עם הפנים לים

כך תהפוך חיפה בעשור הבא מעיר מיושנת למרכז עירוני תוסס עם חיבור אל חוף הים

צילום: אורן מ.א.ז אדריכלים // שוק תלפיות. שימור אותנטי

אחרי שנים שבהן חיפה הצטיירה כעיר פועלים מזוהמת, נראה שהיא צועדת לעתיד חדש כעיר נמל המנצלת את חופיה. משגי העבר הפרידו בין הים לכרמל, כולל מסילת ברזל מכוערת, בסיסי צבא, בתי זיקוק והיעדר התחדשות עירונית. כל זה צפוי להשתנות בעשר השנים הבאות. הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, המינהלת העירונית והעירייה שואפות להפוך את חיפה לעיר מובילה בהתחדשות העירונית המשמשת מודל לתהליכים מהירים וירוקים.

הוכנה תוכנית אב ומתאר להתחדשות ברמה תכנונית לשכונות שלמות, מה שיצר מסגרת נהירה ונגישה לקידום תוכניות מפורטות ולמימושן. הוכן נוהל עבודה מפורט ליזמות תכנוניות, וכן מסמך מדיניות לקביעת הנחיות לדירות תמורה בתוכניות פינוי-בינוי.

בנוסף נערכים באופן סדיר הליכי שיתוף ציבור עם דיירי המתחמים, כדי לשמוע את צרכיהם ולשתפם בתכנון, כולל פעילות הסברה, ייעוץ משפטי ראשוני, הכשרות מקצועיות רלבנטיות והנחיית יועצים חברתיים בהכנת דו"חות חברתיים לתוכניות התחדשות עירונית.

יצאנו איתכם אל העתיד ונציג כאן מספר תוכניות אב להתחדשות עירונית בשכונות שונות, אשר ללא ספק תעצבנה את פני העיר בעשורים הבאים.

נווה שאנן: פיתוח, בנייה והנגשה

שכונת נווה שאנן רבתי היא הגדולה בחיפה ומונה כיום כ-44,000 תושבים מכל גווני הציבור, המהווים כ-15% מאוכלוסיית העיר.

התוכנית המקודמת בימים אלה כוללת גם את השכונות יזרעאליה, זיו ורמות רמז ועוסקת בפיתוח רחובות ראשיים לפעילות עירונית, הנגשת השכונה באמצעות מערך כבישים חדשים, הכנסת קווי מטרונית והקמת טיילת נוף היקפית סובב נו"ש.

התוכנית נועדה לגבש ראייה כוללת להתפתחות עתידית ולהתחדשות עירונית של שכונת נווה שאנן רבתי, תוך התייחסות לתוכניות התחדשות עירונית בביצוע, כגון תוכנית עיבוי חביבה רייך ברמות רמז ופינוי-בינוי ברל כצנלסון בשכונת זיו, וכן ליוזמות חדשות.

במסגרת זו מוגדרים היקפי הבנייה למגורים וגובה הבנייה, הנחיות תחבורתיות, מתחמים לשימור, שטחים למבני ציבור, מסחר ותעסוקה, תוך שמירה על מאפייני השכונה, נופיה והמורשת האדריכלית.

התכנון המוצע כולל חלוקת השכונה לרובעים, כאשר כל רובע יפותח בהתאם למאפייניו הייחודיים, אשר יקבעו את אופי הפיתוח והיקפו. בחלוקה זו הושם דגש על רמת צפיפות הבינוי ואופיו, קירבה לוואדיות ולערכי טבע, ערכי שימור ועוד.

אחד המרכיבים המרכזיים הוא פיתוח הרחובות המישוריים הנוחים להליכה כרחובות עירוניים ראשיים בעלי עירוב שימושים, אשר יכללו חזית פעילה של מסחר ומשרדים בשילוב מגורים בבנייה מגוונת.

מרכיב מרכזי נוסף מתייחס ליצירת קישורים תחבורתיים. מערך של כבישים חדשים יאפשרו חיבור ישיר לצירי גישה מהירים לשכונה. יוכנסו קווי מטרונית (רכבת קלה הפועלת בעיר), אשר יעברו ברחובותיה ובמוקדיה הראשיים של השכונה, ליצירת חיבור פנים שכונתי וכן לחיבור מהיר למוקדים כלל עירוניים.

אמצעי נוסף אשר יסייע ליצור קישורים לשכונה וממנה היא הרכבלית, אשר עתידה להתחיל לפעול בשנה הבאה ותחבר את השכונה ללב המפרץ ולאוניברסיטה. הומלצה גם הקמת מערך דרגנועים, שבילים ומדרגות ליצירת חיבורים פנים-שכונתיים.

סטטוס עדכני: התוכנית הועלתה לאתר תובנות חיפה לעיון ולהערות הציבור ותוחזר לאישור מליאת הוועדה המקומית לאחר הצגתה לציבור.

קריית חיים: על קו החוף

קריית חיים המערבית, שהוקמה על אדמות קק"ל בשנות ה-30 של המאה הקודמת, מהווה כיום את גבולה הצפוני של חיפה.

תוכנית ההתחדשות שהעירייה מקדמת בשיתוף עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, מתייחסת לשטח התחום בין חוף הים למסילת הרכבת ומטפלת בהתחדשות מבני המגורים שהוקמו בשנות ה-60.

חשיפת המבנים למליחות מהים גרמה להידרדרותם, עד אשר חלקם הוכרזו כמבנים מסוכנים. במקום מבני הרכבת המיושנים מציעה התוכנית פיתוח של מתחמים חדשים ובהם שימושים מעורבים – מגורים, מסחר, משרדים, מלונאות, עסקים קטנים, מבני ציבור ושטחים ירוקים.

דגש מיוחד מושם על חיבור השכונה לחוף הים באמצעות טיילת, שבילי אופניים ושבילי הליכה. הכביש הקיים בחזית רחוב טרומן שחוצץ בין השכונה לים יועתק לחלקם האחורי של מבני המגורים.

השטח שיתפנה עם העתקת הכביש יהפוך לחזית ים פעילה, שתכלול טיילת חוף המשכית. על רצף השטחים הפתוחים שייווצר יוכשרו שבילי הליכה ושבילי אופניים, שטחים ירוקים וחופי רחצה פעילים. כך ימומש לראשונה הפוטנציאל האדיר של קריית חיים, כשכונה הממוקמת על קו החוף. תושביה ייהנו ממבני מגורים חדישים ומחיים עירוניים לצד בתי מלון, מסעדות ובתי קפה.

סטטוס עדכני: התוכנית הועלתה לאתר תובנות חיפה לעיון ולהערות הציבור ותוחזר לאישור מליאת הוועדה המקומית לאחר הצגתה לציבור.

קריית אליעזר וקריית אליהו: עירוב שימושים

התוכנית לקריית אליעזר וקריית אליהו נועדה לתת פתרונות תכנוניים להתחדשות השכונות, אשר הוקמו בשנות ה-50' של המאה הקודמת.

התוכנית, שנמצאת בשלבי תכנון מתקדמים, נערכה על ידי צוות רב-תחומי, אשר מונה על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית וכולל אדריכלים, שמאים, יועצי תנועה, נוף ופרוגרמות.

נבחנו ערכי השכונה הייחודיים לה, דוגמת הטיילת המרכזית, שתחוזק כציר פעילות ופנאי, המקשר בין מוקדי הציבור והמסחר השכונתיים.

התכנון כולל חלוקת השכונה לתת-מתחמים, כאשר כל מתחם יפותח כבלוק עירוני נפרד, שיבוסס על עירוב שימושים. לצד המגורים יתקיימו פעילויות מסחר, תעסוקה, חינוך ובריאות.

ישומרו הערכים הנופיים של השכונה, בהם גינות הכיס החבויות בין מבני המגורים. יושם דגש על חיבור השכונה לים ולשכונות סמוכות, תוך הקמת מוקדי מסחר ותעסוקה לאורך צירי הליכה, שבילי אופניים ועורקי תנועה ראשיים.

התוכנית מגדירה רחובות מרכזיים בשכונה, שיקבלו איפיון תכנוני מחודש. רחוב אלנבי, למשל, יפותח כציר המקשר בין הים למוקדי תיירות עירוניים, דוגמת מוזיאון ההעפלה, המוזיאון הימי ומערת אליהו הנביא.

סטטוס עדכני: התוכנית הועלתה לאתר תובנות חיפה לעיון ולהערות הציבור, ותוחזר לאישור מליאת הוועדה המקומית לאחר הצגתה לציבור.

מתחם סירקין ושוק תלפיות: שימור וחידוש

התוכנית לשיקום וחידוש מתחם סירקין ושוק תלפיות נועדה למצות את הפוטנציאל הגלום במתחם, המהווה מוקד עירוני המשלב מסחר, פנאי ומגורים.

מבנה שוק תלפיות ההיסטורי ישוקם. המבנה, המהווה אבן דרך בתולדות אדריכלות הסגנון הבינלאומי בישראל, ננטש ברובו בתחילת שנות ה-50', ומאז הלך והתדרדר. חידוש המבנה, בתכנון האדריכל גיא ארבל, ישים דגש על שימור אותנטי. השימושים יותאמו לאופיו של הבניין ולסביבתו, בתוספת תכנים קהילתיים לתושבים.

המבנה כולל 6 קומות וישוקם באופן הדרגתי. הקומה המשמשת כיום כשוק פעיל תשוקם והמסחר יוסדר לרווחת הסוחרים ובאי השוק. מבנה השוק יפותח כמוקד שכונתי חברתי, שיהווה בית לתושבי השכונה ולקהילותיה הרב-גוניות, וכן כמרכז באוהאוס שירכז את פעילויות השימור האדריכלי בחיפה כולה.

לצד שיקום המבנה יחודש גם מתחם השוק הפתוח ברחוב סירקין, שהפך בשנה האחרונה למוקד של מסעדות המושכות קהל רב.

הקירוי הקיים מעל הדוכנים יוחלף על פי התכנון של האדריכלית אלה שר בקירוי אסתטי, אשר ישתלב במראה הרחוב המתחדש. יוכשרו פינות ישיבה ובתי קפה לרווחת באי המתחם. העיצוב יתרום לחידוש פני המרחב ביום ובלילה ולתפקודו כאזור קניות, בילוי ויצירה.

בת גלים: איכות חיים וזוגות צעירים

שכונת בת גלים מתאפיינת בקרבה נדירה לקו המים של מפרץ חיפה. ניצני ההתחדשות העירונית שחווה השכונה מתאפיינים בעיקר בבנייה חדשה ובחיזוק על פי תמ"א 38 לאורך הטיילת, בעוד עורף השכונה נותר ללא שינוי.

על מנת להביא להתחדשות עירונית של השכונה, אשר לה פוטנציאל פיתוח רב, מקדמת העירייה בשיתוף הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית שתי תוכניות פינוי-בינוי עם כ-1,100 יחידות דיור.

התוכניות ייצרו שיפור משמעותי בתנאי הדיור של האוכלוסייה הקיימת וכן יאפשרו קליטת אוכלוסייה חדשה וזוגות צעירים. הדירות החדשות בבניינים המודרניים ישקיפו אל נופי המפרץ והנמל. כל אלה יביאו להעלאת איכות החיים במתחמים ובשכונה כולה.

מתחם חיל הים. דירות חדשות במקום המבנים הישנים // צילום: כנפו קלימור אדריכלים

התוכניות מקודמות על ידי המחלקה להתחדשות עירונית והמחלקה לתכנון עיר באגף תכנון עיר, והן בסמכות הוועדה המקומית חיפה, המשמשת כוועדה עצמאית מיוחדת לאישור תוכניות התחדשות עירונית. הוועדה המקומית החליטה ביולי 2018 על הפקדת שתי התוכניות. בסוף 2019 הופקדה תוכנית חיל הים, והדיון בהתנגדויות התקיים בתחילת יולי 2020. תוכנית העלייה השנייה עומדת לפני הפקדה בימים אלה.

מתחם חיל הים ממוקם בצומת רחובות חיל הים והעלייה השנייה, בקרבת בית הספר לרפואה, בית חולים רמב"ם, בה"ד חיל הים ובצמוד לתחנת הרכבת חיפה בת גלים. במתחם 9 מבנים במצב ירוד עם 119 דירות קטנות של פחות מ-60 מ"ר.

במקום המבנים הישנים מוצעות לבנייה 413 יחידות דיור ב-5 מבנים, המשלבים בנייה מרקמית של כ-8 קומות לצד מגדלי מגורים בני 24 עד 29 קומות. התוכנית כוללת הכשרת חניונים עיליים ותת קרקעיים, מבני ציבור עם גני ילדים ומעונות יום ושטחי מסחר. עצים ותיקים הקיימים במקום ישומרו, לצד פיתוח שטחי גינון ופנאי.

מתחם העלייה השנייה ממוקם לאורך הרחוב הראשי של שכונת בת גלים. יש בו 17 מבנים ישנים עם 175 דירות קטנות של פחות מ-60 מ"ר.

במקום המבנים הישנים מציעה התוכנית 660 יחידות דיור ב-11 מבנים המשלבים בנייה מרקמית של מבנים בני 7 עד 8 קומות, לצד מגדלים של 29-32 קומות, כולל חניון עילי ותת-קרקעי. גם תוכנית זו כוללת שטחים מסחריים ושטחים עבור מבני ציבור, בהם הגדלת שטח בית הספר עלייה ותוספת גנים ומעונות יום.

שתי התוכניות, בתכנון קנפו-כלימור אדריכלים, אושרו להפקדה לאחר תהליך שיתוף ציבור, שכלל בין היתר שלושה כנסים גדולים בהשתתפות מאות בעלי נכסים. בכנס ייחודי לנציגים נבחרים של הבתים הכלולים בתוכניות הונחו הנציגים בקידום הפרויקטים העתידיים, לרבות עריכת מכרזים לבחירת יזמים, מבצעים ועורכי דין.

מתחם חיל הים בחר בחברות צמח המרמן בשיתוף אפריקה ישראל, ואילו מתחם העלייה השנייה בחר בחברת הכשרת היישוב להיות היזם המבצע.

קידום שתי תוכניות אלו התניע תהליך התחדשות בשכונת בת גלים, וכך הוגשו לעירייה במקביל שתי הצעות יזמיות תכנוניות לפינוי-בינוי המשתלבות בכלל התכנון בשכונה: האחת במתחם הביניים שבין תוכנית חיל הים לתוכנית העלייה השנייה, ובו 9 מבני רכבת, והשנייה במתחם בן 5 מבני רכבת בסמוך לבה"ד חיל הים המתפנה

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר