנית להוביל מרד נגד שלטון העריצים, ועל אף שבאופן רשמי מדובר בסדרת סרטי נוער, יש פה סאגה שתרתק צופים מכל גיל. עוד מככבים: ג'וש האצ'רסון (כמר פיטה) וליאם המסוורת', להשלמת המשולש הרומנטי המתבקש.

"עשרת הדיברות" (1956)

מההפקות ההוליוודיות הגדולות והמפורסמות ביותר בכל הזמנים - בטח לתקופה שבה צולמה - "עשרות הדיברות" הוא אפוס שמבוסס על הסיפור התנכ"י של משה רבנו ויציאת מצרים... הסיבות שהתכנסנו בשבילן היום, לא? צ'רלטון הסטון מגלם את משה, יול ברנר הוא רעמסס השני (ע"ע פרעה), ויש גם הופעות מתבקשות של אהרון, יוכבד, מרים, יהושע, יתרו, ציפורה ואפילו אלוהים שמדבר מתוך הסנה הבוער. נו, אתם אמורים להכיר את העלילה והנפשות הפועלות, אז אין מה להרחיב. "עשרת הדיברות" היא קלאסיקה נצחית ששווה צפייה גם 68 (!) שנים לאחר השקתה - הרבה יותר מהזמן שבני ישראל נדדו במדבר, כשחושבים על זה.

"נסיך מצרים" (1998)

עוד וריאציה לסיפורו של משה - אך הפעם בגרסת אנימציה מוזיקלית מבית אולפני דרימוורקס. שובר הקופות המרשים זה התהדר בשורה אדירה של כוכבים הוליוודיים שתרמו את קולם לדמויות הראשיות, ביניהם ואל קילמר (משה), מישל פייפר (ציפורה), ראלף פינס (פרעה), סנדרה בולוק (מרים), ג'ף גולדבלום (אהרון), דני גלובר (יתרו) - וכן, גם עופרה חזה כיוכבד, שאף ביצעה את "Deliver Us" ("הושיע-נא"), ככל הנראה השיר הכי משמעותי ומרשים בסרט - בלא פחות מ-17 שפות שונות. כבוד.

"12 שנים של עבדות" (2013)

קלאסיקה מודרנית המבוססת על האוטוביוגרפיה של סולומון נורת'אפ - אדם אפרו-אמריקני חופשי שנחטף ונמכר לעבדות בניו אורלינס של אמצע המאה ה-19. נורת'אפ (צ'ואיטל אג'יופור) מתמודד עם אכזריות בלתי נסבלת במשך תריסר שנים, והעובדה שמדובר בסיפור אמיתי רק הופכת את הצפייה בסרט זוכה האוסקר הזה למטלטלת - ולחשובה יותר.  

"ונדטה" (2006)

מיהו אותו V, לוחם החופש המסתורי שמנסה להפיל את המשטר הרודני של בריטניה הדיסטופית והפשיסטית? האמת היא שזה לא כל כך משנה. V הוא בעצם סמל לניצחון ולחירות, בעוד שאיווי (נטלי פורטמן) היא האזרחית הפשוטה שנרתמת לסייע לו, ומוכיחה שכל אחד מאיתנו יכול לשאוף לגאולה - ואפילו להשיג אותה. יודעים מה? כל אחד מאיתנו גם יכול להיות V, בתנאי שיש לו מסיכה מתאימה.

הפקת הפולחן האפלה, המסוגננת ומעוררת המחשבה הזו אמנם מבוססת על רומן גרפי מבית DC קומיקס, אבל תשכחו מלקטלג אותה כעוד חולייה בנאלית בז'אנר סרטי גיבורי העל. עצם העובדה שהמילים "Freedom Forever!" מתנוססות על כרזת הפרסומת שלו מדברת בעד בעצמה: זה לא סתם סרט חופש, אלא סרט חופש נושך ובועט.

"המופע של טרומן" (1998)

דמיינו שהחיים שלכם הם בעצם תוכנית ריאליטי מבויימת שמשודרת בפני מיליוני צופים, ואתם היחידים שלא מודעים לכך. כל המכרים שלכם הם למעשה שחקנים, העיירה השלווה שאתם מתגוררים בה היא סט צילומים (אפילו מזג האוויר כאן מתוסרט), ואתם - הכוכבים הראשיים - מספקים למפיקים רייטינג אדיר שמשמעו הרבה מאוד כסף. אבל כשרצף תקלות ואירועים משונים גורמים לכם לפקפק באמינות העולם שמסביבכם, אתם יוצאים לגלות את האמת - ולצאת לחופשי. עכשיו תפסיקו לדמיין וצפו ב"המופע של טרומן" האדיר, עם ג'ים קארי בתפקיד אייקוני והרבה יותר דרמטי מכפי שהורגלנו אליו עד אז. לא תתאכזבו. חופשיים.

איזכורים של כבוד: "מחוברים לחיים", "לב אמיץ", "המוהיקני האחרון", "דו"ח מיוחד", "בשם האב" ו"ג'אנגו ללא מעצורים".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר