דיווח: ארה"ב ביצעה ניסוי בטיל אימתני

מטוסי B-2 ערכו ניסוי ב"סופר פצצת אטום" שיכולה לחדור לבונקרים • מומחים: "ארה"ב יכולה להתפתות להשתמש בכלי הנשק המסוכן"

מטוס B-2 // צילום: גטי אימג'יס

חיל האוויר האמריקני ערך לאחרונה תרגיל מסכם קריטי בבחינת המנגנונים השונים של "סופר פצצת אטום", שנחשבת לטובה ביותר שיוצרה אי פעם. במסגרת התרגיל בחנו מטוסי B-2 את היכולות השונות של כלי הלחימה החדש, שעל פי מקורות ביטחוניים מהווה את פצצת האטום המתוחכמת, המדויקת והמסוכנת ביותר שיוצרה מעולם. 

מדובר בכלי גרעיני עם יכולות אסטרטגיות וטקטיות שמאפשרות לו לפצח בונקרים אדירים על ידי חדירה של הטיל לפני הפיצוץ אל תוך הקרקע ואז להפעיל את מכת ההלם של הפצצה - לא אל מעל פני השטח אלא אל עומק הקרקעית. באופן זה לא ייוצר ענן קרינה מסוכן שינוע למרחקים מכיוון שהקרינה חודרת בגל ההלם אל הקרקע בנקודת הפיצוץ.

יתרון נוסף של הפצצה האימתנית היא היכולת שלה לדייק בפגיעה על השטח, תוך כיוון רמת הפגיעה, כך שגל הרדיואקטיביות תהיה קבועה מראש (ניתן לקבוע גל הלם מ-50 ועד 300 קילו טון) והרדיוס שלו יהיה כזה שלא יזהם את השטח למרחקים גדולים. הזנב המיוחד של הפצצה יאפשר שליטה בה בדרך אל המטרה וכן לשנות הוראות במידת הצורך עד רגע הפיצוץ עצמו. 

מדובר בכלי הנשק הגרעיני הקרוב ביותר למה שמכונה "כלי נשק גרעיני ללא נשורת", זאת מכיוון שאת רמת הנשורת והנזק ניתן לקבוע על פי רמת החדירה של הכלי לקרקע לפני הפיצוץ או לבחור פיצוץ בגובה פני הקרקע או באוויר. היתרון בה, לצורך הדוגמה, הוא בכך שהיא יכולה לפוצץ בונקר של דיקטטור כזה או אחר, ללא נזק לעשרות או מאות אלפי אנשים לאורך שנים רבות.

האם ארה"ב תשתמש בנשק הקטלני? // צילום: Jupiterimages

הפצצה החדשה, שפיתוחה החל לפני כעשור, כה משוכללת שבכירים בדימוס בצבא ארה"ב הביעו חשש ממשי שהממשל האמריקני יתפתה בעתיד להשתמש בה בקרב באופן פעיל. הסיבה לכך נובעת שהזיהום הסביבתי והפגיעה האזרית בכלי הנשק המסוכן קטנים בו בצורה דרסטית. 

השמשת מטוסי ה-B-2 לנשיאת הפצצה היא חלק ממהלך אסטרטגי אמריקני לחיזוק זרוע הקרב החמקנית שלו. לצורך כך חוזקו יכולות החמקנות של המטוסים ומערכת המעבדים שלהם שודרגה עם מעבדים שהינם מהירים פי אלף מקודמיהם. כך, הם מסוגלים לזהות טוב יותר, מרחוק יותר ובצורה נקייה יותר את מערכות ההגנה של האויב, ולטוס מסביב לאיום או בשוליה, בנקודות שסביר שההגנה והחמקנות שלהם תהיה במיטבה. 

הפצצה החדשה, שמכונה B61-12, נבחנת רק על מטוסי B-2 אולם בתכנון יוכלו גם מטוסים אחרים לשאת אותה, ביניהם F-35, שבו מחזיקה גם מדינת ישראל, וכן חמקן שנמצא בבנייה בשם B-21 ושכולל את היכולות המתקדמות ביותר בתחום לחימת האוויר.

מטוסי B-2 יכולים לטוס ברצף, ללא תדלוק, 6,000 מיילים, והם ביצעו בעבר תקיפות בעיראק, אפגניסטן ולוב, כשהם ממריאים ונוחתים בבסיס האם שלהם, ללא תדלוק בדרך. הם טסים בגובה 50 אלף רגל ויכולים לשאת 18 טון של פצצות, כולל טילים בעלי ראש נפץ גרעיני.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר