בימים אלה נדונה תוכנית תשתיות מהגדולות שידעה מדינת ישראל – מערכת המטרו בגוש דן. כ-150 קילומטרים של מסילות תת קרקעיות בשלושה קווים עם 108 תחנות. כ-2 מיליון נוסעים צפויים לנסוע במטרו מדי יום. היתרון הגדול: קישוריות לרכבת ישראל, לקווי הרכבת הקלה ולמערכת האוטובוסים. העלות הדימיונית: 150 מיליארד שקל. צפי לסיום: 2035.
עכשיו בואו נחשוב שוב, הרי אנחנו במדינת ישראל. מה הסיכוי שבעוד 15 שנה נזכה לנסוע פה במטרו? אפילו הרכבת הקלה נדחית כל כמה שנים בעוד שנה-שנתיים מהימים ששר האוצר סילבן שלום הכריז שאוטוטו תפעל. רק לאחרונה נדחתה פתיחת הקו האדום לשנה נוספת בתירוצי הקורונה.
האם המטרו עשוי להפתיע? המנדט התקבל ממשרד התחבורה בהחלטת ממשלה, וכעת נמצא אישור ההקמה בחוק המטרו (חלק מחוק ההסדרים).
יש לציין כי השלמת התוכנית הסתיימה בזמן שיא של שנה אחת. יו"ר הות"ל והמועצה הארצית לתכנון ובנייה במשרד הפנים, מרדכי כהן, דחה חלק אחד באישור התוכנית - M1 צפון, הכולל את הדיפו הצפוני על יד כפר סבא, עקב התנגדות התושבים. כעת ממתינים להצעה נגדית של תושבי כפר סבא והאזור, שמכינים אלטרנטיבה למיקום הדיפו. דיון בנושא יתקיים בעוד כמה שבועות.
את המערכת כולה תכנן צוות מנהלות התכנון בנת"ע, בראשות קרן כץ סגנית סמנכ"ל התכנון. צוות התכנון הצטרף לאחרונה למינהלת המטרו, שהוקמה בנת"ע ובראשה עומד מאיר שמרה.
דו"ח מיוחד בהזמנת האוצר, שערך צוות מומחים בהשתתפות ד"ר ניר שרב וד"ר יורם שיפטן, תחת הכותרת תועלות כלכליות וחברתיות מהמטרו, מגלה כי התועלת למשק תהיה יותר מ-33 מיליארד שקלים בשנה. סכומים אלה יגיעו בעיקר הודות לקיצור זמני הנסיעה, הפיתוח הכלכלי של האזורים הסמוכים לתוואי המטרו והפחתה בהחזקת רכב פרטי.
לגבי התועלות החברתיות, המחקר מציין כי שיפור מהותי של התחבורה הציבורית מיטיב עם כל חלקי האוכלוסייה ומסייע בחלוקה צודקת יותר של הניידות ושל תשתיות התחבורה. אוכלוסייה ברמה סוציו-אקונומית נמוכה תיהנה מנגישות רבה יותר למרכזי התעסוקה.
קווי המטרו
מערכת המטרו מורכבת משלושה קווים.
M1 - 85 ק״מ, 62 תחנות. עובר בציר צפון-דרום ומחבר את הערים הצפוניות והדרומיות במטרופולין למרכז העיר תל אביב. הקו צפוי לשרת 14 רשויות מקומיות.
2M - 26 ק"מ, 22 תחנות. עובר בציר מזרח-מערב ומחבר את ערי הטבעת התיכונה והפנימית לגלעין המטרופולין. הקו צפוי לשרת 7 רשויות מקומיות.

שילוב התחנות עם הפיתוח העירוני // צילום: נת"ע (הדמיה)
M3 - 39 ק"מ, 24 תחנות. קו חצי טבעתי, המקשר בין קווי המטרו הרדיאליים וקווי הסעת המונים אחרים במטרופולין גוש דן ויוצר מבנה רשת היקפית. מחולק לקו ראשי ולשלוחה לנתב”ג. צפוי לשרת 11 רשויות מקומיות.
מערכת המטרו תפעל בהפרדה מלאה (בתת הקרקע) מהמערכות האחרות, תוך שהיא מתממשקת אליהן לאורך הקווים. כלומר, יהיו תחנות משותפות למטרו ולרכבת הקלה בתל אביב וכן קישוריות לתחנות רכבת ישראל.
קווי המטרו יפעלו בתדירות גבוהה ויגשרו על מרחקים משמעותיים - מרעננה וכפר סבא בצפון, ללוד ורחובות בדרום וכן פתח תקווה ויהוד במזרח. המטרו יסיע מספר רב יותר של נוסעים במהירות ממוצעת גבוהה יותר ביחס לרכבת הקלה.
תכנון תוואי ותחנות
איך נקבע התוואי ומיקום התחנות?
ראשית, אותרו המוקדים העיקריים שהקו ישרת (ברמה המקומית, מטרופולינית ואף ארצית) וכן מוקדי הקישור לשאר מערכות התחבורה במרחב (רכבת ישראל, הרכבת הקלה, אוטובוסים). זאת מתוך מטרה לייצר נגישות, ניידות וקישוריות לאותם מוקדים עבור כלל תושבי המטרופולין ולאפשר שירות מיטבי.
המשך התהליך כלל התייחסות למכלול שיקולים קריטיים, בהם שיקולים הנדסיים, כמו מיקום תחנה על מקטע ישר ויצירת מסלול שיאפשר מהירות נסיעה מקסימלית, וכן שיקולים אורבניים כמו מיקום מוצאי התחנות.
מדוע לא כל התוואי עובר מתחת לכבישים?
תוואי קו המטרו עובר, ככל שניתן, ברצועות דרך מאושרות. בשל שיקולים הנדסיים בהתוויית הקו ומתוך שאיפה למקם תחנות במקומות בהם השירות יהיה מיטבי, נוצר לעתים צורך לעבור מתחת לשימושי קרקע אחרים. נדגיש כי המעבר נעשה בכרייה שאינה מורגשת בפני הקרקע.

אלטרנטיבה למי שלא רוצה להיתקע בפקק // צילום: נת"ע (הדמיה)
כיצד ייראו התחנות ואיך הן ישפיעו על הרחוב?
התחנות יכללו מבני כניסה/יציאה בקרנות הרחוב. מבנים אלה ישולבו עם הפיתוח העירוני בסביבתם ויכללו גישות לתחנות באמצעות מדרגות, דרגנועים ומעליות. עיצוב מבנה התחנה בממשק עם הרחוב טרם נקבע סופית, אך יושם כמובן דגש על העיצוב מתוך הבנת השפעת התחנה על סביבתה. משך הביצוע מוערך ב-3 עד 4 שנים למבנה תת קרקעי של כל תחנה.
נכסים, הפקעות ופיצויים
מה המענה לאזרחים שיופקעו מהם נכסים? כיצד אתם נערכים למתן פיצויים?
נת"ע פועלת בהתאם לדין ולהנחיות הגורמים המוסמכים בממשלת ישראל. נת"ע פועלת לצמצום כל נזק או פגיעה, וככל שאלה ייגרמו, הם יטופלו בהתאם להוראות הדין.
היתרי בנייה והתחדשות עירונית בתוואי המתוכנן נעצרו. המטרו הרי רחוק עוד שנים מביצוע, ובינתיים הפרויקטים מוקפאים. מה עלינו לעשות?
נקבעו הגבלות בנייה אשר יבטיחו את מימוש המטרו, ויחד עם זאת יאפשרו הקמת פרויקטים להתחדשות עירונית בקרבתו. כל פרויקט אשר נבנה בסמיכות לתוואי ולתחנה מחויב בתיאום ובאישור מול נת"ע. אנו משקיעים את מירב המאמצים על מנת לבחון כל מקרה לגופו, להתעמק בו קונסטרוקטיבית ולתת חוות דעת לאחר שנשקלו כלל השיקולים ומתוך ראיית קיום משותף של שני הפרויקטים.
רכשתי מגרש שעובר מעל לתוואי המטרו. כיצד התוכנית משפיעה עלי?
הנחיות לקידום תכנון והיתרי בנייה תלויות במיקום המגרש לאורך התוואי ומשתנות לפי קירבה לתחנה או מעל המנהרות. ניתן לפנות לנת"ע ולקבל הנחיות ספציפיות לכל מגרש.
האם ערך הנכסים בסמיכות לתחנה יעלה?
תוכנית המטרו אינה דנה במשמעויות נכסיות, הכוללות השבחת ערך מבנים. הנושא מעוגן בחוק. ככלל, מעיון בתקדימים מכל רחבי העולם ניתן לראות כי תחנות המטרו מהוות זרז להתחדשות עירונית ופיתוח אורבני.
תהליך ההקמה
אלו שלבים נדרשים עד ליציאה לביצוע?
השלמת תכנון מוקדם, לאחר מכן שלב תכנון מפורט והוצאת הפרויקט למכרזי הביצוע.
האם כל הקווים יוקמו ביחד?
שלושת קווי המטרו יוקמו במקביל, במטרה לייצר רשת הסעת המונים. נוכח היקף הפרויקט, ברור שתידרש שלביות הקמה. קידום התוכניות מאפשר זמינות לביצוע של מלוא התוואים, בהתאם לחוק התכנון והבנייה. סוגיית שלביות הקמת קווי המטרו נבחנת בימים אלה. סביר להניח שהמקטעים בעלי עוצמות הביקושים הגבוהות ביותר יקבלו קדימות בהפעלה.

מפת קווי המטרו // צילום: נת"ע
מה ההבדל בין חפירת המנהרות לבניית התחנות?
עבודות הכרייה למנהרות מבוצעות על ידי מכונות TBM המשוגרות מפיר שילוח. המכונה היא מפעל נייד תת קרקעי שמוזן לוגיסטית מפיר השילוח. המכונה מתוכננת להתמודד עם כל התנאים הצפויים בתת הקרקע. המכונה כורה את המנהרה ומדפנת אותה בדיפון סופי, שמקנה לה יציבות מוחלטת כנגד עומסי תת הקרקע.
בניית התחנות בדרך כלל מבוצעת מעל פני הקרקע על ידי יצירת קופסה הבנויה מסדרת קירות שמותקנים בהיקף התחנה. לאחר ביצוע הקירות מתבצעת העמקת חפירה עד להגעה לתחתית התחנה. כאשר מגיעים לתחתית התחנה מתחילה בניית התחנה מהתחתית עד לפני קרקע, בשיטת החפירה והמילוי. לאחר השלמת תקרת התחנה מחזירים את פני הרחוב למצב שהיה לפני תחילת הביצוע.
מטרדי רעש ואבק
איך יתרום הפרויקט לאיכות החיים של התושבים?
מערכת המטרו היא חלק הכרחי במערכת הסעת ההמונים של גוש דן. המטרו מסוגל להעביר מספר נוסעים גדול במהירות בין מוקדי נסיעה עיקריים (2 מיליון נוסעים ביום). בצירוף עם שאר מרכיבי המערכת, המטרו ייתן אלטרנטיבה אמיתית למי שאינו מעוניין לנוע ברכב פרטי ולהיתקע בפקקים. חשוב מכך, המערכת תאפשר ניידות להרבה מאוד אנשים שאינם יכולים לנהוג, וכיום הם מוגבלים בגישה למקומות עבודה, שירותים הכרחיים ומקומות בילוי.
כמערכת חשמלית תת קרקעית, המטרו יתרום לירידה משמעותית בזיהום והרעש ברחוב. תחנות המטרו יהוו מנוף לפיתוח אורבני אינטנסיבי בסביבתן ויתרמו לתהליכי התחדשות עירונית.
כיצד נערכה החברה לפגיעה בתושבים בתקופת ההקמה?
לכלל תוכניות המטרו נערך תסקיר שבחן את ההיבטים הסביבתיים. נבחנו השפעות הרעש בתהליך ההקמה וניתנו פתרונות למיגון והפחתת רעש. הפתרונות דומים לאלה שניתנו בקו האדום והירוק וכללו גם פעולות של מיגון הדירות הסמוכות לאתרים הרועשים. הועברו הנחיות מחמירות למניעת הרחפת אבק, בין היתר באמצעות הרטבות קבועות, הגבלת מהירויות הנסיעה והגבלת שפיכת עודפי עפר בזמן רוח חזקה.
כל העבודות יבוצעו מתחת לקרקע?
עבודות המנהור המבוצעות בתת הקרקע על ידי מכונות מנהור TBM, שאינן מורגשות על פני הקרקע. אתרי ההתארגנות להפעלת המכונות והעבודות להקמת התחנות התת קרקעיות יורגשו על פני הקרקע. כפי שחווינו בקו האדום, עבור אלה יבוצעו הסדרי תנועה שיאפשרו לחיים בעיר להמשיך בשגרה עם הפרעות מינימליות.
מי שמתגורר מעל לתוואי המטרו צפוי להרגיש את העבודות בתת הקרקע ואת נסיעת הרכבת בהמשך?
לא צפוי כל מטרד של רעידות או רעש כתוצאה מעבודות הכרייה של המנהרות. המכונה שמבצעת את העבודה נבחרה בין היתר בגלל היכולת לבצע עבודה ללא השפעת רעידות. מניסיוננו בקווים הירוק והאדום מפלס הרעידות הרבה מתחת לתקן. בתוך המנהרות מותקנים אמצעים לשיכוך רעידות ולא צפויה חריגה של רעידות או רעש.
הפעלת המטרו
איך יתבצעו הממשקים בין מערכות התחבורה השונות?
התחנות מתוכננות באופן שיאפשר מעברים בין אמצעי התחבורה השונים. הקישוריות בין המערכות השונות ויצירת רשת תחבורתית כלל מטרופולינית היוותה את הבסיס לתכנון, על מנת שנוסעים יוכלו להשתמש בכלי התחבורה הנוחים להם ביותר והמעבר ביניהם יהיה קל ככל הניתן.
מה זה דיפו?
הדיפו הינו שטח קרקעי המשמש כמרכז התפעול והתחזוקה של הקרונות. הדיפו אינו שונה מכל מבנה אחר המוקם בעיר לשימושים דומים. האלמנטים השונים, לרבות אזורי תחזוקה ואחסון, הינם במבנים מקורים.
הפעילות השוטפת לא צפויה לייצר השפעות סביבתיות חריגות. מהלך תכנוני נפרד מטפל בקירוי ובינוי מעל שטחי הדיפו לשימושים עירוניים, בתיאום עם הרשות המקומית. מהלך זה מעצים ומטייב את האזור בהיבטים אורבניים.
במסגרת תסקיר ההשפעה על הסביבה בוצעו סקרים ומודלים של פעילות הדיפו והשפעתו על התושבים בקרבתו. לא צפויה חריגה מהקריטריונים, ואין צפי למטרד אקוסטי כתוצאה מהקמת הדיפו או הפעלתו. בשלב התכנון המפורט תתבצע בדיקה נוספת ויינתן מענה במידת הצורך.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו