אבל בספארי: הפילה המבוגרת ביותר הלכה לעולמה

ורדה, ששלטה בעדר, מתה בגיל 66 לאחר שקרסה ללא סימנים מקדימים בחצר הפילים במקום • צוות הספארי ושאר הפילים ניסו לעזור לה לעמוד על רגליה, ללא הצלחה • כדי למנוע ממנה סבל, בוצעה בה המתת חסד: "הפילים נפרדו ממנה בתרועות מחרישות אוזניים"

הפילים האסייאנים נפרדים מוורדה, הפילה שמתה בספארי ברמת גן. צילום: דוברות הספארי ברמת גן

ורדה, הפילה האסיאנית המבוגרת ביותר בספארי ברמת גן, הלכה שלשום (ראשון) לעולמה בגיל 66, לאחר שקרסה בחצר הפילים במקום.

האירוע התרחש כאשר מחצר הפילים האסיאניים נשמעו תרעומות רמות, כאשר עדר הפילים התגודד מסביב לוורדה וזעק לעזרת המטפלים. כשאלה הגיעו למקום, הם חזו בפילה כשהיא שרועה על הקרקע, לאחר שקרסה ללא שום סימנים מקדימים.

פילות בספארי ברמת גן, בחודש שעבר // באדיבות הספארי ברמת גן


ארבע הפילות ופלא הצעיר ניסו לגרום לוורדה לקום במשך שעה ארוכה, תוך שניסו לעזור לה להיעמד על רגליה בכל דרך אפשרית, בזמן שהם משכו ודחוף אותה בעזרת החדק והרגליים שלהם. גם עובדי הספארי שהגיעו למקום כדי לחזות במראה העצוב והמרגש הבינו, ממש כמו הפילים, שכאשר פיל אינו יכול לעמוד על רגליו – גורלו נחרץ.

קוביית חציר גדולה קורבה אל ורדה בעזרת מנוף על מנת לספק לה תמיכה. כשגם הניסיון הזה כשל, צוות הטיפול של הספארי נכנס לחצר, וערם בעזרת טרקטור תלולית עפר גדולה שתשמש כמשענת לגבה של ורדה ותסייע לה לקום. לצער כולם, שום דבר לא הוביל – וכוחותיה של ורדה תשו.

העמידה 10 צאצאים. הפילה ורדה (ארכיון), צילום: ים סיטון


צוות הספארי נאלץ לקבל את ההחלטה הקשה ביותר שגן חיות יכול לקבל – ולבצע בפילה הקשישה המתת חסד. וכיאה לפיל, מדובר בהרבה מאוד חסד, שהרי מוות כזה עלול להתרחש אחרי ימים של סבל. גם בטבע, פילים רבים מוצאים את מותם בשכיבה לאחר שלא הצליחו לעמוד יותר על רגליהם, וכך הם ממתינים למותם הבלתי נמנע.

הילה פלדמן-גרא, דוברת הספארי, סיפרה כי צוות המקום מצא נחמה בעובדה שהם הצליחו לקצר את משך הזמן שבו ורדה שכבה על האדמה בחוסר אונים, כשנשימותיה מתחילות להיות כבדות ואיטיות מהרגיל, שכן פילים לא יכולים לשכב על קרקע אנכית, מה שמקשה על הריאות שלהם לנשום כראוי.

"צוות הספארי שבור, במיוחד מטפלי מחלקת הפילים – וגם הפילים עצמם מתאבלים", סיפרה פלדמן-גרא, שהוסיפה כי לאחר נשימתה האחרונה של ורדה, ניתנה לפילים בעדר הזדמנות לראות ולהבין שהיא הלכה לעולמה – ולהיפרד ממנה. הפילים עשו זאת כמו שרק פילים יודעים: בתרועות מחרישות אוזניים, שלא השאירו אף אחד אדיש. הם עברו לידה זה אחר זה, כשכל אחד שולח בתורו את החדק לכיוונה של ורדה כדי למשש ולהרגיש אותה".

שובר לב. הפילים האסייאנים קוראים לעזרה, צילום: דוברות הספארי ברמת גן


לדברי פלדמן-גרא, היא הייתה הפילה השליטה בעדר, תפקיד השמור בדרך כלל לפילה המבוגרת ביותר – אותו היא מילאה אותו בצורה הטובה ביותר. "בלילות, כשהפילים האסיאניים היו ניגשים למיטות החול שלהם (תלוליות עליהן הם יכולים לנוח), ורדה הייתה ממתינה כדי לראות שכולם מצאו מקום ונשכבו, ורק אז הייתה מוצאת לה פינה משל עצמה", אמרה. "כשהיה רעש או זיקוקים מאזור רמת גן, ורדה הייתה מרימה חדק ומשרה ביטחון על כלל העדר".

ורדה חיה עד גיל מופלג מאוד, כעשור מעבר לתוחלת החיים של פילים אסיאניים בגני החיות. היא הגיעה אל המקום יחד עם הזכר מותק, שהלך לעולמו לפני כשנתיים, אחרי סגירתו של גן החיות של תל אביב, אליו הגיעו כפילונים צעירים מאוד בשנת 1962.

"יחד עם מותק, היא העמידה 10 צאצאים בריאים שנמצאים בגני חיות ברחבי העולם, ומשמשים כשגרירים של המין המופלא הזה, אשר נמצא תחת איום תמיד, אם זה בשל הרס בתי הגידול שלהם לצרכי האדם ואם זה בשל ציד לא חוקי. הם ניצודים כדי להשתמש בחטי השנהב וגם כדי לסחור בעורות ובבשר שלהם, המשמש למאכל", סיכמה פלדמן-גרא.

"אנחנו שבורים". הפילה ורדה לאחר קריסתה, צילום: דוברות הספארי ברמת גן
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר