רכבות קלות, מטרו, נת"צים. מה לגבי תהליכי חשיבה וניהול אסטרטגי? | צילום: Envato Elements

"מתווה המטרו ברעננה חוטא לצרכי הציבור"

הולכת וגוברת ההתנגדות לתוואי מערך הסעת ההמונים ברעננה ובערים נוספות • התושבים טוענים לפגיעה בזכויות, באיכות החיים ובערך הבתים • האם המטרו צריכה לשנות כיוון?

עוד ועוד תושבים מצטרפים להתנגדות לתוואי המטרו ברעננה, רמת-גן ופתח תקווה, וזו רק רשימה חלקית. ככל שמתקדם הליך שמיעת ההתנגדויות לתוכנית המטרו בגוש דן, כך ומתחוורת המציאות המורכבת. תושבים רבים טוענים לכשלים בתכנון, שעלולים לפגוע בזכויותיהם הקנייניות, באיכות חייהם וברווחתם.

במהלך החודשים האחרונים בחנתי יותר מ-10 מקרים במערכות ההסעה ההמונית ובכבישי המטרופולין, ברובם יחד עם שותפתי, מתכננת הערים הבכירה סמדר אהרון. מסקנתי, שתושבים המכירים את מרחב מגוריהם הכי טוב, ברוב המקרים צודקים!

התפרסות התכנון לכל מרחב מרכז הארץ באופן דורסני באה למיטב ראייתי את הדברים על חשבון התעמקות ותכנון מיטבי. הארץ כמרקחה: רכבות קלות, מטרו, נת"צים. חסרים מיקוד, שלביות ביצוע תוך מתן אפשרות לבקרה ומשוב, ניתוח התהליכים, הסקת מסקנות, ובעיקר חסרים תהליכי חשיבה וניהול אסטרטגי ראויים. המהירות מהשטן.

הנושא שנחשף כאן במוסף נדל״ן היום (גיליון 60, 27.8), על התנגדות תושבי רעננה מבוסס ברובו על ניתוח חוות דעת שלי יחד עם סמדר אהרון לתושבים, בהשקעה לא מבוטלת. כפי שנחשף בכתבה, "מאות מתושבי רעננה מתנגדים לתוואי קו 1M", וקבוצה נכבדה אף שכרה את שירותיי על מנת לבחון את הנושא ולקבל לחוות דעת מקצועית.

עמירם סטרולוב. התושבים מכירים את מרחב מגוריהם הכי טוב, יח"צ

תכנון לא מיטבי

בחינת תוואי הקו ומיקום התחנה במערב רעננה מעלה כי הן הקו והן מיקום התחנה אינם מיטביים וחוטאים לצרכים הציבוריים בהיבטים שונים: מוקדי ביקוש וצרכי המשתמשים הפוטנציאליים, שילוב מערכות תחבורה וקשרי גומלין והתאמה לתכנון העירוני הקיים והעתידי והנגישות המיטבית. על פי מיטב בדיקתנו וניסיוננו, קיימות חלופות עדיפות בהרבה העונות לפרמטרים הללו.

המקרה הספציפי של שילוב מערכות המטרו והרכבת בתחנת רעננה מערב אינו יוצר אטרקטיביות ושילוב ראוי. תוואי המטרו ברעננה, פריסת התחנות והמרווחים הגדולים ביניהן על פי התוכנית המופקדת אינם משרתים אזורים ועוגני ביקוש נרחבים - קיימים ומיועדים לפיתוח, בעיקר בצפון העיר ובמערבה. התחנה ממוקמת בפאתי היישוב ומחוץ לאזור העירוני, ומגיעים אליה מגוון מצומצם של קווי תחבורה ציבורית בסינכרון חסר, אשר מניסיון של שנים הוכח כבעייתי ולא פשוט להסדרה.

ידרשו בין 2 ל-3 מעברים של הנוסעים בין מערכות התחבורה או הרכב הפרטי, ותיפגע האטרקטיביות לשימוש במטרו כאמצעי מעבר אל הרכבת. חיבור מיותר, לא מזמין, שיש לו חלופות עדיפות. ממשק בין תחנות המטרו והאוטובוסים במסגרת פרויקט "מהיר לעיר" אל עוגני הביקוש, כולל בית לוינשטיין לאורך אחוזה, עדיפים משמעותית על שימוש במטרו לצורך מעבר במערב רעננה.

שילוב תחנות ראוי מתוכנן בצדק, בתחנה מרכזית גדולה ומרושתת בגלילות הרצליה, אשר קיבלה ביטוי בתקשורת כ"קינגס קרוס", מרחק דקות ספורות נסיעה מרעננה. גם המרווח בין התחנות אינו מיטבי, כ-2,200 עד 2,300 מטר - בחוסר איזון בולט מבחינת מעגלי ההשפעה וחפיפה מיותרת לא יעילה.

המכלול הזה אינו מותיר מקום לספק, כי אסור, לא ניתן וחמור לפסוח על תחנת מטרו בפינה המערבית של רחוב אחוזה, בצמוד לבית החולים לוינשטיין ולצומת עם רחוב ירושלים. הטיעונים הללו גוברים על כל טיעון אחר, ובהחלט מתיישבים גם עם מכלול עוגני הביקוש האחרים במרחב הצפון מערבי הקיים והמתפתח של העיר.

 

 

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו