שפעת העופות בצפון: התגלו שני מוקדי התפרצות נוספים

עשרות אלפי תרנגולים נגועים התגלו בלולי הודו ומטילות, בגבעת יואב שבדרום רמת הגולן ובמושב דבורה • שר החקלאות, עודד פורר: "חייבים לפעול כדי לא להגיע למצב הזה גם בשנה הבאה"

בהלת שפעת העופות (ארכיון), צילום: יצחק ברבי

שני מוקדי שפעת עופות נוספים התגלו בסופ"ש בלולי תרנגולי הודו ובלולי מטילות, בגבעת יואב שבדרום רמת הגולן ובמושב דבורה.

במוקד הראשון, בלול נוסף בגבעת יואב בדרום רמת הגולן, סמוך למוקד הקודם ביישוב, אותרו כ-12 אלף תרנגולי הודו נגועים בנגיף הקטלני לעופות; במוקד השני, מדובר על כ-36 אלף מטילות במושב דבורה שבחבל התענכים. השירותים הווטרינריים פועלים בימים האחרונים במתכונת חירום, שני המוקדים הנוספים בודדו וממשיך הניטור האקטיבי באזור כולו, על מנת לבער את המחלה ולמנוע את המשך התפשטותה.

שפעת העופות מכה באגמון החולה, אלפי עגורים מתו // צילום: אייל מרגולין -ג׳יני

בעונה זו של השנה, מאות אלפי עופות עוברים בישראל בדרכם לאפריקה. נוכחותם של עופות בתקופת נדידה מגבירה את הסכנה להעברת מחלות שונות, ובראשן – שפעת העופות. לנוכח זאת, משרד החקלאות שב ומזהיר כי על כל מגדלי העופות והציפורים, למלא אחר הנחיות השירותים הווטרינריים, ולמנוע שוטטות של עופות בשטחים פתוחים. על כל  מקרי תחלואה ותמותה חריגים בעופות יש לדווח מיד לווטרינר המטפל, לווטרינר הרשותי ולשירותים הווטרינרים במשרד החקלאות. בכל מקרה אין להשליך פגרי עופות בצורה לא מוסדרת. 

מאבק בשפעת העופות (ארכיון) // צילום: משרד החקלאות ופיתוח הכפר,

כמו במקרים קודמים השנה, גם במקרה זה מדובר בשפעת עופות מזן H5N1, שעלול לגרום בסיכון נמוך לתחלואה בבני אדם. משרד החקלאות שב ומזכיר לציבור להקפיד על צריכת מוצרי עוף וביצים רק לאחר בישול, כיוון שטיפול בחום גבוה (בישול, אפייה, טיגון) משמיד את כלל החיידקים והנגיפים בעופות. במשרד מציינים כי המלצה זו תקפה בשגרה, וכעת ביתר שאת. 

השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות פועלים לפי נוהל חירום נוכח התרחבות מוקדי שפעת העופות בצפון הארץ . בשני המוקדים החדשים יש כ-48 אלף עופות מטילות ותרנגולי הודו. המוקדים בודדו והתבצע ניטור אקטיבי של חוות נוספות באזור.

שר החקלאות, עודד פורר, אמר: "אנו צריכים להביא את הלולים במדינת ישראל למצב של בטיחות ביולוגית גבוהה, כדי לא להיות גם בשנה הבאה באירוע מתגלגל ומתמשך כזה"

במשרד החקלאות מדגישים כי מדובר באירוע מתגלגל ומתמשך לנוכח ההערכות כי מוקדים נוספים יתגלו, שר החקלאות הורה זה מכבר על פתיחת יבוא ביצים ללא מכס, על מנת למנוע מראש תרחיש של מחסור בביצים במהלך החודשים הקרובים

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר