פנינו לאן? השלכות החובה לנהוג בסבירות יקרינו על המערכת כולה

ללא עילת סבירות, לא יהיה עליה להסביר דבר - אנחנו נמצאים כרגע בצומת דרכים שיקבע אם בעוד עשור נהיה דומים יותר לנורבגיה או למקסיקו ולטורקיה • אם הליך החקיקה יימשך - התשובה ברורה

שר המשפטים יריב לוין. בג"ץ ביטל את החוק שעבר במסגרת הרפורמה. צילום: אלכס קולומויסקי

"עילת הסבירות" הצליחה לבלבל רבים מאיתנו. אם היא שולית כל כך ולא משפיעה על חיי היומיום - מדוע מובילי תוכנית ההפיכה מתעקשים עליה, ומדוע הפכה לסמל, אחרי שעד עכשיו נחשבה סעיף זניח מתחתית רפורמת לוין?

האמת, כרגיל, מורכבת. החובה לחשוב ולנהוג בצורה סבירה בעת הליכים של קבלת החלטות לא כתובה בשום חוק. גם לא צריך לכתוב אותה. מובן מאליו שכשאתה שר או מנכ"ל או כל ראש רשות מנהלית אחרת, ובידיך נמצאים משאבים אדירים השייכים לכולנו, עליך לנהוג בהם באופן סביר והגון. עד היום השרים ידעו שכך בית המשפט יבחן את החלטותיהם אם אלו יגיעו לפתחו, ולפי הליך זה התכווננה המערכת כולה: היועצים המשפטיים, החשבים, ראשי האגפים והשרים עצמם.

ההשלכות של ביטול החובה לנהוג בסבירות יקרינו על המערכת כולה. המבצר הראשון שייפול יהיה השירות הציבורי. בכל שנה השרים מבצעים מאות מינויים, ודרך המלך לבחינת טיב המינויים הללו, בהנחה שנעשו באופן חוקי ובהליך תקין, היא באמצעות עילת הסבירות. אם שרה תחליט לבחור מתוך כמה מועמדים שעברו ועדת איתור דווקא את המועמד חסר הניסיון, היועץ המשפטי יבקש ממנה הסברים להעדפה הזאת, משום שהוא יודע שייתכן שיצטרך להגן על המינוי הזה בעתיד.

אם היא תדע להסביר ולנמק - לא תהיה שום בעיה. אבל ללא עילת סבירות, לא יהיה עליה להסביר דבר, והיועץ כבר לא ישאל; ואם ישאל - לא ייענה.

התוצאה תהיה שהשירות הציבורי יוצף במינויים שבינם לבין כישורים מקצועיים מיטביים עלול להיות מרחק רב. מחקרים רבים כבר הוכיחו - ככל שהמינויים בשירות הציבורי פוליטיים יותר, כך האפקטיביות של השירות הציבורי פוחתת.

המבצר השני שייפול קשור לעולם המכרזים, ההקצאות וההטבות. שיקול דעת רחב ועמום של מקבלי ההחלטות יוכל לקדם באופן קיצוני החלטות לא סבירות, שמתעלמות מנתונים משמעותיים או שנותנות לחלק מהם משקל לא סביר, בין היתר בשל שיקולים זרים הסמויים מן העין. ניתן להמחיש זאת גם באמצעות אזורי העדיפות הלאומית, שבמסגרתם הממשלה מתעדפת אזורים בהתאם למדיניותה ומיטיבה עם תושביהם.

נמצאים בצומת דרכים

האם יהיה סביר להשתמש בשיקולים סתמיים ובנתונים חלקיים רק כדי להצדיק סיווג רצוי משיקולים סמויים: למשל, שרק בני מגזר או לאום מסוים יקבלו הטבות בנושאים כמו בריאות או חינוך; או לשרטט גבולות לאזורים כך שימנעו הטבות מתושבים מסוימים? נשמע לכם הזוי ולא מציאותי? זה כבר קרה בעבר, כשממשלות ישראל שרטטו אזורי עדיפות באופן שהפלה תושבים ערבים.

בית המשפט העליון. שינויי בוועדה לבחירת שופטים, צילום: ליאור מזרחי (ארכיון)

נדרשת אפשרות לביקורת על סבירות השיקולים והנתונים המבססים החלטות על עדיפות לאומית, גם כשהן נעשות על פי החוק החדש, כדי למנוע אפשרות של פגיעה במגזרים מסוימים ושלילת הטבות ומשאבים לגיטימיים מהם.

אנחנו נמצאים כרגע בצומת דרכים שיקבע אם בעוד עשור נהיה דומים יותר לנורבגיה או למקסיקו ולטורקיה. אם הליך החקיקה יימשך - התשובה ברורה.

הכותב הוא נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר