הצצה אל מעבר לים: את מותג טיהור המים לשתייה תמי4 של שטראוס מים נראה שרוב הישראלים מכירים, אבל מתחת לפני השטח קורה תהליך מורכב שבו החברה מתחילה לפעול בקצב מהיר מחוץ לישראל - באופן שהוא הכל חוץ מטבעי.
בכל מדינה איכות המים שונה והרגלי שתיית המים שונים, ומאחר שמדובר במכשיר הממוקם פיזית על השיש במטבח, יש להביא בחשבון איך בכל מדינה משתמשים בשיש (באנגליה לא אוהבים שקודחים להם חורים בשיש, בסין המטבח קטן יותר מהסטנדרט בישראל, וכן הלאה), ויש גם טרנדים עיצוביים. בכל מדינה מעדיפים עיצוב שונה. מעל לכל מרחפת מגבלת המחיר.
המכשיר והשירות צריכים להיות במחיר לא גבוה מדי, כדי שיהיו נגישים ויתאימו לקהל רחב ככל האפשר כי אסור לשכוח את העניין שלשמו התכנסו מיטב המוחות בענף - רווחיות.
"הטכנולוגיה שלנו עוברת אינסוף התאמות כדי להתמודד עם האתגרים של משק המים בכל מדינה", אומרת אסתי כרמלי, מנכ"לית שטראוס מים בראיון מיוחד ל"ישראל היום". "בישראל למשל הבעיה נמצאת במייל האחרון. המים איכותיים, אבל הצנרת שמגיעה עד ברז המים במטבח לא תמיד במצב טוב. בסין האתגר הוא הטמפרטורות של המים. שם קיימת תרבות שתיית תה, והרגליי צריכת המים שונים. ישבנו ולמדנו כל שוק, ניתחנו אותו והתחלנו לעשות את ההתאמות הטכנולוגיות המתאימות".
התהליכים האלה הביאו את שטראוס מים לנקודה שבה יש לה 26 פטנטים רשומים ומוגנים בכל העולם, שהם תוצר תהליך הלמידה הזה, וההכנסות מהשוק הסיני בלבד עומדות על מיליארד שקלים בשנה.
סין היא שוק ענק ונחשק, לכל חברה. זה לא גדול על חברה ישראלית ללמוד ולנתח הרגלי צריכת מים של 1.4 מיליארד בני אדם?
"בסין יש לנו פעילות שהיא למעשה בשותפות עם האייר. מדובר באחת החברות הגדולות בסין, וזה משמעותי. הם מחזיקים ב־51% מהשותפות ואנחנו ב־49%. הפעילות שלנו בסין צומחת בקצב דו־ספרתי, יש לנו 11 אלף נקודות מכירה פיזיות בתוך המרכזים של האייר. בסין אנחנו נמצאים גם במכירה באמצעות האונליין, כשמכירות האונליין מהוות מחצית מההכנסות שלנו שם".
איך עושים התאמה של טכנולוגיית טיהור מים ישראלית לשוק הסיני?
"זה באמת לא פשוט. התרבות הסינית היא צריכה של מים פושרים ומים חמים. התרבות הישראלית שונה מאוד. הבתים שם קטנים יותר והצריכה שונה. שם הם מרתיחים מים ואז מקררים אותם ויש תרבות תה. לכל סוג תה יש את טמפרטורת המים שלו. זה משהו שונה לגמרי מתרבות המים הקרים והקפה השחור בישראל.
"כל הפיתוח והייצור שלנו מתבצעים בסין. יש לנו שם מעבדות ואנשי פיתוח עם יותר מ־200 מהנדסים. יש לנו מפעל מתקדם מאוד שהקמנו בסוף 2022, שכולו מיועד לשוק הסיני. אז כן, אנחנו נמצאים בשוק מאתגר מאוד, אבל הצלחנו להסתגל אליו ולהתאים לו את המוצר ואנחנו כבר מתכננים את המפעל השני בסין".
בואי נתעכב רגע על הסיגמנט החדש שאתם נכנסים אליו, והוא כל נושא המים המטוהרים לשומרי שבת.
"בישראל יש כיום סדר גודל של מיליון משפחות שיש להן בעיה של הרתחת מים בשבת. אצל שומרי השבת מרבים מאוד לארח בשבת, ולכן יש אתגר של יצירת מכשיר שלא יחלל שבת וגם יהיה מספיק גדול כדי לספק את הצרכים של המשפחה שומרת השבת, שיהיה מעוצב היטב וגם לא יהיה יקר. זה משמעותי.
"חברנו לבד"ץ הרב רובין, ולמעשה פירקנו את הטכנולוגיה והרכבנו אותה מחדש. זה היה תהליך מורכב מאוד, שמאזן בין הדרישות של הבד"ץ לפיתוח ההנדסי של הדברים, למעצבים, וכן הלאה.
"חלק מהותי מהאתגר ההלכתי בשבת ובחג היה כיצד לפתח בר מים שיענה על הצורך במים חמים וקרים, מבלי להסתמך על פעולה ישירה של הלקוח. בימי חול, למשל, מים חדשים נכנסים כל הזמן למכל המים החמים, אבל בשבת ובחג זה אסור. הכנסת מים חדשים למכל משמעותה בישול המים - וברור שזה אסור. הצלחנו לפתח מנגנון שמונע כניסת מים נוספים למכל החם במהלך השבת.
"היה אתגר נוסף. בימי חול פעולת המזיגה מתבצעת באמצעות כפתורים חשמליים, ובשבת וחג אסור להפעיל חשמל. אז ייצרנו לחצני מזיגה מכניים לחלוטין, המאפשרים שימוש נוח וקל ללא חשמל. אתגר נוסף היה תחום הסינון והטיהור של המים - פעולה שאסורה בשבת. הפתרון שלנו היה פיתוח מטהר מים ייעודי, שתוכנן מראש לשימוש הלכתי תקין ואושר באופן רשמי לשימוש בשבת ובחג.
"התהליך הזה שעברנו יחד עם בד"ץ הרב רובין היה מורכב מאוד ומאתגר מאוד. תחשוב על זה ככה: לקחת את הטכנולוגיה, להעביר אותה תהליכים שישמרו על ההלכה, לקבל את ההכשר ולשמור על מחיר נמוך. זה היה הכל חוץ מפשוט".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו