לאחר ש-12 לוחמים הגיעו לביה"ח: עד כמה צרעות מסוכנות לנו, ואיך מתמודדים?

בעקבות המקרה החריג בו 11 לוחמים נפצעו קל ועוד אחד בינוני, לאחר שעלו על קן צרעות ברצועת עזה, יצאנו לבדוק עד כמה עקיצתן עלולה לפגוע באדם • ואם נעקצים - אלו התסמינים, איך תתמודדו איתם - ובאילו מקרים עליכם לפנות לטיפול רפואי?

צרעה. צילום: Getty Images

אירוע חריג שהתרחש ברצועת עזה עלה לכותרות היום (שישי), כאשר כוח צה"ל עלה בטעות על קן צרעות, ו-11 מלוחמיו נפגעו באורח קל ועוד אחד באורח בינוני כתוצאה מהעקיצות. 

על הרקע הזה ביקשנו לברר עד כמה מפגש עם קן צרעות הוא מסוכן ועד כמה עקיצה כזו יכולה לפגוע באדם. "הרעל שישנו בגופן של צרעות דומה מבחינה רבה לרעל של דבורים ולכן מבחינה רבה הטיפול באדם שנעקץ על ידי צרעה הוא דומה", אומרת פרופ' רונית קלדרון-מרגלית מביה"ס לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית.

לוחמי שריון ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

לדברי פרופ' קלדרון "ההבדל בין דבורה לצרעה הוא בכמות העקיצות, הדבורה עוקצת פעם אחת והצרעה יכולה לעקוץ כמה וכמה פעמים ולכן היא יכולה להכאיב יותר. מעבר לכך רוב הנעקצים יסבלו מעט יחסית מהעקיצה גם של צרעה אולם כמובן באם הנעקץ מפתח תגובה אלרגית חריפה, תגובה שמצוייה גם אצל אנשים שנעקצים מדבורים, אז צריך לפנות את הנעקץ לבית חולים כדי שיקבל טיפול משמעותי יותר".

מעבר לעקיצה של צרעה אחת ישנה סכנה גדולה יותר והיא כאשר נפגשים עם קן צרעות. הצרעות הנן בדרך כלל יצורים חברתיים שחיים יחדיו בקן. מבחינה זו מפגש עם קן ללא התנהלות זהירה, פגיעה מכוונת או מקרית בקן, כל אלו יגררו התקפה זועמת ביותר של עשרות עד מאות פרטים. המציאות הזו יכולה בהחלט לסכן חיים במקרה שאדם אחד נעקץ פעמים רבות. משום כך ראוי שלא להתקרב לקן צרעות וכן לפנות במהירות לבית חולים אדם שנעקץ מספר פעמים רב על ידי צרעות.

מה עושים אם נעקצים? 

כאמור, רוב המפגשים עם צרעות יהיו בין פרט בודד למי שהפחיד את הצרעה או תקף אותה. במקרה כזה תתפתח על פי רוב תגובה מקומית של נפיחות אדומה וכואבת במקום העקיצה, נפיחות שתעלם אחרי יום או יומיים. יש לציין כי לעיתים התגובה של הגוף חריפה יותר והנפיחות גדלה ומגיעה עד קוטר של 15 סנטימטרים, אלא שגם במקרה כזה העקיצה תעלם אחרי מספר ימים.
מבחינת טיפול הרי שבשני המקרים האלו כדאי לקרר את המקום הנפוח, למרוח משחה נוגדת דלקת וכן להיעזר בתכשיר שמונע גירודים כמו פניסטיל.

עם זאת לעיתים ישנה תגובת יתר של הגוף שנקראת שוק אנאפילקטי, במצב כזה האדם יתקשה לנשום, ירגיש חולשה, וכן תופעות מסכנות חיים אחרות. במצב זה יש לפנות את הנעקץ באופן מיידי לבית החולים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר