בעשור האחרון, תחום הקמעונאות בישראל ידע לא מעט שינויים – אבל אחד המהלכים הבולטים התרחש דווקא בפריפריה, ובמיוחד בלב החברה הערבית. שם, מותג מרכזי הקניות SEVEN של קבוצת רני צים הפך לשם מוכר ולמוקד משיכה קהילתי. מדובר בתהליך שבמרכזו שילוב ייחודי בין הבנה תרבותית, תכנון מסחרי מדויק והשקעה ארוכת טווח ביחסי אמון עם הקהילות המקומיות.
שנת 2025 סימנה קפיצת מדרגה נוספת למותג, עם פתיחתם של שני מרכזים חדשים – האחד ברהט והשני בטמרה – המרחיבים את פריסת SEVEN לשישה אתרים פעילים ברחבי הארץ. מרכז SEVEN רהט, שנחנך בחודש פברואר האחרון בטקס חגיגי, משתרע על פני כ-11 אלף מ”ר, והוקם בהשקעה של כ-80 מיליון שקל. כמה חודשים אחריו נפתח SEVEN טמרה, בשטח של כ-8,000 מ”ר ובהשקעה של כ-60 מיליון שקל. שני המרכזים מציעים תמהיל רחב של חנויות ושירותים – מרשתות ארציות ובינלאומיות כמו קרפור, פוקס, סופר פארם, אדידס, מקדונלד’ס, הסטוק ואפריל, ועד מותגים מקומיים וסניפי שירות קהילתיים דוגמת קופות חולים ומשרדים ציבוריים.
מעבר לנתונים העסקיים, נדמה שהסיפור האמיתי של SEVEN הוא ביכולת לייצר תחושת שייכות. מרכזי הקניות הפכו למוקדי מפגש, בילוי ושירות, שמחברים בין תרבויות ומגזרים. בעידן שבו הפערים הכלכליים והחברתיים בין מרכז לפריפריה עדיין מורגשים, המותג מציע מודל שבו חוויית קנייה איכותית אינה פריבילגיה של תושבי גוש דן בלבד.
במילים אחרות – SEVEN אולי התחיל כמותג קמעונאי, אבל הדרך שבה הוא נטמע במרקם החיים המקומי מלמדת שמדובר בתופעה רחבה יותר, שמשלבת בין עסקים, תרבות וחברה.
לא “מוצר מדף” אלא התאמה מקומית
אבישי אברהם, מנכ”ל קבוצת רני צים מרכזי קניות, מדגיש כי המפתח להצלחה טמון בהבנה שהחברה הערבית אינה שוק אחיד. “גם בטמרה וגם ברהט, ביצענו תהליך עומק של התאמת התמהיל לצרכים המקומיים”, הוא אומר. “אנחנו לא מאמינים ב’מוצר מדף’. כל פרויקט מותאם לאופי היישוב והקהילה שהוא משרת – מהעיצוב, דרך חוויית הביקור ועד בחירת החנויות”. ההתאמה הזו ניכרת בפרטים קטנים אך משמעותיים. כך למשל, במתחם החדש בטמרה פועלת גלידריית בוטיק שנועדה לשדר תחושת חו”ל – לדברי אברהם, היא הפכה למוקד משיכה אזורי עבור יהודים וערבים כאחד.
החדירה של SEVEN לחברה הערבית לא התרחשה ביום אחד. בתחילת הדרך נדרשו מאמצים ניכרים ליצירת אמון מול בעלי הקרקעות והרשויות המקומיות. “כיום, המצב שונה לחלוטין”, מספר אברהם. “אנחנו מקבלים פניות יזומות משותפים פוטנציאליים, שמכירים את המותג ורוצים לקחת חלק בהקמת מרכזים חדשים”. לדבריו, התחושה היא של “הדדיות מקומית” – המותג אינו נתפס כגוף חיצוני, אלא כמרכיב טבעי מהמרקם הקהילתי.
החיבור הזה נשען על מציאות דמוגרפית וכלכלית משמעותית. לפי נתוני הלמ”ס, החברה הערבית בישראל מונה כ-1.9 מיליון נפשות – כחמישית מהאוכלוסייה. בשנים האחרונות ניכרת עלייה ברמת ההכנסה, בשילוב השתלבות הולכת וגוברת של נשים בשוק העבודה. התוצאה: שוק צרכני צומח המחפש חוויות קנייה ושירותים ברמה גבוהה, תוך שמירה על הקשר לערכים ולתרבות המקומית. “המטרה שלנו”, מסביר אברהם, “היא לספק חוויית קנייה נגישה ואיכותית בכל מקום שבו אנחנו פועלים – לא רק כאסטרטגיה עסקית, אלא גם כאמירה חברתית”.
העתיד: מדרום לצפון
הרחבת הפעילות של SEVEN אינה נעצרת כאן. בשנים הקרובות מתוכננות כמה השקות בולטות: באום אל-פחם יוקם שלב ב’ של מרכז קיים, שיכלול שדרת קניות עם מותגי-על בינלאומיים ומרכזים רפואיים, וצפוי להיפתח ב-2027. בטירה, המרכז הקיים יורחב בשטח מסחרי נוסף שייחנך בסוף 2026. בדלית אל-כרמל יוקם מתחם חדש לחלוטין, שאמור להיפתח גם הוא ב-2027, והקבוצה כבר מתכננת מהלכים ביישובים נוספים כמו באקה אל-גרבייה, גת ושפרעם.
האסטרטגיה ברורה: לבנות רשת מרכזי קניות שמהווה לא רק יעד לקניות, אלא מרכז חברתי-קהילתי המותאם לכל עיר ויישוב, תוך שמירה על שילוב בין מותגים מובילים לבין עסקים מקומיים. במקביל, הקבוצה משמרת את ערכי האיכות, הנגישות והשירות שזיהו את המותג מראשית דרכו.
"החזון שלנו פשוט", מסכם אברהם, "להיות בכל מקום שבו יש קהילה שזקוקה למרכז מסחר ובילוי איכותי – ולהתאים אותו אליה. אם נמשיך להקשיב, להבין ולפעול מתוך שותפות אמיתית, נוכל לבנות לא רק מרכזים חדשים, אלא גם גשרים בין תרבויות ואנשים".
אבישי אברהם, מנכ”ל קבוצת רני צים מרכזי קניות: “אנחנו לא מאמינים ב’מוצר מדף’. כל פרויקט מותאם לאופי היישוב והקהילה שהוא משרת”
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו