האדריכלים נגד מינהל התכנון: "מנצל כוחו לרעה" | צילום: גדעון מרקוביץ'

עתירה נגד המינהל לתכנון: "מנצל כוחו לרעה"

התאחדות האדריכלים עתרה לבג"ץ בטענה שהמינהל מנכס לעצמו סמכויות ומגיש תכניות בניין עיר בניגוד לפסיקת "בג"ץ ברבי" לפיה רק אדריכל מוסמך רשאי לעסוק בכך • "כמו לתת לכל אדם לעסוק ברפואה או עריכת דין"

התאחדות האדריכלים ובוני ערים בישראל נגד מינהל התכנון: ל"נדל"ן היום" נודע כי התאחדות האדריכלים עתרה לבג״צ נגד מינהל התכנון בטענה כי נתן הנחיות שלכאורה אינן בסמכותו ולא על פי הדין.

בהמשך לבג"צ המתנהל כעת (בג"צ קמרי), שעניינו מי יכול להגיש תוכנית בנין עיר, אל מול עמדת המדינה לפיה כל אחד - לא משנה הכשרתו, מקצועו או ניסיונו - יכול להגיש תוכנית, טוענים האדריכלים כי מינהל התכנון החליט לנצל את כוחו המנהלי לרעה וקבע הנחייה מינהלית, אף שהוא לא הגורם המוסמך לקביעת הנחייה זו. 

לפי הטענה, מינהל התכנון שינה על דעת עצמו הלכה משפטית שנקבעה בבג"ץ לפני 15 שנה ("הלכת ברבי"), הקובעת במפורש שרק אדריכל רישוי מוסמך לעסוק בבהכנת תוכניות בניין ערים.  חרף קביעה שיפוטית זו, טוענים בהתאחדות, פעל מינהל התכנון בחוסר סמכות והנחה את כלל המחוזות לאפשר לכל אדם לערוך תוכניות בניין ערים למוסדות התכנון, זאת בניגוד לחוק העיסוק ותקנות העיסוק. בהתאחדות מדגישים כי מבחינתם "עשו ככל שביכולתם על מנת לא להגיש את עתירה זו, ופנו למינהל התכנון לביטול ההנחייה, אולם פניותיהם נפלו על אזנים ערלות". 

העתירה הוגשה באמצעות עו"ד ואדריכל ליאור דץ ויוסי אור-הכהן, וכוללת דרישה לצו ביניים וקביעת מועד דיון דחוף באשר לפעולת מינהל התכנון בחוסר סמכות ובחוסר תום לב. 

תכניות בנין עיר הן המסמך החוקי המאפשר מכוחו לבצע בניה, ואשר קובע את כל המאפיינים הפיזיים של השטח המתוכנן כגון: מספר יחידות הדיור שייבנו, מה תהיה הצפיפות במתחם, לאיזה גובה יגיעו המבנים, אילו תשתיות ייבנו לתמיכה במתחם (כגון כבישים, מחלפים ותחבורה ציבורית),

בעקבות הפיתוח מואץ של בנייה בשנים האחרונות, לא אחת מתחה התאחדות האדריכלים ביקורת על  ועדות התכנון והבניה, אשר מאשרות תכניות בהיקפים נרחבים ולטענתם "ללא ראיה כוללת, חזון ראוי או תשתיות נאותות".

"כמו לתת לכל אדם להיות רופא" 

בהתאחדות האדריכלים אף מוסיפים וטוענים כי המדינה מבקשת להרחיק את אנשי המקצוע שהוכשרו במשך 8 שנים לפחות, ולאפשר לכל אדם שיחפוץ לתכנן ולהגיש תכניות למוסדות התכנון. לטענתם, העיסוק בתחום דורש התמחות והתמקצעות ייחודית בדומה לרופאים ולעורכי דין, וכי לא ניתן לאפשר לכל אדם לעסוק בתחום. הפקרת תחום התכנון ומתן אפשרות לכל אדם לתכנן ללא הכשרה מספיקה וללא התמחות נאותה, תגרומנה לנזקים בלתי הפיכים לדורות הבאים.

רם מרש, יו"ר התאחדות האדריכלים. "במקום לעסוק בשיפור התכנון - המינהל מנסה לכפות עמדתו לפיה כל אחד רשאי לערוך תוכנית ללא קשר להשכלתו" // צילום: תום רז ,

רם מרש, יו"ר התאחדות האדריכלים: "ההתעקשות של מנהל התכנון לפעול בחוסר סמכות ולהתערב בסוגיית ייחוד פעולות של אדריכלים, בייחוד באופן שפוגם באיכות התכנון, באינטרס הציבורי ובציבור האדריכלים - גם בשעה שקיים הליך משפטי מקביל שעניינו בירור הסוגיה - איננה ברורה ומקוממת.
במקום לעסוק בחיפוש אחר שיפור התכנון וייעול הליכי אישורי תכניות והיתרים, מינהל התכנון מנסה לכפות את עמדתו התמוהה לפיה כל אחד רשאי לערוך תוכנית ללא קשר להשכלתו והכשרתו. אני קורא למנהל התכנון להתעשת ולחדול מתרומתו הברורה לפגיעה באיכות התכנון ולאינטרס הציבורי".

ממינהל התכנון נמסר: "העתירה טרם התקבלה במינהל התכנון. תגובת המדינה לעתירה תוגש לבית המשפט במסגרת ההליך המשפטי כמקובל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו