כלב ברכב: המדריך המושלם לנסיעות עם כלבים

איך מרגילים כלבים צעירים לנסוע במכונית וכיצד מחנכים את המבוגרים יותר? • האם אפשר לגרום לחיות המחמד ליהנות מהנסיעה? • והכי חשוב - איך נשמור על בטיחותו של הכלב בנסיעות? • כל מה שצריך לדעת

לנסוע עם הכלב - המדריך השלם, צילום: ITHINKSTOCK

בעוד שכלבים רבים אוהבים ואפילו מצפים לנסיעה ברכב, כלבים אחרים מפחדים מהחוויה עד מאוד. אלו שמפחדים מזילים ריר ואפילו מקיאים לעיתים בזמן הנסיעה ברכב או מיד לאחריה. הסיבות לכך מגוונות: החל מבחילות בגלל התנועתיות בנסיעה או בגלל הלחץ אותו הם חווים, דרך חרדה מעצם העובדה שהם כלואים בתוך עצם שזז במהירות, ועד חוויה לא נעימה או טראומה מכלי רכב שהם חוו בעבר. בדקנו עם מירב גמליאל בושן, מאלפת ומטפלת התנהגותית לכלבים מטעם חברת "ביופט", איך לסייע לכלבכם להתמודד עם הלחץ וללמד אותו לנסוע ברכב בצורה נוחה ורגועה.

"אם יש לכם גור זה הזמן להתחיל ללמד אותו לנסוע ברכב בנחת ובנוחות", מוסרת גמליאל בושן. "נסיעה בטוחה ומהנה במכונית יכולה להיות מצוינת, לא רק כדרך להגעה מנקודה א' לנקודה ב', אלא גם לחיזוק הקשר וצבירת חוויות מהנות יחד עם חיית המחמד שלנו. ככל שתתרגלו עם בעל החיים שלכם נסיעה משותפת בגיל צעיר יותר, כך גדל הסיכוי שהוא יראה במכונית הרפתקה מהנה ומשמחת גם בעתיד. אם יש לכם כלב לא צעיר שסובל מנסיעות, מומלץ להסתייע במטפל התנהגותי שיוכל להדריך אתכם איך לשנות את הרגש כלפי המכונית מדבר מפחיד לדבר חיובי, בתהליך הדרגתי המותאם לרמת הקושי והפחד של הכלב".

מוכנים? יוצאים לדרך, צילום: ITHINKSTOCK

היכרות ראשונית עם המכונית

"ממש כמו שילדים זקוקים למשחקים ולחפצים שלהם בעת הנסיעה, גם הכלב שלכם זקוק למשחקים ולחפצים שלו עמו", אומרת גמליאל בושן. "הביאו איתכם צעצוע שהוא אוהב אל תוך הרכב, עצם ללעיסה ואפילו שמיכה שנוחה לו למרבץ, כך שהוא ירגיש שהוא במקום בטוח ויהיה לו נוח כמו בבית".

גמליאל בושן מפרטת את ארבעת שלבי תהליך ההתרגלות לרכב. עוד קודם לכן נזכיר לעודד את הכלב בכל אחד מהשלבים בקול שמח ורגוע, לצד ליטופים וחטיפים טעימים.

המלצה נוספת לפני שנצא לדרך היא להימנע מארוחה לפני הנסיעה, כדי למנוע תחושת בחילה. עם זאת בהחלט ניתן לצ'פר בחטיפים קטנים, אם הכלב לוקח אותם בשמחה.

רתמה טובה משמשת כחגורת בטיחות לכלב מבלי להפעיל לחץ מיותר על צווארו, צילום: ITHINKSTOCK

 

שלב 1: רכב דומם – תנו לכלבכם לחקור את המכונית בעודה בחניה – ללא שום תנועה, כשהמנוע כבוי. תנו לו לשבת בתוכה ותראו איך הוא מרגיש.

שלב 2: רכב מונע – לאחר שכלבכם נראה נינוח, סגרו את הדלתות, הפעילו את הרדיו בעוצמה נמוכה והניעו את הרכב. תנו לכלבכם לחוות את ההרגשה כשהמנוע פועל.

שלב 3: תזוזות קלות בחנייה – אם הוא נראה רגוע ושליו, אתם יכולים לנסוע לאט בתוך החנייה – קדימה ואחורה כדי לבחון איך הכלב מגיב לתנועת המכונית.

שלב 4: נסיעה קצרה – אם עד כה הכל עבר בהצלחה, צאו לנסיעה קצרה, עדיף למקום שהכלב אוהב ולא רחוק מהבית.

תנו לכלבכם לחקור את המכונית בעודה בחניה, צילום: ITHINKSTOCK

הנאה מעצם הנסיעה (ואולי גם מסתם עצם)

חשוב לגרום לנסיעה עם הכלב ברכב להיות משמעותית עבורו, "כדי שיבין שנסיעה מובילה למקומות נפלאים", מסבירה גמליאל בושן. וכך תעשו זאת:

  • צאו לטיולים לעיתים קרובות עם הרכב ובהדרגתיות הגדילו את משך הנסיעה.
  • בחרו יעדים שאתם יודעים בוודאות שהכלב שלכם ייהנה מהם: פארק, חבר אהוב, בן משפחה, טיול באזור פתוח וכו'. אם הטיול היחיד ברכב שהכלב שלכם עושה ברכב הוא למרפאה הווטרינרית או למספרה, הוא עלול לקשר את הרכב למקום מפחיד ולרצות להימנע מנסיעות.
  • בדיוק כמו שעשיתם בעבר, קחו תמיד צעצועים וחטיפים כדי להמתיק את הנסיעה. כמו כן, שבחו אותו בקול שמח על שנשאר רגוע.
  • לפני הנסיעה עשו טיול, גם אם קצר, על מנת לאפשר לכלבכם לעשות צרכים ולפרוק אנרגיות.

 

כשנוסעים מגיעים למקומות מופלאים, צילום: ITHINKSTOCK

בטיחות מעל הכל

יש לזכור שנסיעה לא מאובטחת עם בעלי חיים ברכב עשויה להיות מסוכנת עבור חיית המחמד וגם עבורנו ועל כן יש לנקוט במספר אמצעי בטיחות.

  • עצירות במהלך הנסיעה – הביאו מים, ואל תשכחו קערה מתקפלת/ניידת. במהלך הנסיעה עשו הפסקות לאוורור וחילוץ עצמות, הציעו לכלבכם מים ואפשרו לו לעשות את צרכיו.
  • חלון – אפשרו לכלבכם מדי פעם להוציא את ראשו מהחלון, ליהנות מהאוויר הצח (עוזר גם לבחילות!) ולהתבונן על הנוף. שימו לב שפתח החלון אינו גדול מדי, כך שהכלב לא יוכל להוציא את גופו החוצה. כמו כן, אל תפתחו חלון בנסיעה במהירות גבוהה, שכן משב הרוח החזק עלול להזיק לעיניו של הכלב.
  • מניעת כוויות שמש בקיץ – כשם שבני אדם יכולים לסבול מכוויות שמש בזמן נהיגה במכונית, כך גם כלבים. ספקו לכלבכם הגנה מקרני השמש ככל האפשר, על ידי פתרונות הצללה מתאימים. שמרו על רכב קריר דיו.
  • לעולם אל תשאירו את הכלב לבד במכונית, אף לא לדקה! בקיץ הרכב יכול להתחמם במהירות שיא ולהפוך למלכודת מוות עבור הכלב, בחורף השארת כלב לבד במכונית יכולה להוביל להיפותרמיה ובכלל – כלב שנותר לבדו במכונית עלול להיגנב. כמו עם ילדים, כך גם עם כלבים – זהירות וערנות מונעות אסון.
  • אם יש לכם גור צעיר או כלב קטן ממדים – אל תתנו לו לשבת על הברכיים שלכם בזמן הנהיגה. זו סכנת מוות! בזמן תאונה חלילה, כרית האוויר יכולה לפגוע בו.
  • רכשו רתמה ייעודית להסעת כלב ברכב – רתמה טובה משמשת כחגורת בטיחות לכלב מבלי להפעיל לחץ מיותר על צווארו ושומרת עליו במקרה של בלימה פתאומית או התנגשות, חלילה.

נסיעה מהנה ורגועה לכם ולכלבכם!

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר