מחקר חושף: הסיבה שהכלב שלכם כל כך חמוד

מסתבר שהאבולוציה ציידה את הכלב במבט מיוחד שכובש את ליבם של בני אדם • המחקר מראה כי לזאבים, אבותיהם של חיות המחמד שלנו, אין את היכולת הזו והיא התפתחה רק לאחר הביות

נכבשתם? כלבלב והמבט שובה הלב , צילום: Gettyimages

הכלב שלכם עושה לכם "עיני גורים" כי הוא רוצה לצאת לטיול, ליטוף בטן מפנק, לטעום מהשווארמה שאתם בולסים ולא נעים לכם לסרב לו? הוא ככל הנראה יודע בדיוק מה הוא עושה, ויש לו אלפי שנות ניסיון להסתמך עליהן.

אמנם ידוע כי כלבים משתמשים בעיניהם כדי לתקשר עם בני אדם, אולם מחקר חדש של אוניברסיטת פורטסמות' שבאנגליה, המשווה את האנטומיה ואת דפוסי ההתנהגות של ידידו הטוב של האדם לזה של זאבים, מגלה כי מדובר בתהליך אבולוציוני שהתפתח עם הזמן. מתברר שכלבים מצוידים בשריר קטן שמאפשר להם להרים בקלות את הגבות הפנימיות שלהם, ובכך ולגרום לעיניהם להיראות גדולות - וחמודות - יותר. לזאבים, קרובי משפחתם הבלתי מבוייתים של הכלבים שאינם זקוקים לטיולים ולליטופים מבני האדם, אין את השריר הזה.

אי אפשר לסרב למבט הזה // צילום: Gettyimages,

עורכי המחקר סבורים כי הרמת גבת הכלב יוצרת אצל בני האדם אפקט של חמלה ורצון לטפל בחיית המחמד הנאמנה. לטענתם, עיני הכלבים המוגדלות מזכירות לבני האדם עיניים של תינוקות, ולעיתים גם יוצרות רושם של מבט עצוב. "יש הוכחות שכלבים פיתחו את השריר הזה לאחר שהם בויתו על ידי בני אדם, שכן השריר לא קיים אצל זאבים" אמרה מנהלת המחקר, דוקטור ג'וליאן קמינסקי.

"כמו כן, גילינו שלאחר חשיפה בת שתי דקות לבני אדם, כלבים הרימו את הגבות שלהם בתדירות ובאינטנסיביות גבוהות יותר מאשר זאבים. הממצאים מעידים על כך שהשימוש בגבות לצורכי הבעה אצל כלבים נובע מתגובותיהם של בני האדם - בין אם הן תגובות מודעות או לא", מספרת החוקרת.

קמינסקי הוסיפה ש"התפיסה היא שכאשר כלבים מרימים את גבותיהם, הם בעצם מבקשים מבני האדם לדאוג להם. לכלבים שמזיזים את הגבות יש יתרון על פני כלבים שלא עושים את זה, והתכונה הזו עוברת בתורשה לדורות הבאים". אז בפעם הבאה שרקסי פותח עליכם זוג עיניים נוגות ומשחק אותה חמוד ותמים - הוא אולי חמוד, אבל ממש לא תמים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר