צילום: הדמיה: ורד לומו // חזית הים עם פרטיות ונוף לאופק

כמו לגור בתוך ציור

ג'יסר א-זרקא, לא מה שחשבתם: כך הופך כפר הדייגים הפסטורלי לאטרקציה תיירותית ולמוקד נדל"ני

בשיתוף גשם החזקות

פרויקט טורקיז בג'יסר א-זרקא הוא אחד המיזמים המסקרנים ביותר שיצאו לשיווק בשנים האחרונות. הכפר ממוקם בצפון מערב קיסריה, הרחק מהמולת העיר, אך עדיין במרכז הארץ, בקרבת מרכזי קניות גדולים, תחבורה ציבורית ונתיבי תחבורה ראשיים.

חברת גשם החזקות, בבעלות שמגר ואקנין ויוסי מזרחי, זכתה בשני מתחמים לבניית שכונת מגורים חדשה, הכוללת 28 מבנים עם 196 יח"ד על שטח של כ-17,000 מ"ר בשכונה המערבית ביותר בכפר.

מדובר באחד המקומות היפים בישראל. יופיו נובע מעצם היותו אזור בתולי, בלי גורדי שחקים, רק חוף מבודד עם מים בצבע טורקיז.

רוצים להישאר מעודכנים כל הזמן? הירשמו עכשיו לניוזלטר של נדל"ן היום

מדברים נדל"ן עם עופר פטרסבורג. האזינו לפודקאסט החדש >>

השכונה מגיעה עד כ-100 מטר מקו החוף. תוכנית המתאר החדשה כוללת סך הכל כ-520 יחידות דיור, כ-200 חדרי אירוח בכפר נופש ו-4 מלוניות. על שטח של כ-6.5 דונם יוקמו מבני ציבור, בהם גני ילדים ומבני דת, ועוד כ-30 דונם של שטחים ירוקים לציבור הרחב.

"בין שני מוקדי התיירות החדשים המתוכננים בצפון השטח ובדרומו יש ציר טיילת, ולאורכה מבני תיירות קטנים ונקודות מסחר", מסביר האדריכל אוהד בן דיין, שותף במשרד המתכנן.

בשלב הראשון מתוכננת לקום בחלקו הצפוני של השטח, סמוך לבריכות הדגים של מעגן מיכאל, שכונת מגורים בת 156 יחידות דיור. הבתים ייבנו בשורות, עם כיווני אוויר ירוקים (ציר צפון-דרום), וביניהם שטח ציבורי פתוח, שבו ימוקמו מבני הציבור הקהילתיים.

גובה בתי המגורים יגיע ל-14 מטר, ובהשוואה לממוצע הארצי הדירות יהיו גדולות - שטחן בין 140 ל-180 מ"ר. גרמי המדרגות בבנייני המגורים ישרתו רק 4 דירות, ואל דירות הגן יובילו כניסות נפרדות.

באזור זה יקומו, בשלב הראשון, גם מרכז לחינוך ימי, מרכז מבקרים (סמוך לשמורת הטבע), שוק איכרים, גן אירועים, שטחי מסחר ו-3 מלוניות עם 72 חדרים. יוזמי התוכנית מקווים שהמלוניות יופעלו על ידי התושבים, כמקור פרנסה חדש.

: ציר הטיילת עם מבני תיירות ומסחר  // הדמיה: סטודיו לומו
: ציר הטיילת עם מבני תיירות ומסחר // הדמיה: סטודיו לומו

בחלק הדרום-מערבי של השכונה, מול חוף הים המוכרז, יקום בשלב הזה כפר נופש עם 115 יחידות אירוח  וייסלל כביש שיוביל אל הים ממחלף חדש שהוגדר בתוכנית המתאר.

 

מגורי יוקרה ונופש

בשלב השני תיבנה במרכז השטח המתוכנן שכונה נוספת, בת 174 יחידות דיור, במתכונת זהה לשכונה שבשלב הראשון. הרחובות בשתי שכונות המגורים מתוכננים כרחובות קטנים של אבן משתלבת, שישרתו רק את באי השכונות ולא את הנופשים במוקדי התיירות. בחלקו המערבי של האזור מתוכננים גם שטחי מסחר ומלונית אחת (עם 11 עד 24 חדרים).

בשלב השלישי תיבנה בחלקו הדרום-מזרחי של השטח שכונת מגורים עם 192 יחידות דיור, המיועדת לצעירים. היא תיבנה בצפיפות גבוהה יותר מאשר השכונות האחרות. הבניינים יהיו בני 4 קומות, והדירות בשטח 80 מ"ר בלבד. גם כאן יוקמו מבני ציבור ושטחי מסחר.

התב"ע העתידית זוהתה על ידי היזמים, והם מקימים בימים אלה את שלב א' ושלב ב' של התוכנית. היזמים שמגר ואקנין ויוסי מזרחי מקימים את התוכנית במתכונת מגורי יוקרה ונופש, וסיפרו לנו בדלתיים סגורות שכבר מכרו 3 דירות.

הקומפלקס יהווה את הסנונית הראשונה בפיתוח האזור על הים. הפרויקט מתוכנן עם חלונות הצללה לשמש ורחובות הולנדים המייצרים אווירת כפר נופש. התכנון מקפיד על צמצום תנועת רכבים ככל הניתן, כך שלכל בניין 7 חניות עיליות בלבד, ללא קומות מרתף.

חתך בניין נסוג יאפשר הרחקה הולכת וגדלה מהמגרש האחורי והגדלת יחידות הדיור באותו גובה. כך תתקבל פרטיות מירבית, הפניית מבט לים ויצירת יח"ד איכותיות יותר.

בבניינים שבהם לא ניתן להפנות את החזית לים הופנו מרפסות המבנים לשצ"פ ולשמורה, כך שהנוף הנשקף מהמרפסות נעים ומבטיח פרטיות. 

בניינים עם הפניה לשטח פתוח  // הדמיה : סטודיו לומו
בניינים עם הפניה לשטח פתוח // הדמיה : סטודיו לומו

״הבניינים הוגבהו ב-30 ס"מ ממפלס הרחוב, הוסרו קירות התמך ופחי האשפה הוסדרו בנישות ייעודיות, לטובת הליכה נעימה ברחובות ויצירת מעברים פרטיים לכניסה״, אומר אדריכל הפרויקט גיא אייזיק.

כפר ציורי

ג'יסר א-זרקא ("הגשר הכחול") הינו הכפר היחיד באזור, הממוקם בין יישובים יהודיים. בכניסה לכפר קיים מפעל מים עתיק, שהוקם מעל נחל תנינים. האזור שוחזר וכולל אגם קטן, סכר רומי מרשים, אמת מים, מפעל צינורות וטחנות קמח.

שביל ישראל עובר במקביל לשפך הנחל. על תל סמוך נמצאו שרידים מהתקופה ההלניסטית והביזנטית. נוף עוצר נשימה משקיף דרומה לכיוון חדרה וצפונה אל הכרמל ומפרץ חיפה.

אחד המראות המרשימים הינו נמל הדייגים הקטן, ממש בסמוך לקו החוף היפהפה. בקתות ישנות, סירות עץ, מגדלור מחליד, דייגים שמחלצים דגים מהרשת ושחפים שחגים מעל - משווים למקום מראה ציורי. במסגרת התוכנית לשיקום כפר הדייגים ייפתחו מרכז לחינוך ימי, מרכז מבקרים, שוק איכרים, גן אירועים, שטחי מסחר ושלוש מלוניות.

האזור נחשב ליעד עם פוטנציאל עצום, ובשנים האחרונות עבר תהליך הפקעת קרקעות ותוכננה תוכנית מתאר שיקומית חדשה, מבין הגדולות בישראל, על ידי משרד האדריכלים עוזי גורדון.



אטרקציה נדל"נית

בשנים הקרובות האזור צפוי להפוך לא רק לאחת האטרקציות התיירותיות המובילות, אלא גם למוקד עניין נדל"ני. השילוב יוצא הדופן של חוף בתולי, לצד קומפלקסים חדשים, מסעדות מקומיות, ציר טיילת תיירותי, שקיעות רומנטיות המזכירות את חופיה של יוון, בין קיסריה בדרום לבין חוף הים במערב, הביאו את פיסת הנדל"ן הזו לשיאי ביקושים, וכפועל יוצא את מחירי הנדל"ן לשיא.

רחובות מטופחים עם גינות ירוקות  // הדמיה : סטודיו לומו
רחובות מטופחים עם גינות ירוקות // הדמיה : סטודיו לומו

לצד האוכלוסייה הוותיקה של ג'יסר, תיכנס בהדרגה אוכלוסייה חדשה, תחילה אנשי עסקים מתחום הנדל"ן, אשר הבינו את פוטנציאל המקום, חובבי השקט והחופש ובהמשך משקיעים מתוחכמים, מהארץ ומחו"ל, זוגות צעירים, בעלי מקצועות חופשיים וגם לא מעט מצמצמי דיור מבוגרים, שהתאהבו בקסם המיוחד של המקום.

ראש מועצת ג'יסר א-זרקא, מוראד עמאש, מכיר את המציאות המורכבת ומבין שהיישוב שלו מקבל כעת הזדמנות להשתוות לקו החוף של קיסריה ומעגן מיכאל, היושבים משני הצדדים. ״ההסתייגויות שלי בפני רשות מקרקעי ישראל שקודם צריך לדאוג לתושבי המקום, שסובלים ממצוקה אדירה ועוני.

מצד שני, הבהירו לי שהמכרז פתוח ויביא כספים למועצה. ממגורים קשה למועצה מקומית להכניס הרבה כסף, כידוע, אבל מתוכנן גם מסחר ומלונאות, ואנחנו בהחלט בעד. לגבי מודל של דו-קיום, הרי ממילא אנחנו חיים בין יישובים יהודיים חזקים. אני מקווה שידאגו גם לתושבים שלנו לדיור בסיוע המדינה, כפי שעושים במקומות רבים אחרים״.

מגרשים עם קירבה נדירה לחוף // צילום: אלדד צלמים
מגרשים עם קירבה נדירה לחוף // צילום: אלדד צלמים

בשכונת עג׳מי ביפו, אגב, היה מצב דומה לפני 20 שנה. היום המחיר מגיע ל-80 אלף שקל למ״ר.

לדברי האדריכל גיא מילוסלבסקי רוכש בפרויקט: "בעתיד הלא רחוק יוקמו באזור מספר בתי מלון יוקרתיים, שיעבו את התיירות המקומית. גם העובדה שהמיקום נהנה מנגישות תורמת לכך ששווי הדירות עתיד לעלות בעשרות אחוזים. זהו מיקום מדויק לדירת נופש".

פרויקט טורקיז על המים מהווה ללא ספק פוטנציאל למשקיעים, משפרי דיור, זוגות צעירים ולכל מי שמחפש אווירה קצת אחרת.

כפר דייגים עם סירות עץ ישנות // צילום: יוחאי כהן
כפר דייגים עם סירות עץ ישנות // צילום: יוחאי כהן

טיילת עם אווירה תיירותית בינלאומית // הדמיה: סטודיו לומו
טיילת עם אווירה תיירותית בינלאומית // הדמיה: סטודיו לומו

בשיתוף גשם החזקות