לראשונה בישראל: קנס של מיליוני שקלים על פגיעה ביבוא מקביל

הממונה על התחרות הודיעה לקבוצת "עופר אבניר", כי תטיל עליה בכפוף לשימוע, עיצום כספי של כ- 15 מיליון שקלים • החברה נחשדת בצילום מספרי שלדה של קטנועים ושיתוף המידע עם היצרן, מה שהביא לעצירת האספקה ליבואן החדש • מדובר בהליך ראשון מסוגו לפי החוק החדש האוסר על פגיעה ביבוא מקביל, שנכנס לתוקף בסוף 2023

אופנוע קימקו. צילום: קימקו

הממונה על התחרות הודיעה לקבוצת "עופר אבניר", כי תטיל עליה בכפוף לשימוע, עיצום כספי של כ- 15 מיליון שקלים, בשל פגיעה ביבוא מקביל של קטנועי "קימקו". כמו כן, יוטל עיצום לנושא משרה בחברה בסך כ-396 אלף ₪, בכפוף לשימוע.

מדובר בהליך האכיפה הראשון לפי ההוראה בחוק התחרות האוסרת על יבואן ישיר לפגוע ביבוא מקביל לישראל. ההוראות בתחום נכנסו לתוקפן בסוף 2023.

סאן יאנג מיו 110, צילום: באדיבות היצרן

הממונה על התחרות הודיעה היום ל"עופר חברה לרכב בע"מ" ול"אבניר חברה לרכב בע"מ", כי בגין הפרה לכאורה של ההוראה בחוק האוסרת על יבואן ישיר לפגוע ביבוא מקביל, היא מתכוונת לעשות שימוש בסמכותה ולהטיל עליהן עיצום כספי בסך 15,703,726 ש"ח. הממונה הודיעה גם לאחד מנושאי המשרה בקבוצה כי היא מתכוונת להטיל עליו עיצום כספי בסך 396,346 שקלים.

בתחילת 2024 "גט מוטו", יבואן מקביל של קטנועים ואופנועים חתם על הסכם ייבוא עם ספק מפולין שבמסגרתו רכש קטנועי KYMCO לצורך שיווקם בישראל, והסכים עם הספק על אספקה של מאות קטנועי קימקו.

בסמוך לתחילת היבוא המקביל, הגיע נציג "עופר אבניר" לאולם התצוגה של היבואן המקביל, צילם מספרי שלדה של קטנועי קימקו שיובאו ביבוא מקביל, ונושא המשרה העביר את התמונות ל-KYMCO.

באותו יום, הודיע ספק הקטנועים מפולין ליבואן המקביל שהוא עוצר את אספקת הקטנועים בשל הנחיה שקיבל מיצרן "קימקו" שאליה צורפו גם התמונות שצולמו באולם התצוגה של היבואן המקביל, ועצר את אספקת הקטנועים שאותם הסכים לספק.

קימקו מובי, צילום: באדיבות היצרן

קטיעת אספקת הקטנועים ליבואן המקביל לאחר שרק החלה, פגעה ביבוא מקביל ומנעה את התפתחותו של אפיק תחרות זה מצד היבואן המקביל.

רובם המוחלט של הקטנועים הנמכרים בישראל (למעלה מ-90% מהם), מיובא על ידי 3 יבואנים: "מטרו מוטור (1981) בע"מ", "עופר אבניר", ו"מאיר חברה למכוניות ומשאיות בע"מ".

ארבעת מותגי הקטנועים המובילים הם: "סאן יאנג" ו"ימאהה" שמיובאים על ידי "מטרו מוטור", "קימקו" שמיובא על ידי "עופר אבניר", ו"הונדה" שמיובא על ידי "קבוצת מאיר".

ברשות מציינים כי כניסת יבואן מקביל לתחום ריכוזי זה באמצעות יבוא מקביל עשויה הייתה להביא להורדת מחירים, לשיפור השירות וייתכן שאף להגדלת המגוון הקיים בשוק כיום ולעודד יבואנים נוספים לפעול בתחום.

מעבר לפגיעה ביבוא המקביל, התנהגות קבוצת "עופר אבניר" גרמה לכאורה, לפגיעה משמעותית, ולכל הפחות לעלילות לפגיעה משמעותית בתחרות בתחום. כמו כן, מדובר במעשה שעיקרו מניעה או הפחתה של התחרות מצד ייבוא מקביל.

למעשה, התנהגות "עופר אבניר" מקיימת את 3 החלופות להפרה שבסעיף היבוא המקביל בחוק (סעיף 31 ו') של פגיעה ביבוא המקביל, פגיעה בתחרות ומטרת המעשה.
 בפני "עופר אבניר" ונושא המשרה עומדת האפשרות להשמיע טענותיהם בפני הממונה במסגרת שימוע שייערך להם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר