צעד חריג: הפרקליטות מתערבת בעבירות הבנייה של בן ארי

בצעד חריג ביותר, נשלח מכתב לראש העיר ראש העין וליו"ר ועדת התכנון, בעניין עבירות הבנייה לכאורה של בן ארי • "אינכם מוסמכים להתערב", הוזהרו השניים

צילום: מארק ישראל סלם // ליאת בן ארי

פרקליטות המדינה, באופן חריג ואולי חסר תקדים, מתערבת הערב (חמישי) בתיק עבירות הבניה של המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית, עו"ד ליאת בו ארי, המשמשת גם כתובעת הראשית במשפט נתניהו.

באופן תמוה, שלחה בת אור כהנוביץ, מנהלת המחלקה להנחיית תובעים מוסמכי היועץ המשפטי לממשלה, מכתב דחוף לראש העיר ראש העין שלום בן משה וליו"ר ועדת המשנה לתכנון ובניה, ישי אדוארד, בו היא מתריעה לבל יתערבו בתיק עבירות הבניה של בן ארי. כזכור, נחשף ב"ישראל היום" כי בן ארי ביצעה עבירות בניה בנכס הרשום על שמה בעיר: היא הסבה ללא אישור נכס שברשותה לשתי יחידות להשכרה, על מנת להגדיל את הרווח השכירות ממנו. 

היות ועבירות בניה היא עבירה פלילית, שאלת הגשת הכתב אישום מצויה בידי היועץ המשפטי לעירייה שהוא כפוף לפרקליטות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה. למעשה, מוסד היועמ"ש המצוי בעניין זה בניגוד עניינים חריף, ומנסה להתערב ולחסום לכאורה אפשרות להגשת כתב אישום בתיק עבירות הבניה של פקידה בכירה בו, האמונה מתוקף תפקידה בין היתר על עבירות מעין אלו.

צילום: פז בר

"ראש הרשות או נבחרי ציבור אחרים אינם מוסמכים להורות על נקיטת הליכי אכיפה פליליים" כתבה כהנוביץ. "משפטן שהוסמך כבא-כוח היועץ המשפטי לממשלה, כדי שישמש תובע במשפטים פליליים מסויימים מטעם רשות מקומית או ועדה לתכנון ובניה, חייב גם הוא להפעיל שיקול דעת עצמאי בכל מקרה ומקרה. אין הוא כפוף, בתחום התביעה הפלילית, להוראות של ראש הרשות המקומית, או נבחרים אחרים או עובדים בכירים של הרשות, בשאלה אם להגיש כתב אישום במקרה זה או אחר, מה העונש שראוי לתבוע בבית המשפט, אם לחזור מן האישום לאחר שכתב האישום הוגש, וכיוצא בזה".

בהמשך מוזהרים בעלי התפקידים לבל יתערבו בתיק עבירות הבניה של המשנה לפרקליט המדינה בן ארי: "הנכם נדרשים להקפיד בנושא עצמאות התביעה הפלילית, ועל נבחרי הציבור בוועדה לפעול להבטחת עקרון זה, ולהבטחת היכולת המקצועית של גורמי האכיפה לפעול ללא כל מעורבות של נבחרי הציבור, בכלל התיקים המטופלים על-ידם". 

הפרקליטות מציינת לכאורה את עצמאות התביעה המקומית למרות שזו כפופה ליועמ"ש מקצועית ואינה יכולה להגיש כתב אישום ללא אישורו: "החלטות על נקיטת הליכי אכיפה ימשיכו להתקבל על ידי התביעה המקומית באופן מקצועי ועצמאי, ואף התיק האמור יטופל ככל התיקים, ובהתאם להוראות הדין, ההנחיות המחייבות ומדיניות האכיפה של הוועדה המקומית", כותבת כהנוביץ.

ח"כ ד"ר שלמה קרעי (הליכוד) מסר בתגובה: אם יש סיבה אחת, הכי מוצדקת, ללכת לבחירות, זה רק כדי לפרק את החונטה הזו הזוכה לגיבוי של שר המשפטים. ועדיין, עם תקציב חד שנתי, יש ממשלה, אין בחירות. שלא יעבדו עליכם. לגנץ נמאס ללכת לבית הספר והוא החליט לסגור אותו".

מתנועת "אם תרצו" נמסר בתגובה: "אזרחי ישראל חייבים לדאוג היום יותר מתמיד. לראות כיצד היועץ המשפטי לממשלה שגם מינה עצמו לפרקליט מדינה, ממשיך להלאים לעצמו בפרעות חסרת רסן סמכויות לא לו. לצערנו הוא פועל כאילו הוא גם השר לבטחון פנים, גם שר המשפטים ופועל לסגור חשבונות לכל מי שמבקר את המילייה שלו. התנהלותו של מנדלבליט מזכירה משטרים חשוכים ואף גוררת את ישראל לשם. מפחיד ומזעזע כאחד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר